LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Penger er ikke alt, jeg vet. Men saken er den at jeg ved å søke om atføring går fra rundt 22000-24000 utbetalt, til knappe 10000. Og jeg som (enn så lenge) er alene klarer ikke betjene hus og heim på de pengene, uansett hvor mye jeg skjærer ned. Så jeg har begynt å tenke at jeg bare hopper over atføringa. For om jeg tar atføring må jeg leve på 10000 i mnd i tre år mens jeg tar utdannelsen, uten mulighet for å tjene ekstra. Dropper jeg atføring og får meg en jobb kan jeg ta utdannelsen på 4 år og tjene så mye jeg vil. Da støtter jo ikke nav med noe, men er det egentlig så mye å hente der alikevel?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 er ikke atføring 64% av det du har i lønn? i tillegg får du dekket skolebøker og reisevei til skolen, må du flytte for å gå på skole får du dekket utgifter ved flytting og bostøtte. en kompis av meg sier at han ikke merker så mye forskjell. men han har bare seg selv og tenke på
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2008 Faktisk 66%. Men det er av _grunnlønnen_, som i mitt tilfelle er 10.000 under det jeg har utbetalt, så regnes 66% av det igjen, tilegg teller ikke. Klart jeg kommer til å merke det å gå fra 22.000 til 10.000. Fatter ikke hvordan det skulle gå, nå har jeg faste utgifter (huslån, forsikring, strøm, telefon, kommunale avgifter, osv) for 12.000. Og det er uten luksus av noe slag, bortsett fra bredbånd (300 kr). Ellers har jeg sagt opp tv, sagt opp blader, byttet telefonabn, solgt bilen, you name it... Pokker at man ikke skal klare jobben..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 sjekk opp det med grunnlønna for den diskusjonen har jeg hatt med faren min før og han jobber mye med slikt (persjonalsjef) og han sa noe om at om tileggene og/eller overtiden overstiger 1/5 så skal det regnes som intekt. samme med permisjonspenger. min overtid/tilegg var nemlig på 1/4 eller noe så det gikk akkurat ikke
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2008 Har sjekka, det går ikke for de har vært så lure og lagt det inn under en million poster. Så har liksom ikke ett eller to tilegg, på èn lønnsslipp har jeg vanligvis 8-12 tilegg, ingen av de på over ettpar tusen. Desuten regner de vel uansett utfra det året man er sykemeldt først, og nå får jeg jo grunnlønna. Pluss at det er variabelt, ene mnd tjener jeg 21000 før skatt, neste 35. Noen som har en jobb til meg? ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 de regner det ut i fra det året du hadde best betalt av de 3 siste årene. jeg syns du skal få en advokat til å se på det. komunene har gratis advokater du kan låne i en 30 min tid. kanskje det går selv om det ser håpløst ut nå. hvordan skal du greie og studrer + tjene mer en 10 000?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2008 Tenkte jo på å ta det deltid da, det er det jo flere som får til, enn å leve på sultegrensa. Tre år på atføring eller 4 år med så stor inntekt jeg klarer, skal jobbe bra lite på de fire årene for å havne under 10000 utbetalt i mnd, med en normal jobb tenker jeg. Men skal få noen til å regne på det. Nav her sa de gikk utfra kontrakten, hva som var oppgitt der. Men det som står i kontrakten er jo over 100.000 under det jeg faktisk tjener på et år. Om de regner utfra beste år av de tre siste sitter jeg myye bedre i det, da blir det ikke langt unna det jeg har i sykepenger nå da. *krysser fingrene*
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 ja og ta det deltid på 4 år er uansett ikke en dom ting. hadde gjort det selv om jeg hadde kunnet!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2008 Presis. Og med meg som bor langt pokkers i vold er det egentlig det beste alternativet, for å flyte så alt for langt er nok ikke aktuellt uansett. Drømmen er bibliotekar, men DA må jeg flytte. Så får heller forsøke å finne et alternativ på deltid, så blir det vel et yrke på meg etter hvert.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 ja biblotekar er jo ganske heftig. hm.. hva vil du bli da?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 sånn bortsett fra biblotekar altså. siden det ikke går.. hehe
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2008 Hehe, forsto den ;-) Tja, det er jo drømmen. Går å ta ètt år desentralisert, og lappe på med litt fag her og der og få nesten fullverdig utdannelse. Men tittelen bibliotekar krever at jeg flytter bort minst ett år. Så jeg vet ikke. Noe innenfor kulturformidling eller reiseliv tenker jeg. Er skikkelig fokusert på å finne noe som jeg kan bruke i et litt vidt spekter og som jeg ikke angrer på etter noen år. Og det er ikke såå enkelt. :-S
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 nei det er fryktelig vanskelig! speiselt når man ikke kan få det som man helst vil. men er det helt umurlig å flytte for 1 år da?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. august 2008 Tja nei er vel ikke det, men har jo ungen og snart hund. Og storby frister ike. Nei får se, første år kan jeg ta fra sofakroken uansett, så kjper meg jo glatt litt tid der. =))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå