Gå til innhold

Kosttilskudd. Burde jeg kutte noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar omega 3-kapsler, multivitamin-tabletter og i den siste har jeg begynnt med magnesium pga mye leggkramper.

Er det for mye, eller?

Før har jeg kun tatt multivitaminene, men da jeg ble gravid begynte jeg med omega 3 (har hørt det kan forhindre strekkmerker...)

Og nå i det siste altså magnesium.

Hvilke kosttilskudd tar dere?

Noe spesielt som er anbefalt når man er gravid?

(Jeg tok folat frem til uke 12.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det hører ok ut jeg. Tar det samme selv(bortsett fra ekstra magnesium). Omega 3 er jo anbefalt. Magnesium er jo et råd mot leggkramper og burde sånn sett ikke være det verste å ta. Multivitamin kommer jo an på kostholdet. Men av egen erfaring vet jeg at jeg har et behov for litt ekstra. Spesielt høst og vinter.

Så jeg tror du trygt kan fortsette å ta det du tar

Skrevet

Det fins en alt-i-et pakke fra Vitaplex beregnet på gravide etter uke 12 og ammende. Inneholder dagsposer med 3 piller. 1 multivitamin sammensatt for gravide, en høykonsentrert Omega 3 kapsel og 1 kalsium tablett.

Kjøpes på bla. Ica. Kjøper du den får du det du trenger og slipper å tenke noe mer på det

Skrevet

Synes det høres bra ut. Selv tar jeg udos choice, mølers total, folat (bruke opp glasset) weisin og kalsium tilsatt d vit og magnesium. Legen min sa at det hørtes bra ut.

Skrevet

Siden du tar både multi vitaminer og omega 3 bør du undersøke om anbefalt dagsdose av vit A og D overskrides. Det er nemlig ikke bra, og kan faktisk i sjeldne tilfeller føre til fosterskader.

Skrevet

Tror ikke det skal gjøre noe;) Jeg tar omega 3 hver dag, jerntabletter + bringebærblaskapsler. Omega 3 er kjempebra for babyen uansett, ikke bare for å forebygge strekkmerker;) Så det burde du i hvertfall ikke kutte.

Jeg tok folat + omega 3 helt i starten av graviditeten, kutta folat etter uke 12, men vet det er noen som tar det gjennom hele svangerskapet, men tror selv det ikke er nødvendig. Begynte med jerntabletter i uke 32 pga lav blodprosent, og bringebærbladlapsler siden uke 28;) Disse kaplsene skal muligens kunne styrke livmoren til fødselen, og jeg har fått dem anbefalt av veninner. Disse kan du ta i siste trimester av graviditeten.

Skrevet

Takk for tipset :)

Når bør man begynne med de bringebærkapslene da?

Skrevet

Dette med anbefelt inntak av de ulike vitaminene står gjerne på pakken. Der står det hvor mye av anbefalt døgndose tablettene i den aktuelle pakken inneholder. Ikke alle omega-3 kapsler har tilsatt vitaminer, og da er det ingen fare. Men tar man trankapsler derimot er det ikke anbefalt å ta multivitaminer i tillegg.

For meg høres det OK det du tar nå, men kanskje du kunne høre med legen din om du burde kutte noe. Men det siste jeg tror du bør kutte er omega-3, HS sa at disse fettsyrene er svært viktig for utviklingen av hjernen. Da jeg gikk gravid sist tok jeg trankapsler + folat de første 12 ukene. På slutten tok jeg også jerntabletter etter anbefaling fra legen

Skrevet

På innholdafortegnelsen på vitaminpreparatene står det hvor mye det er av de enkelte vitaminene, antall prosent av referanseverdien. Er den 100 % , vil det si at den dekker 100 % av anbefalt døgndose, da bør du ikke ta mer...

Dette står det ang overdosering av A og D vitaminer, men synes du bør ta det opp med jordmor / lege.. :

"Høye doser av vitamin A over lang tid kan gi bivirkninger. Vitamin A er et fettløselig vitamin og lagres i kroppen. Det tar derfor lang tid å skille overskudd vitamin A ut av kroppen. Symptomer på overdosering er blant annet dårlig appetitt, irritabilitet, kvalme og oppkast. Huden påvirkes også, med kløe, tørr hud og avflassing. Man mistenker at for mye A-vitamin under graviditet kan føre til fosterskader."

"Graviditet: Vitamin D skal ikke overdoseres ved graviditet. Det daglige inntak må ikke overstige 600 IE vitamin D"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...