jinte1983 Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Hva var tallet deres på, før og etter dere drakk sukkerskvipet? Jeg gjorde dette i dag, og fikk beskjed fra lab om at jeg ikke hadde svangerskapsforgiftning, men at det lå litt høyt... hun sa derimot ikke noe om hva grensa er for at man har det, eller noe mer for den saks skyld.... og legen min var ikke der, så fikk ikke snakket med han om det, og er en stund til jeg skal dit... Fikk beskjed om å være forsiktig med sukker og hvetemel... Hadde 5, noe før jeg drakk, og to timer etter hadde jeg 10, noe....
Chezka Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Hadde fastende blodsukker på 4,2 og etter å ha drukket druesukkeret 6,4. Dette var visstnok helt fint, og uten antydning til svangerskapsdiabetes.
Trulte76 Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 husker ikke på hva jeg hadde før med mine to første men hadde med nr 1 8,9 og nr 2 9,8 dette svangerskapet så hadde jeg 4,5 før belastning og 9,1 etter jeg hadde svangerskapdiabetes i alle 3 og følgt opp på sykehuset. Ble satt igang 11 dager før tiden med nr 3 og da var han allerede 4055g og 52 cm SÅ glad jeg slapp å gå til terminen. De andre to har jeg blitt satt igang til terminne, og de har vært gjennomsnitlig vekt på. Men man får ikke gå over terminen når man har svangerskapdiabetes her jeg bor iallefall. Hadde du 10 etter belastning så har du svangerskapdiabetes. Grensa er 9.0 for å bli henvist til sykehuset. Er litt andre verdier når man er gravid enn til vanlig. gravide er grensa 9 og ikke gravide så er grensa 11 mener jeg på før de kaller det diabetes. Regner med og håper legen din kan dette bedre enn de på labben. for etter det du skriver så har du svangerskapdiabetes.
123snart4"høygravid" Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Dette må du snakke med lege om for verdien etter to timer er for høy. Over 8 er unormalt, over 9 er svangerskapsdiabetes, over 11 betyr at dy må starte på insulin. Be om henvisning til diabetespoliklinikk på sykehuset. Det er desverre mange leger som kan altfor lite om svangerskapsdiabetes og hvilke retningslinjer som gjelder!!! Selv har jeg dette for 4. gang og har derfor erfaring. Det er ikke farlig når du får skikkelig oppfølging, men det må du kreve å få!! Normalt vil du få ultralyd med vekstmålinger av babyen (den kan vokse for fort hvis blodsukkeret ditt er for høyt), kostveiledning og blodsukkerapparat slik at du an lære deg å kontrollere dette selv. Du skal heller ikke gå over terminen. Hvor langt på vei er du? Ikke engste deg, men krev somsagt oppfølging!!! Lykke til!!!
jinte1983 Skrevet 28. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2008 Ok, da skal jeg ringe legen min over helga.. Hun på lab hadde tydelig ikke greie på det nei, men jeg synes hun uansett sa for lite også, derfor jeg ville høre med dere.... Jeg er i uke 28 nå, i teorien. Ikke kortere på vei hvertfall.. Og kommer ikke til å gå over terminen i og med at jeg må ha planlagt KS.. Men du som har erfaring.... Hvordan er din hverdag med svangerskapsdiabetes? Og er du "ok" når du ikke er gravid??
123snart4"høygravid" Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Hei igjen:-) Diabetesen har gått over etter at svangerskapet er slutt (du påviser dette ved å ta en ny glucosebelastningstest 6 uker etter fødsel). Mens du er gravid skal du spise sundt, mye fiber og grønnsaker og ikke sukker. Frukt må også begrenses. Hvis blodsukkerverdiene er fine, trenger du ikke insulin. Dette avgjøres i samarbeid med lege. Det positive er at du slipper altfor mange ekstra kilo etterpå:-) I begynnelsen måler du blodsukkeret ofte (før du spiser og to timer etterpå) så lærer du fort hva kroppen din tåler:-). Det er også viktig å måle fastende blodsukker om morgenen, og langtidsblodsukkeret på legekontroll. Hvis du er i god fysisk form er lett trening kjempegunstig for blodsukkeret. Lykke til!!!
FruE Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Tok denne for noen uker siden, hadde verdier før på 4, et-eller-annet, og etterpå 6,et-eller-annet... Legen sa at den første verdien burde være under 7,0 , og den andre under 7,8. Vet ikke hva som hadde skjedd om verdiene var over, men hun sa at mine verdier var godt under grensa.
jinte1983 Skrevet 29. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2008 matinntaket skal jeg alltids klare å holde en viss kontroll på, men det er verre med fysisk aktivitet, hehe.... har ille bekkenløsning, så klarer ingenting
Røde Sonja Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Tjolahopp. Du er nok en "lykkelig vinner" av svangerskaps diabetes. ( jeg hadde det i mitt første sv.skap ) Dette har sykehusene som regel kjempegode rutiner på. I mitt første sv.skap med sv.diabetes måtte jeg rimelig ofte til kontroll. UL og indremedisiner. UL hadde jeg hver 4 uke, mot slutten av svangerskapet hver 2 uke. Det er utrolig betryggende å bli sjekket så ofte. De sjekker blodgjennomstrømning i navlestreng, fostervann og viktigst; vekst. Jeg ble ikke satt på insulin i sv.skapet, men hadde ble "diettstyrt". Dette hjelper en dietetiker deg med, regner jeg med. Sykehusene skal ha gode rutiner for sv.diabetes og gravide med diabetes generelt. Slik at når resultatet av din glukosebelastningstest blir lest av jm din, eller legen din, får du sikkert en innkalling i posten, skal du se... En svangerskapsdiabetes hverdag for meg, den gangen, besto i mange målinger ( du får et fancy blodsukkermålings apparat ). Og et alvorlig kutt i alt som jeg syntes er godt. ( sjokolade og andre " raske" karbohydrater ). Dette går nok finfint. Sv.diabetes er ikke det værste man kan få. Man får tross alt en utrolig god oppfølging! Lykke til!
jinte1983 Skrevet 29. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2008 Takker for svar Blodsukkermålingsapparatet.... Er det av den typen jeg må stikke meg i finger'n for å sjekke?
Trulte76 Skrevet 29. august 2008 #11 Skrevet 29. august 2008 ja du får en sånn pen du stikker deg i fingeren. og et apparat med sticks som du skal ha litt blod på. dumt forklart men
jinte1983 Skrevet 29. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. august 2008 skjønner hva du mener men må det være blod fra finger?
brveno Skrevet 29. august 2008 #13 Skrevet 29. august 2008 Jeg har også tatt denne glukosebelastningstesten. Hadde 5.1 på fastende hjerte før testen. Etter 2 timer var verdien 8.6. Jeg fikk vite at fra 7.8 til 9 tilsier svangerskapsdiabetes, verdi over 9 diabetes som skal behandles med insulin. MEN jeg reagerer på flere ting ved denne testen. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta denne pga. høy alder. Men det er ingen dosering av glukosemengden i forhold til kropps-størrelse(dvs. blodmengde). Ettersom jeg kun er 150 cm høy, har jeg naturlig nok mindre blodmengde enn gjennomsnittet, og vil naturlig nok også få en høyere konsentrasjon av sukker i blodet. Jeg har ikke hatt sukker i urinen (som også er tegn på diabetes). Videre utførte de denne testen FØR de målte langtids-blodsukkeret (jeg visste ikke at dette var mulig). Jeg fikk innkalling til sykehuset, og der konstaterer legen at testen utført på helsestasjonen ikke er gjort på godkjent utstyr og at jeg må ta testen på nytt. Hun foretok en ultralyd og målte størrelsen på barnet, som var helt i hht. antall uker graviditet. Men hun ville fortsatt at jeg skulle ta glukosebelastningstesten på nytt, selv før de hadde fått resultatet av langtidsblodsukkeret (som jo er faktiske verdier ihht. mitt kosthold). Jeg reagerer ganske sterkt på dette, for det er en stressbelastning for kroppen og for barnet. Det er jo også ganske interessant at det man behandler svangerskapsdiabetes med er kosthold og trening. Grunnet stoffskifteproblem har jeg et kosthold som tar hensyn til dette allerede, slik at jeg spiser lite sukker, hvitt brød osv. Det er altså ingenting å hente på å endre kostholdet mitt, da det allerede er tilpasset ihht. retningslinjene. Og det anbefales at jeg tar ny test uten å vurdere andre faktorer enn alder. Videre fikk jeg beskjed om at ny prøve måtte tas etter 4-6 uker. Dette kjentes helt feil for meg, og jeg avviste å ta testen på nytt. Jeg bestilte time hos en privat spesialist, som også tok en UL, og gjorde samme vurdering som meg - ingen grunn til å ta testen på nytt før man har sett resultat av langtidsblodsukker, eller om det senere skulle oppdages sukker i urinen. Mitt langtidsblodsukker viste seg å være 5.6, som er den "optimale"/normal-verdien. Det er altså ingen grunn til at jeg skal pøse i meg den enorme mengden med sukker flere ganger - det er jo ikke godt for noe så lenge de faktiske blodsukker-nivåene mine er helt normale. Jeg har etter dette skrevet et brev til kommunelegen for å få en gjennomgang av retningslinjene for når man skal ta glukosetesten. (Har ikke fått resultatet fra det enda). Skulle jeg senere få indikasjoner på svangerskapsdiabetes, kommer jeg til å be om å få apparat til å måle faktisk blodsukker istedenfor å ta de ubehagelige sukker-testene. Dersom det ikke er andre indikasjoner enn alder, vil jeg anbefale andre å be om å få resultatet av langtidsblodsukker FØR man evt. gjennomfører en slik test!
lilios med 3 søte små:-) Skrevet 29. august 2008 #14 Skrevet 29. august 2008 Jeg tok glukosebelastning for en liten uke side, me de sjekket ikke noe tall på meg... bare tok blodprøve før og etter, som de sendte inn til sykehuset..... Er det derfra jeg får dette tallet da?? Har time til legen min nå tirsdag, så regner med å få svaret da - men virker som andre får svar høvelig med en gang??
jinte1983 Skrevet 29. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 29. august 2008 alder, vekt og om man har noen i nær familie med diabetes er noen av grunnene til at de vil sjekke vet jeg... jeg har ikke målt noe langtidsblodsukker... ikke hørt noe om det heller jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå