maria isabell Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 hvor mangen barn har du? hvor store var de? hvordan gjekk fødselen? plager i ettertid bekkenløsning osv? tusen takk for svar:)
*Super*Mamman* Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Sistemann min var 4 kg. Fødselen gikk helt knirkefritt, kunne ikke ha vært bedre. Bekkenløsningen som jeg hadde plagdes sånn med under svangerskapet, forsvant nesten med en gang:)
Plutselig_gravid Skrevet 30. august 2008 #3 Skrevet 30. august 2008 - har et barn (gravid med nummer 2) - 4,2 kg (Hadde vært ca 4,5 visst han hadde blitt født 2 uker TIDLIGERE, han var veldig overtidig og hadde begynt å ta av i vekt i magen pga av lite næring siste 2 ukene) - fødselen var lang, tøff og komplisert fordi jeg er liten (160 og 45 kg da jeg ble gravid) Han satt bl.a bom fast + at det var skjev ansiktsfødsel. Fra full åpning til han var ute tok det over 2,5 timer. - Var plaget med bekkenløsning i graviditeten, men forsvant helt da han ble født:)
Mamsen87 :) Skrevet 30. august 2008 #4 Skrevet 30. august 2008 Gutten min var 4135gram og 53cm lang. Han var jo ikke sånn "kjempestor", men han var stor nok til at jeg ikke kunne få han ut uten litt problemer. Jeg er ikke så stor selv, 161cm og ganske smal. Han ble tatt med sugekopp og de måtte brekke armen hans for og få han ut. De skulle egentlig ta keisersnitt, men ble andre planer da hjerterytmen hans sank. Dermed måtte de bare rive han ut.. Da hadde jeg pressa i en time og et kvarter.. Ingen plager i ettertid, bortsett fra at jeg gruer meg til neste fødsel som begynner så smått og nærme seg;)
Gjest Skrevet 30. august 2008 #5 Skrevet 30. august 2008 snuppa mi var 4600 når hun til slutt ble tatt med keisersnitt, jeg prøvde å føde i 17 timer, men hun satt bom fast og epiduralen var satt feil, så slapp heldigvis å slite mer og fikk henne raskt ut med keisersnitt. skal nå ha nr 2 og pga den tidligere erfaringen skal jeg søke ks med engang, jeg orker ikke enda en traumatisk fødsel, og alle i min familie er kjent for å få 4 + kg babyer hadde ikke plager med bekkenløsning hverken før eller etter..
Gjest Skrevet 30. august 2008 #6 Skrevet 30. august 2008 jeg fikk en liten gutt selv. Men svigerinna mi fikk en stor... 5,5 kg! Og 56 cm lang.. fødselen endte med keisersnitt. Nr to ble da planlagt keisersnitt.. 4,4 og lengden husker jeg ikke. Tror ikke ho har noen plager i ettertid.. usikker..
Marianne82 *FØDEKLAR* Skrevet 30. august 2008 #7 Skrevet 30. august 2008 Har et barn fra før, han veide 4980g og var 56 cm lang. Dreiv ca ett døgn og 55min med presrier, men han kom ut på vanlig måte uten noe mere krimskrams. Hard fødsel, men ikke skremt for å gjennom det en gang til. Nei, ingen senere plager. :-)
Ungmamma21 Skrevet 30. august 2008 #8 Skrevet 30. august 2008 har en datter på 1år, venter nr 2 i februar. hun var 2900g og 49lang. fødselen gikk kjempe bra, en rask fødsel som jeg er veldig stolt av;) hadde bekkenløsning men forsvant da jeg hadde født, ingen plager med dette i forhold til fødselen. hvorfor lurer du? er det første din?
corleone Skrevet 30. august 2008 #9 Skrevet 30. august 2008 Jaja, 2900 er ikke akkurat stor i dagens standard Nr 2 hos meg var 4500 og 39 i hodeomkrets. Selve fødselen gikk veldig fort, 2 timer og 3/4, de siste 3/4 med pressrier. Ingen men etterpå. Tror det kommer litt mer an på hodeomkrets og hvordan hodet stiller seg i fødselskanalen, og morens kroppsbygning også. Bare barnets vekt er ikke nok til å tilsi en hard fødsel. Bekkenløsning hadde jeg hardest med henne, begynte i uke 11. Lite men etterpå. Nå er jeg kommet i uke 21 med nr 3 og merker lite til bekkenet enda. Bank i bordet.
maria isabell Skrevet 30. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2008 takk for svar folkens:) har født en på 4,1 kg og denne ligger på 4,4 men måtte forberede meg på 4,8..huff.... hodeomkretsen skulle bli max 36,slik som sist. eg er 170 høg og jormora sa eg hadde perfekt kropp til å føde... men 4,8 kg...da vart eg nervøs altså...
Gjest Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 hei:) Jeg har en gutt fra før. Han var 4400 ved fødselen og 54 cm. Selv er jeg lang, men smal ( en "perfekt fødekropp" sa de jordmødrene jeg snakket med også, men dæven så vondt det gjorde åkke som he he). Ingen bekkenløsning og fødsel gikk kjapt og greit. Var på ul noen dager før fødsel - legen jeg snakket med da sa at det er hodeomkretsen som avgjør hvor vanskelig det blir å få de ut. Ikke antall kilo.
hebbe lille, fødeklar Skrevet 30. august 2008 #12 Skrevet 30. august 2008 Hei. Jeg fødte en gutt sist som var 4600g, 53cmog 37 cm rundt hodet. Hele kalaset var unnagjort på 3 timer. 50min pressrier. Fin fødsel:) Ingen bekkenproblemer i etterkant. Har fått beskjed fra jm at nestemann(venter gutt) ofte er litt større enn nr 1. Så jeg må være forberedt på en opp mot 5kg. men er 177 høy og et stort og godt bekken, så de frykter ingenting.. Selv kjenner jeg jo at lysten på å føde en 5kgs ikke er tilstede, men skal vel gå d og:)
stinky-monkey Skrevet 30. august 2008 #13 Skrevet 30. august 2008 Hei! Jeg har født 3 barn, som alle var over 4 kilo :-) nr.1 var 4320 gr nr. 2 var 4990 gr og nr. 3 var 4540 gr. har ikke hatt noe problem med å føde noen av de. Har brukt max 5 minutter på å presse dem ut (både med og uten pressrier), og han som kom som nr. 2, han største, han kom også ut som stjernekikker, og med ene hånda på hodet, og det var det kjappeste og letteste fødselen av alle 3 :-) Jeg har aldri hatt problemer med bekkenet mitt i ettertid. Jeg er visst skapt for å føde store barn :-)
Ungmamma21 Skrevet 30. august 2008 #14 Skrevet 30. august 2008 jeg har heller ikke sagt at 2900 er mye, det er faktisk veldig lite. men var ikke noe sånn at det bare var dere som har fått store barn som kunne svare her. for meg virket det bare som at hun spurte generelt om vekten til barna!!
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 31. august 2008 #15 Skrevet 31. august 2008 jenta mi var 3900 ... helt ok fødsel, ingen plager etterpå tok vel nesten 12 timer, hvorav 38 min med pressrier... d sies vel at nr 2 ofte er større... så nå er jeg litt spent ...kunne gjerne tenkt meg å holde meg under 4 kg, jeg, hehehe ;O)))
*En jente, en til i vente?* Skrevet 31. august 2008 #16 Skrevet 31. august 2008 Min var 4110 og hadde hodeomkrets på 37cm. Fødselen varte i 40 timer og jenta satt fast så hun ble forløst med keisersnitt. En helt grei avslutning på en lang fødsel :-) I ettertid har jeg ikke hatt noen plager. Gleder meg til nestegang og siden jeg hadde så smalt bekken skal jeg settes i gang tidlig neste gang har jeg fått beskjed om.
klg,2 boys now:) Skrevet 31. august 2008 #17 Skrevet 31. august 2008 har 1 barn og en i magen førstemann var 4810 og 55 cm å neste mann er på samme str. fødelsen gikk ikke så bra ente i hastesnitt ikke så mye plaget i ettertid,noe ryggsmerter,men fikk full bekkenløsning nå når jeg ble gravid med nr 2(fysio mener det kommer av hard fødsel med nr 1. skal ha planglagt keisersnitt nå med nr 2 siden jeg ikke får til å føde så store barn,er ikke store kroppen selv. må vel være med at førstemann er født før termin å ville vært over 5 kg hvis jeg hadde full gått.
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 31. august 2008 #18 Skrevet 31. august 2008 glemte hodeomkrets ;o) 34 cm var hun rundt hodet, og 51 cm lang )
tolill Skrevet 31. august 2008 #19 Skrevet 31. august 2008 Hei. Har nettopp født min første. Det ble ei jente på 3860g og 51 cm. Hun kom to uker før termin. Lå i drøye tre timer fra jeg ankom sykehuset. Fødte uten bedøvelse, de tok fra meg lystgassen.... Fikk så liten lyst til å presse av den. Trengte hjelp med pressriene, så de satte på drypp...da gikk det fort og greit:) Ikke plaget med bekkenløsning nå, men kjenner at jeg er litt sliten i korsryggen.
Helene <3 Sarah Skrevet 31. august 2008 #20 Skrevet 31. august 2008 3900g - 53 cm 20min fra full åpning til baby på brystet.. 3,5t i alt...
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 31. august 2008 #21 Skrevet 31. august 2008 Hei, jeg har ett barn, 4280 gr og 52 cm da hun ble født. Akkurat passelig stor altså. Brukte litt lang tid på henne, ca 47 timer fra første rien, men gikk jo bra lell. Hun satt litt fast på veien,men løsnet til slutt. Hun kom ut akkurat i det jeg hadde innsett at hun aldri ville komme ut Hadde bekkenløsning de siste månedene før fødsel,men den gikk kjapt over etter på. Kastet krykkene etter en ukes tid såvidt jeg husker... En venninne av meg fikk seg en "Liten" jente på 5,8 kg og ca 60 cm (husker ikke om det var 58 eller 62 cm,- stort nok uansett,- nesten for stor til sykehus-babysengene) , fødte henne normalt,uten å revne engang Det er mulig Skal sies at det var hennes tredje og at de jobbet veldig for at det skulle gå fint under fødselen, hun og jordmødrene sammen...
Fire småtroll Skrevet 31. august 2008 #22 Skrevet 31. august 2008 Jeg har tre barn, venter nummer fire. Første var 4100, ble tatt med sugekopp etter litt over et døgn i aktiv fødsel. Revnet masse... Andre var 4775g og det ble en vanskelig skulderforløsning, altså skuldrene var for brede for mitt bekken og han kilte seg fast. Han var blå og livløs da de fikk han ut, men etter et par dager på nyfødtintensiven var alt bra. Tredje var 4858g og det ble enda en vanskelig skulderforløsning, denne gangen gikk det ikke bra. Ungen kom ikke løs og de måtte bryte henne løs med makt, dermed fikk hun store brudd og nerveskader i skulderen. Hun pustet ikke og var helt blå og livløs da de endelig fikk henne løs. Hun er nå 15 mnd og har varig nedsatt funksjon i arm og skulder, men hun ble heldigvis ikke hjerneskadet så vidt vi så langt kan se. Denne fjerde gangen blir det planlagt keisersnitt. Jeg selv har forresten ingen plager i ettertid, grunnen til at det blir keisersnitt denne gangen er at vi frykter for at enda et barn skal bli skadet under fødselen...
corleone Skrevet 31. august 2008 #23 Skrevet 31. august 2008 Huff, så trist å høre (( Ble du ikke spurt om du ville ha KS med 3. mann? Ble det estimert noe vekt på forkant? og er du liten selv? Om du bryr deg å svare, såklart.
Fire småtroll Skrevet 1. september 2008 #24 Skrevet 1. september 2008 Hei igjen! Nei, jeg ble ikke spurt om keisersnitt med tredje... Jeg var til størrelsesestimering i uke 36 og fikk da vite at ungen allerede var ca 4,5 kilo og estimert til 5,5 kg til termin! Jeg spurte da om jeg kunne få keisersnitt, men det var overhodet ikke nødvendig fikk jeg beskjed om, sånne vanskelige forløsninger skjedde ikke to ganger, det kom til å gå helt fint, sa de.. De ville sette meg igang i uke 38. Nå fødte jeg i uke 37 da, og hun var 4858g, og det gikk jo ikke som det skulle. Fylkeslegen tok tak i saken i etterkant, helt uten at jeg klagde, og opprettet tilsynsak mot sykehuset. Sykehuset fikk litt pepper der ja! I tillegg er saken til behandling hos pasientskadeerstatningen, vesla har jo fått en varig funskjonshemning i armen. Ganske unødvendig med den historien jeg hadde med store barn. Men jeg er ikke spesielt liten selv, er 174 høy og ca 68 kg. Det ligger bare til familien å få store barn, hverken mormor, mamma eller søstera mi har hatt en eneste vanlig fødsel. Store barn hele veien, og sugekopper, tenger og keisesnitt på alle sammen. Ikke bare, bare med disse genene ;-) Jenta mi klarer seg helt fint da, noen begrensninger har hun jo pga armen, mendet er tross alt en bagatell i forhold til hva hun kunne fått av skader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå