Gå til innhold

julegaver...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å tenke på julegaver....ja,det er leeeenge til jul, men vi har så mange å kjøpe til at jeg tenkte jeg kunne kjøpe en gave nå og da når jeg er ute og handler, så blir det ikke så dyrt, og så mye stress i desemder:)

Saken er den at sambo har en søster som kjøper voldsomme og dyre gaver til oss, og forventer å få like mye tilbake (i fjord fikk vi 3 store julegaver fra dem)

Vi har ikke råd til å kjøpe så mye til alle (jeg har 5 søsken)

I fjord hadde jeg og sambo en liten diskusjon om dette, og vi ble enige om å ikke bruke altfor mye på henne og familien hennes. Synes jo det blir feil å bruke så mye på henne bare fordi hun er sambos eneste søster, har ikke lyst å bruke mindre på mine søsken fordi de er mange liksom. Synes vi skal bruke likt på alle.

Hva synes dere er passelig å bruke på søsken?

Vi bruker mellom 100-300 på en gave. 100 er billig - 300 dyrt.. da snakker jeg kunn om julegaver altså, ikke gaver til bryllup, og bursdager med runde tall og sånn.

Vi bruker uansett maaange tusen på julegaver hvert år, så jeg synes det er dyrt ja:(...

Søsteren til sambo har barn også som vi skal kjøpe til, så det blir mye penger som blir brukt på de uansett.

Hva mener dere er rett å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har avtalt med søsknene mine og mannen min sine søsken om hvor mye vi skal handle for. Både til dem og barna. Det er veldig greit. Vi kjøper ofre gaver sammen til foreldrene våre, så da avtaler vi der også.

Dette synes jeg er en veldig grei ordning.

Vi hadde litt av det samme problemet med venner for noen år siden.. jeg kjøpte til mange venninner som jeg hadde gjort fra jeg var ung, og da de fikk barn så fikk de også. Pengene rullet bare avgårde - og så syns jeg faktisk at de er helt unødvendig å gi så mange gaver.

Så selv om det var litt tungt - og jeg ikke hadde så lyst, så tok jeg det opp med alle jeg kjøpte gaver til (utenom familien da) at jeg syntes at det ble for mye. Kan tro jeg fikk mange positive svar igjen! Flere hadde samme tanken men turte ikke å spørre, siden det høres så gnient ut. Så nå har flere også begynt med det samme!

Så mitt råd er å avtale hvor mye dere skal kjøpe for. Ønsker søsteren til mannen din da å bruke mere på gavene til dere, så er det opp til henne.

Skrevet

Vi bruker 400-500 på søsken, har 4 sammen imellom oss.

Hadde vi funnet noe bra til 100 så hadde det vært supert det, men man får jo ingenting for en hundrelapp nå lenger.

Skrevet

Si fra til hele gjengen at dere ønsker å begynne en litt mindre materialistisk tilværelse og derfor vil slutte å gi og motta julegaver fra voksne søsken, og begrense dette til barna under f.eks femten år?

Skrevet

Det er da bare tull å gi julegaver til voksne søsken!

Dvs, vi gir til søsken som ikke har barn. De gir ikke gaver til oss, men til barna våre. Når barna er konfirmert synes jeg det er på tide å slutte med julegaver til tante unger, ihvertfall om man ikke har så veldig god kontakt sånn ellers.

Skrevet

ja dette er tragisk så dyrt alt dette me dissse forbaskade julegavene skal bli!!!! vi er feks tre venninner som driver å gir hverandre julegaver! vi kjøper en dvd til helst under hundrelappen å er strålende fornøyd!

i år vet eg det e mange som får fotobøker av oss å da ligger prisen mellom 100-300 å er de ikke fornøyd me det så kan de bare drite en viss plass!!!

er så lei av å overhandle hver eneste jul! føler at det som jeg virkelig bruker energien min på blir ikke gjengitt igjen alikevell!! dette gjelder min fam. ikke hans den er så utrolig flink me julegaver osv!!!

men uansett i morgen skal jeg til byen å da blir det handla inn none gaver!!!! å jeg driter i det!!! må få det vekk!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Et lite tips til julegaver til barn:

BR-leker har vanvittige tilbud nå på bra leker. Det er jo deilig å bli ferdig allerede nå, og man slipper stresset i forjulen. Sjekk hjemmesidene deres så ser dere hva jeg mener med gode tilbud.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...