Gjest Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Da er det bestemt, etter 1 år med slit, gråt og ørebetennelser, at LilleM skal legge inn dren i ørene. - om 3 uker. Noen som har gode, fine erfaringer både med dren og narkose.. Jeg er litt engstelig, for jeg vet så lite!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Hei kjære du:-) Skjønner godt at du er engstelig, det er jo helt naturlig. Jeg har ingen personlig erfaring med dren på mine barn, men kjenner mange andre som har satt inn dren og hvor barna har fått en helt ny og super hverdag. De slipper alle vondtene og problemene som følger med betennelser og alle som en jeg kjenner er veldig fornøyd. Noen har måttet legge inn drenet på nytt, da det har falt ut, men de fleste slipper jo det. Tvillingene til naboen som er drøye året skal til vurdering neste uke og mamman håpte nesten på at de skulle bestemme seg for operasjon, for de har hatt mye ørevondt de små. Narkose har jeg personlig erfaring med, og ja, jeg var også kjempeengstelig før min dengang 3-åring skulle inn og fjerne polypp og mandler. Jeg fikk bli med inn på operasjonssalen, noe jeg ikke var helt forberedt på i utgangspunktet, og jeg er superpyse altså! De fortalte hele veien hva de skulle gjøre og jeg fikk holde frøkna mi i armen min helt til narkosen virket. Det føltes litt skummelt at hun sovnet, og jeg begynte såklart å stortute......men vet du, at da var det en av pleierne der som tok rundt meg og førte meg ut på venterommet, hvor hun satt og trøstet og forklarte hva som skulle skje inne på operasjonssalen. Og alt gikk kjempefint!!! Mitt råd til deg er å snakke godt med personalet der på forhånd og fortelle at du er engstelig. Det er jo ofte sånn at om man er godt forberedt på hva som skal skje, så takler man det bedre. En drensoperasjon er jo også noe de gjør hele tiden og de er proffe og kan det godt. Det er positivt i forhold til sjeldne operasjoner:-) Det kommer til å gå så fint skal du se, og jeg sender deg en million trøsteklemmer, sånn fra en engstelig mamma til en annen. Klemklemklemklem
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Ingen personlig erfaring. Men en nær venninne av meg har gjort det på ene jenta. Og hun synes som deg at det var litt skummelt. Men tydeligvis så er det en operasjon som gjøres både titt og ofte. Her kommer det en lege fra Ullevål sykehus til kontoret til øre-nese-hals spesialisten en gang i uken for å gjøre operasjonen her. Der, på legekonoret legges de i narkose og setter inn dren. Jeg tror hun var hjemme fra bhg. i 3 dager. Fit for fight fort som bare det. Skulle selvsagt unngå trekk og vann ol i øret. Men ellers var alt som normalt. Og de ligger i narkose i kun kort tid:o) Jeg har ikke noe narkoseerfaring med barn, men har hatt det 3 ganger selv. Og borsett fra kvalmen som kommer etter at jeg har våknet, så er det i grunn ikke stort å engste seg for:o) Men jeg sender deg alle klemmer du trenger og vi satser på at dette går bra og at bedre tider er på vei:o))) Lykke til.
Karomamma Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Hei på deg! Jeg har ikke heller erfaring selv, men nevøen min fikk lagt inn dren da han var rundt 2 og da ble det slutt på ørebetennelser og masse vondter som han hadde hatt siden han var nyfødt. En helt ny verden, i følge foreldrene!! Drenet har visst lett for å falle ut, som Klatten sa over her, så de måtte også bytte noen ganger, men ellers tror jeg det var ganske problemfritt Narkose har jeg bare hatt selv, men søsteren min sa at det verste var å sitte der og holde den lille i hånda akkurat under innsovninga... Mammaen måtte gråte litt i skjul, men det gikk fint!! Ønsker deg og lilleM masse lykke til og krysser fingrene for at dere får det bedre etterpå!!
♥Snulder Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Krøllebøllen vår som nå er 7, fikk dren i begge ørene samt fjernet polypper da han var litt over 3 år. Som deg...så var jeg urolig før inngrepet... Men det gikk fort og greit! Tror det tok under 30 minutter jeg. Hadde ham på fanget til han sovnet. Synes faktisk det verste var å legge ham fra meg på operasjonsbordet og gå ut... Da hadde jeg liksom ikke kontroll lenger:=( Han har mått bytte dren 2 ganger etter dette også. Andre gangen kjempet han så imot narkosemasken, at vi den 3. gangen valgte å bruke Emla krem og nål i hånda.
Gjest Skrevet 29. august 2008 #6 Skrevet 29. august 2008 Vi har erfaring i fleng =)Her har di satt inn dren så mange ganger at jeg ikke har tallet.Går veldig fint.Di prater og forklarer deg det du vil vite.Å selve dagen så blir du tatt vare på.Jeg var dritredd,men fikk bli med inn.Di gjorde alt på en rolig og fin måte til di var sovna.Er et knips,så er di i drømmeland.Til meg sa narkoselegen at di setter en mild type narkose.Mulig for at mine ikke tålte så mye da.Men hele seansen tok en halv time fra jeg gikk ut,til di var ferdige og vi trilla på oppvåkinga.Å så fort di var klar,fikk di is =) Greide di is,så var alt ok,hehe.Etterpå ble det styr for vår del.Snellene ramla ut hele tiden.Men det trenger ikke skje hos din =) Her er det jo litt mer enn bare væske i øret som feiler.Men alt i alt er slikt veldig greit.Å at man er redd,helt klart.Men det går så fint skal du se =)Her har det alltid blitt brukt embla krem og nål i handa.Litt hyl ang nåla,men glemt like fort.
Reveenka Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Min eldste ble operert med laser for det samme da hun var liten; istedet for å legge inn dren åpnet de bare med laser og det var nok for henne. Innen det hullet de hadde lagd var grodd helt igjen, var hun blitt såpass stor at problemene heldigvis var blitt borte. Tror hun var to og et halvt eller noe sånt da hun ble operert. Narkosen går jo som regel bra - men jeg var blek om nebbet husker jeg da jeg fulgte henne inn og var der til hun var sovnet, ja. Men det går bra vettu - klemme på! c",)
Gjest Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 Åh, så deilig å lese innleggene deres. Det har vært mange bekymrede tanker i hodet mitt. Desverre synes jeg at de på barneavdelingen er flinkere til å ta vare på ungene, enn de bekymrede mammaene.. Men vi har en meget god ØNH spesialist som skal sette inn drenene, og vi er glad for det. Han har gjort dette mange ganger. Men lurer litt på, hva skjer etterpå? Hvordan har det fungert? Ble det bedre? Sov de på nettene? Mindre problemer med ørene og annen sykdom som er forårsaket av dette? - Hørsel og språkutvikling? Hva med bading/dusj? Evnt. bading i basseng? Håper dere kan svare litt...
Gummelillan Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Vår eldtse har dren. Hatt det siden hun begynte på skolen og like sikkert som høsten kommer, så skal vi nok en runde til nå i september.... For drene er laget slik at de skal falle ut. Kan sitte i inntil et år og så er det dags for nytt. Og plutselig en dag behøver en ikke flere. Jeg hadde håpet vi skulle slippe i år, men ser ikke slik ut da første ørebetennelse for høsten allerede påbegynt ;-( Vi går til oppfølgning og gjør alt dette hos Allèklinikken på Høvik. Og der er det en utmerket ØNH-spesialist som er ufattelig flink med unger - og god til å behandle nervøse mammaer også. Har to anestesileger som bare er gull (2 eldre, mannlige) og som virkelig gjør det hele til en lek. Anbefales!!! Første gangen vi gjorde det fjernet hun både polypper og mandler i samme slengen så da var hun jo hjemme fra skolen en god stund. Men i fjor da det bare var dren så opererte vi på ettermiddagen og var på skolen dagen etter! Lykke til!!!!!
Gummelillan Skrevet 29. august 2008 #10 Skrevet 29. august 2008 Egentlig ganske så enkelt å svare; Vi har ikke merket noe negativt, utelukkende positivt! Ungen har fungert bedre, bedre hørsel og dermed konsetrasjon. Har badet som før (tror det er restriksjoner på at de ikke skal under vann med øret de første par dagene... Vi har vel ikke vasket håret den dagen inngrepet er gjort, men ellers har vi hatt null restriksjoner. Har en særdeles aktiv 8 åring som er med på alt av sport, svømmer og står i og har hatt null ulemper med drenene (så langt 2, snart tredje). De har sittet i det første drøye halvåret. Og så har vi satt inn ny da til høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå