Gå til innhold

Plis svar meg visst noen vet dette!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til mekling om en uke sammen med x`n og snakket med han i forrigårs om å kanskje prøve å avtale litt ang gutten så vli slipper å sitte der i timesvis. Jeg vil ha den standar avtalen. Annenhver helg og en dag i uke. Det gikk ikke han med på, for han jobber som vakt i helgene å hadde ikke tid til å ta gutten i helgene, han setter jobben fremofor sønnen skjønner dere. Så nå får han en ny jobb, det er 10 timers skift. fra mandag til søndag i 14 dager tror jeg det var, å så har han fri i 14 dager. det jeg forsto da var at han ville ha han de dagene han hadde fri, å det er umulig å vite når han har fri, for han har å en annen jobb. å jeg regner med at han jobber i ukedagene når han har fri fra hovedarbeide. Men vil ikke det si at det er jeg som får full foreldrerett å han må spørre meg når han vi ha preben, ailtså at det er jeg som bestemmer. Visst dere skjønner??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke du som bestemmer alene. Dere må sette opp en avtale som begge har mulighet til å gjennomføre. Man kan ikke sette opp standaravtalen om det ikke fungerer med farens skiftplan..

Har samme problemet her, en bf som ikke prioriterer sønnen sin. Men det er det at jeg kan ikke nekte han om han plutselig skulle få et innfall å vil ha sønnen sin. Vi må bare gjøre det beste ut av det, å samarbeide.

Vi har satt opp en avtale med fvk. Det er vel snart 1 mnd. å far har allerede brutt den. Men ingenting jeg kan gjøre med det. Men kommer han nå å sier at han vil ha den avtalen i gang, så kan jeg ikke nekte.

Men du må bare vise at du er samarbeidsvillig. Dere setter opp en plan sammen, som kan fungere for begge. Det er ikke du som bestemmer dette alene..

Har dere vært samboere ved fødsel, så har dere delt foreldrerett..

Skrevet

Nei, det skjønner jeg. ja, vi har vært samboere helt til gutten ble 7 måneder nå. Men har jef fortsatt rett på overgangsstønad å alle de andre stønadene fordi? Jeg har ingen sure miner til min tidligere samboer, det er han som er problemet. Han er helt rar. skjønner ingeting jeg. Har heller ikke tenkt å nekte han om han vil plutselig ha gutten, selvfølgelig ikke.

Skrevet

Hvis han har fri i 14 dager, kan han vel ha han da? Fks i 4-5 dager i slengen istedenfor som du beskriver.

Må gå an å vise litt samarbeidsvilje fra din side også. Tross alt er en jobb viktig også, og er grunnen til beløpet du får i bidrag.

Skrevet

joda, klart det. men kjenner jeg han rett så kommer han til å arbeide. men kan ikke vi bare si til meklings mannen at vi vil ha den standar atvtalen, så få vi bare se hvordan det går? som jeg sa tildligere så vil jeg samarbeide, har ikke tenkt å nekte han noen ting.

Skrevet

det er jo helt tåplig for dere begge å skrive under på en standar samværsavtalle som dere vet ikke vil bli fulgt. bedre å snakke sammen og få til noen faste dager i måneden som han kan greie å holde.

Skrevet

jo, sant da. men enn om han plutselig vil ha han ei helg eller noe da? skal han bare få det da?

Skrevet

Dere har delt foreldreansvar, siden dere var samboere da ungen ble født. Du har hovedomsorgen, dersom du har ungen mest i antall døgn. Og det er hovedomsorgen som utløser stønader som enslig hos NAV trygd.

Å planlegge samværet er lurt og viktig. Selv om det ikke går med annenhver helg, så går det sikkert an å få til med f eks en gang annenhver helg og så at det kan gå 3 uker til neste samvær, og så 2 uker igjen osv. Eller rett og slett bare 1 helg i måneden. Det er ikke lett å planlegge samværet, med slikt arbeid. Men legger en godviljen til, så går det nok bra.

Og barnefar MÅ være villig og innstilt på å fire litt, han også. Dere skal bestemme dette sammen. Du har ikke rett til å bestemme alt ang samværet, alene.

Og det at der ikke skal være bstemt samvær, kommer til å bli et stort punkt for frustrasjon i fremtiden. Tro meg, jeg har erfaring med det.

Skrevet

Det er jo derfor avtalen er så viktig; da må dere begge forholde dere til den. Og da skal en ikke holde på med sånt rot som å bare spørre utenfor avtalen hele tiden. Da fungerer ikke avtalen, og det blir lite forutsigbart for barnet.

Skrevet

nei. du kan kreve at det ligger en samværsavtale i bunn. jeg antar at din er ganske liten siden en helg høres skummelt ut?

dere kan foreksempel bli enige om at han sier fra 14 dager før når han har fri (i følge loven skal vakter være avklart 14 dager før, så det burde han greie) også kan det stå i avtallen hvor lenge samværet skal være i strek som max. foreksmpel 2 timer eller 1 uke. alt etter som hvor gammelt barnet er og hvor godt det kjenner far

Skrevet

nei , aitlså det der ikke sånn jeg mente det. han skal få ha han når han vil. bare bra for meg å ha fri ei helg :P

Skrevet

Forstår jeg deg riktig hvis jeg tenker at du er bekymret for at du mister rett på diverse aleneforsørgerstønader dersom dere lager en avtale som du mistenker han for i utgangspunktet ikke vil overholde? Er det det du lurer på?

Og at det derfor er like greit å si at dere skal ha en standardavtale, hvor du slipper å bekymre deg over pengene, men alikevel akter å gi han de besøkstidene han ønsker?

Skrevet

ja, på en måte. Litt egoistisk men jeg er i permisjon ennda. å trenger jo pengene for at vi to skal klare oss. Har snakket med han nå, å han vi han annenhver uke i et par dager. Men kan gutten overnatte da? de er så mange som sier at han ikke kan overnatte å div, jeg blir helt tullete av dette.

Skrevet

Faren må vel ha over 50% samvær for at du skal miste retten på noen av stønadene. For har han 50% eller over, så er det jo han som har foreldreansvaret. Men det er jo ikke ut som dere kommer opp i det uansett. Så du kan nok trygt avtale samvær utenom den ordinære avtalen.

Vi har en avtale på en dag pr. uke.. Uten overnatting.. Dette blir ikke fulgt men..

Det eneste det ahr å si for er barnebidraget. Det regnes blant annet ut i fra hvor mange netter i mnd. far har barnet sitt. Dager har ingenting å si for utregning av bidraget.

Så du vil fortsatt ha rett på os, bidrag, dobbel barnetrygd, evt. bostøtte, støtte til barnetilsyn.

Det går så bra så =) Bare vær samarbeidsvillig!

Skrevet

Tusen hjertelig. Ja, jeg er så sambarbeidsvillig som det går an bli. verre med han x`n gitt. Han var her nå å han satt å var drit sur. han må slite no jævlig med seg selv :) Han hadde med en kompis da som vi begger er venner med å jeg satt å snakket med han hele tiden. Umulilg å snakke han vettu. Men men. vi skal nok få det bra vi :)

Tviler på at han får over 50% ja for å si det sånn. Han vi ha han et par dager i ukedagene når han har fri, sikkert med overnatting regner jeg med. Visst det er lov da?

Skrevet

Han har lov å ha barnet sitt på overnatting ja. Men da skal han betale mindre bidrag om han har over 1 natt i mnd. tror jeg det var. Det finnes en sånn kalkulator på nav sine sider.

Men ta det opp med de på fvk. når dere skal dit. Så skriver dere ned en avtale der. Det er jo det beste å holde denne avtalen av hensyn til barnet. Det har jeg sagt til min x også. Men han dukker aldri opp. Men nesten bedre det enn at barnet skal tro han kommer, å så kommer han ikke.

Gammel er barnet ditt? Lenge siden dere skilte lag? For det kan jo ha noe å si for overnatting i begynnelsen. Dere kjenner jo deres barn best.

Men asså, overnattinger har ingenting å si på de andre stønadene du har rett på!

Skrevet

okej :) Gutten er 7 måneder. skilte lag for litt over to uker siden. Gutten begynte nesten å gråte når jeg ga han til sin pappa i dag :( kjente en tåre presse på i øyekroken. så synd at han skal oppleve sånn( gutten ailtså), regner med det var like hardt for pappa`n, men det er hans sin feil. så sitter han å er drit sur. han har jo fått det som han ville. Ingen kjerring som maser. Leiligheten for seg selv. Men men. det har bare gått to uker, mye som ka skje i fremtiden :)

Jeg håper så klart vi finner tilbake til hverandre med tiden, men ikke akkurat nå. mulig vi finner ut at vi savner hverandre etter en stund, og vi begge ser at vi faktisk kan få til dette visst vi vil :)

Men nå skal jeg nyyyyte tiden alene med gutten min :)

Skrevet

Men, hvor lang behandlings tid er det før jeg har pengene på konto? rett etter meklinga er over så skal jeg rett på NAV å levvere attesten. Har allerede sendt inn søknad om OS. Må jeg søke på alle de andre å eller blir det automatisk?

Jeg vil jo ha noe eget ganske snart. Å bo her med mine foreldre gjør meg gal ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...