AL78 Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Jeg har 2 terminer. Mensterminen var 20 august og UL termin er på søndag 31 august. Jeg går her og bekymrer meg litt for at om jeg skulle føde før søndag, så vil jeg da etter menstermin være 12 dager over tiden på mandag 1 sept. Men om legene går utifra ul termin(noen de sier at de gjør), og menstermin skulle være riktig så vil jeg da kunne gå til jeg er 23 dager over termin.. Synes det er så skremmende jeg, for babyen har vel ikke godt av å være så lenge inni magen???? Og jeg engster meg for dette... Jordmora mi mente også at mensterminen måtte stemme, for hun skjønte heller ikke hvordan testen skulle ha blitt positiv om det var UL terminen som stemte.. Så jeg stresser litt her. Noe som vet om legene tar hensyn til mensterminen, eller er det kun UL som gjelder for dem??
AL78 Skrevet 28. august 2008 Forfatter #2 Skrevet 28. august 2008 Mente å skrive: om jeg IKKE skulle føde før søndag. (vet ikke hvordan man redigerer innlegg her..)
Ønskebaby08*12 Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Hei AL78 :-) Vet ikke om jeg har noe godt svar til deg, men jeg har litt det samme "problemet" selv. Min termin (mens termin) er 20 sept, mens UL termin er 12 okt. Har begynt å stresse litt med dette selv, av samme grunn som deg, liker ikke å tenke på at babyen risikerer å ligge for lenge i magen, ifht overtidsvurdering osv. Jeg snakket med jordmor og lege om dette, og de sa (uanhengig av heverandre) at vi kan håpe at jeg går i fødsel av meg selv i løpet av uke 38, hvis ikke skal vi henvise til KK for nærmere undersøkelse. Jeg føler selv at jeg ligger sånn midt mellom de to terminene, når jeg leser sånne beskrivelser av svangerskapet uke for uke, stemmer det mer med uken før...hvis du skjønner hva jeg mener. Og snuppa har blitt målt til litt over gjennomsnittet hele veien, (bortsett fra ordinær UL, hvor jeg ble satt tilbake)
AL78 Skrevet 28. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2008 Godt du blir henvist til kk innen uke 38 da. Jeg har ikke time før 4 sept og fikk beskjed om at om jeg ikke hadde født til da så skulle det bestilles tid på sykehuset. Men jeg synes det er lenge å vente jeg. Hva om noe skulle skje med babyen pga at legene går utifra feil dato? Lurer på om jeg kan ringe føden og høre om de vil ta meg inn på sjekk der. Er ikke mange ukene siden jeg leste et innlegg der babyen døde i mors liv fordi hun ble satt for sent igang. Hun hadde også hatt 2 terminer, og legen hadde etterpå sagt at det nok var mensterminen hennes som stemte likevel. Men hva nytter det når babyen var borte??? Huff, kjenner jeg får helt hetta jeg!! Skjønner hva du mener ang at du passer inn med beskrivelsen til uka før. Jeg har også hatt det slik.
Ønskebaby08*12 Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Jeg har nok lest det samme innlegget som deg, var etter jeg leste det at jeg skjønte at det kan være risikabelt å gå for lenge på overtid. Var vel igrunn ikke klar over det før, er førstegangs og det er mye jeg ikke vet. Ihvertfall, det skader ikke å ringe føden for å høre om du kan komme til en sjekk. Jeg mener, dette er jo en reel bekymring, og det er nok flere som sitter med den samme bekymringen. Man blir jo oppfordret til å ta kontakt dersom man merker mindre liv/vedvarende mindre aktivitet/ikke aktivitet, så hvorfor ikke kunne ta kontakt når det gjelder dette også... I verste fall kan jo utfalle bli det samme, og det er jo helt tragisk å tenke på. Blir kanskje litt feil å sammenligne, men en bekymring er en bekymring, og det bør tas på alvor uansett, mener nå jeg.
minbabylykke Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Jeg hadde min mens termin 08.08.08, Ultralyd Termin 25.08.08. Siden det er så stort sprang mellom terminene ble jeg lovet at jeg hvertfall IKKE skulle gå lenger enn til 25.08. I dag er jeg 20 dager over 1.termin, og fikk beskjed om at jeg må vente en uke til. Har fått ny time på kk om en uke.... Det vil si altså nesten 1 hel mnd over første termin..... Kanskje jeg får 08.09.08 istedenfor 08.08.08. Utrolig slitsomt å gå så lenge, Barnet er stort men det ser ikke ut til at han vil komme ut....
AO3 Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Jeg har ti dager mellom UL-termin og menstermin. Selv føler jeg vel at "reell" termin ligger midt mellom de to datoene, men UL-termin tror jeg i alle fall IKKE stemmer. Jeg tror jeg har et avvik på ca en uke. Kanskje ikke så mye i forhold til mange andre, men en uke kan faktisk utgjøre forskjellen mellom to uker og tre uker "ekstra" i magen i forhold til termindato. Eller sagt på en annen måte: forskjellen mellom å føde innen normalen (to uker +/-), og å føde en uke på overtid. Den forskjellen synes jeg er ganske vesentlig. Da jeg var på ordinær UL, sa jordmor til meg (da jeg stilte meg skeptisk til termindatoen hun om fram til) at man ble ekstra nøye fulgt opp hvis det var stort avvik mellom mens- og UL-termin. Jeg skal føde ved et annet sykehus, og snakket med jordmor jeg skal til like før termin om nettopp dette. Hun sa hun kunne henvise meg til overtidskontroll på sykehuset tidligere enn hun ellers ville gjort ut fra UL-terminen, dvs ca etter mensterminen. Hun virket veldig imøtekommende og tok bekymringen min veldig alvorlig. Dette virket beroligende på meg, det er godt når man faktisk føler at ens bekymring blir tatt på alvor - selv om jeg er sikker på at jordmødrene hører dette heeeeele tiden... Jeg forsøker å tenke slik at dette blir kun et problem hvis barnet ikke har kommet innen ca en uke etter UL-termin, og da har jeg mest sannsynlig født allerede. Hvis ikke, får jeg ta det opp med legene på sykehuset da - og da vil jeg kreve *veldig* tett oppfølging hvis det skal bli aktuelt å gå lenger før en evt igangsetting. Jeg har en tidlig UL og en tidlig (og høy!) hCG-måling som støtter opp under det jeg selv tror. Jeg vil i alle fall høre legen forklare hvordan jeg da skal prestere å ha en hCG - med ett foster - på over 6000 ca 18 dager etter befruktning?!
AL78 Skrevet 29. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. august 2008 Jeg ringte til sykehuset og fortalte om min bekymring. Den snille jordmora der ringte poliklinikken og fikk time til meg førstkommende mandag! Da skal jeg vurderes. Takk og lov for vennlige og behjelpelige sjeler
Ønskebaby08*12 Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Så flott :-) Ingenting er bedre enn når man blir tatt på alvor. Lykke til på mandag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå