Gå til innhold

Er flertallet på vektestimering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er veldig mange her som har størrelse på babyen sin i ukene før fødsel, er det noen grunn til det?

Sist satte de meg på vekstestimeringstime pga mine sykdommer, men denne gangen mente de ikke det var nødvendig siden alt gikk fin sist.

Sist var jeg inne på kontroll av ulike ting 2 g så det ga me totalt 4 ul timer hvorav 3 av dem indikerte vekten

Jeg var på en bekymringstur til føden for noen uker siden (lite liv) og da fikk jeg ikke med meg noe. jeg spurte om babyen vokste som den skulle og svaret var at "terminen ville blitt den samme om den var satt i dag" Dvs at målene var på snittet tenker jeg.

Så er det mange som ikke har en anelse om størrelse?

Merker jeg begynner å bli spent på å møte den lille

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen anelse utenom de målene jeg har fått ved ultralyd, men de sier jo egentlig ikke så mye.

Jeg syns også at alle her inne er på vekstestimering, så jeg spurte legen om det da jeg var på sykehuset. Han sa at eneste grunnen til at man får det er hvis man har komplikasjoner, risikosvangerskap eller noe som skal tilsi at ikke alt er som normalt (symfusemål veldig liten osv).

Jeg trengte det ikke sa han.

Jeg er også helt syyyyk spent på å møte hun lille her!! Gleder meg til å se hvordan hun ser ut! :o)

Skrevet

Jeg er har vært på vekstestimering i dette svangerskapet pga at min førstefødte sluttet å vokse i magen. Fødselen ble derfor satt igang i uke 34 på grunn av dette. Han hadde da ei fødselsvekt som tilsvarte uke 29/30. Blir derfor fulgt opp slik at det skal bli oppdaget om det skjer igjen. Har vært på vekstkontroll i uke 30,34,36 og 38 og endelig ferdig. Blir litt lei av disse turene også. Babyn har det heldigvis bra i magen og veide ca 3200 gram i uke 38.

Skrevet

Jeg har blitt henvist til vekstkontroll på grunn av trangt bekken. (førstemann var i seteleie og måtte tas med keisersnitt pga bekkenmålet mitt var for lite i forhold til bebien (3820g) til å føde)

For min egen del er det en trygghet i å vite at de følger litt med på str. til baby nå så jeg slipper at hun setter seg fast halvveis hvis hun er stor pga bekkenmålet mitt er helt på grensen.

Skrevet

Nei, det vanlege er vel at ein ikkje anar kor stor eller liten babyen er før ein ligg der med han/ho i hendene. Del av spaninga for min del - tenk om det er ein gigant der inne - ein femkiloskjempe som skal gjennom dèn litle opninga..?!?

*... gulp...*:oS

Skrevet

Tror nok det egentlig er mindretallet - men viser nok ekstra godt igjen her fordi de som er på det forteller om det. Jeg får vel forsåvidt vekstestimering denne gangen men det er kun fordi jordmora på ordinær ul driver med videreutdanning på UL og trengte store mager å trene på - så hun spurte om jeg ville komme igjen når jeg er 33 uker på vei - kunne ikke takke nei til det:)

Skrevet

Nå har jeg 5 uker igjen da, men skal ikke på noen vekststimulering. Så vi vet ikke hvor stor babyen blir når fødselen kommer. Tror bare det er ved store avvik på SF-mål osv at man får dette o.l..

Skrevet

Det er vel mest om det er spesielle tilstander ved graviditet og kommende fødsel som tilsier at det trengs tror jeg....

Av "egen" erfaring, som vil si mange jeg kjenner, så har dette i disse tilfellene så og si aldri stemt. Ved 9 av 10 tilfeller så har det vært utrolig store avvik, den ene eller den andre veien... Så ikke veit jeg hvor mye man kan stole på den estimeringen... tror jeg privat ville tatt den med en klype salt....

Skrevet

jeg var på sykehuset forrige søndag, grunn høyt blodtrykk og div. da ble vekten til lille jenta satt til ca 2900 gram (var da 36+6 uker på vei).

grunnen til at legen sjekket det var for å se om hun får i seg nok næring, og det gjør hun :)

Skrevet

Eller så er mange av disse fra Telemark, kanskje - for her får alle som vil vekstestimering i uke 32. Det er et nytt tilbud de har begynt med nå (ca 1.år siden tror jeg). Så da takker man jo ikke nei, ikke jeg i allefall! ;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...