Gå til innhold

Laktoseintoleranse - et problem for mange, spesielt i Norge (!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :-)

Jeg er ei jente på 19 år som er laktoseintolerant. Dette fikk jeg vite for ca 1 1/2 år siden, men har slitt med det i 2-3 år. De som er laktoseintolerante har mangel av, eller bare en liten mengde av enzymet laktase som er nødvendig for å spalte laktosen (melkesukkeret) vi får i oss. Dette kan føre til mye luft i magen og deretter plager pga for mye luft, kvalme og/eller diarè. Altså kan dette føre til store plager i hverdagen.

Fra wikipedia:

"I Skandinavia ligger andelen med laktoseintoleranse på ca 5%, i sentral-Europa øker den til ca 15% og er på over 50% i sør-Europa. Den er på 70–90% i Afrika (med unntak for mange nomadegrupper), 80% i sentral-Asia, 90% i øst-Asia, 30% i nord-India, 70% i sør-India og 65% i sør-Amerika"

DET JEG VIL TA OPP:

I vårt naboland Sverige har de et stort utvalg av laktosefrie og laktosereduserte produkter! www.valio.se viser et stort utvalg av disse produktene, og de finnes i vanlige dagligvarebutikker i Sverige. I Sverige har de nemlig i LAKTOSEFRI MELK (http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=258)! Det har vi ikke Norge! Se også andre produkter: http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=15

I Norge finnes det laktoseredusert melk, men hva med vi som ikke tåler en slik mengde laktose? Vi må tydeligvis bare klare oss selv. Jeg kontaktet TINE melk, men fikk bare beskjed om at de ikke visste om de skulle lage noe tilsvarende, og takket for at jeg viste interesse. Derfor trenger jeg hjelp med å få dette opp på dagsordenen. Det er for dårlig at en stor andel av Norges befolkning ikke kan drikke melk, spise grøt, lage sauser osv av en laktosefri melk. Og, vi blir bare flere og flere laktoseintolerante. Hver person jeg snakker med, kjenner minst en annen med samme problem.

Noen som har noen idèer til hvordan vi kan få inn den laktosefrie melken, samme problem eller er interessert i å hjelpe? Vi må være mange for å få dette til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For et godt initiativ! Jeg har også vært i kontakt med Tine, og ble avfeid på samme måte som deg. Det holder ikke! Jeg er sikker på at de som ikke tåler gluten har måttet kjempe i mange år for å få såpass mange glutenfrie varer inn i butikkhyllene. (Det er i hvertfall et godt utvalg her jeg bor, men kunne sikkert vært bedre det også). Da bør det være mulig at vi laktoseintolerante får et bedre tilbud også! Men akkurat sånn på stående fot har jeg ikke noen idé om hvordan vi kan få det til. FInnes det noen interesseorganisasjoner e.l for laktoseintolerante? Det finnes jo for omtrent alle lidelser man kan komme på, så da burde det også være noe for oss.

Men som sagt, jeg støtter initiativet ditt, og skal komme med innspill dersom jeg kommer på noe!

Et lite PS på slutten; laktoseintoleranse er jo spesielt utbredt blant asiater, og med et stadig mer flerkulturelt samfunn er det vel ikke spesielt integreringsmessig fornuftig å ikke ha produkter mange i denne befolkningsgruppen er avhengige av i vanlige butikker..

Skrevet

Tilbudet av glutenfri mat er også godt her jeg bor. Både i matvarebutikker, på cafèer og på resturanter/pizzeriaer. Tilbudet til de laktoseintolerante er derimot ganske elendig. Jeg og min mor "maste" i et halvt år for å få inn melkefri hvitost. Det gikk til slutt, men når de først går tomme, er de tom i ett par måneder før de får de inn igjen. Det samme gjelder rømme. Jeg har forstått at det er treig vareleveranse, noe som i mine øyne ikke er akseptabelt. Ost og rømme er tross alt to veldig sentrale produkter innen matlaging. I Sverige har de kommet så langt, at de har begynt å produsere produkter som for eksempel:

"Risifrutti Låglaktos

Procordia Food lanserer Risifrutti Låglaktos som gjør det mulig for de som er laktoseintolerante å spise Sveriges mest populære mellommåltid. I Sverige er ca. 450 000 personer laktoseintolerante. Risifrutti Låglaktos kommer i smakene Jordbær og Skogsbær."

Det viser hvor langt de har kommet, når vi ikke engang har melken.

Jeg kunne tenkt meg å fått det frem i media! Avis, radio og eventuelt fjernsyn. Ringte inn til en radiostasjon en dag da temaet handlet om melk. Det ble snakk om at nordmenn irriterte seg over at de ikke fikk en så god melk som vi har i Norge, når de er på ferie i utlandet. Innlegget mitt ble lest opp, og de fortalte at det var flere innlegg om laktoseintoleranse.

Har ennå ikke funnet noen organisasjon, men skal prøve å søke det opp nå :)

Skrevet

Å påstå at 5% er en stor andel av Norges befolkning får meg til å lure på hvor du lærte prosentregning.

Når 95% av markedet tåler og kjøper TINES produkter skjønner jeg at de ikke står på hodet for de resterende 5%.

Skrevet

Javel. Jeg synes at det at 5% av Norges befolkning skal slite med kostholdet er ganske ille! Det handler om at folk skal kunne ha et tilfredsstillende kosthold! Jeg kan ikke bare stikke nedpå butikken og kjøpe meg is, sjokolade, kaker, milkshake, melk, vaniljesaus, hurtigmat og så videre slik de heldige 95% kan. Det er ikke bare enkelt å skulle lage seg en pizza med ost, lasagne, pølser, taco, matretter med saus, kjøttkaker, karbonade osv. Jeg kan holde på i en evighet å fortelle deg hvor stort et problem det er!

Bare det å finne seg noe spiselig når man dropper inn på en butikk en kveld kan bli umulig dersom vanlig brødmat er utsolgt. Da står man igjen med yoghurter og masse ferdigkaker som alle inneholder melk eller egg.

Dessuten er det en annen viktig faktor melk bidrar til, nemlig bakteriebalansen i magen. Melk virker nøytraliserende for magen.

Lett å si for de som ikke sliter med det Vipsen...

Skrevet

Hjelpe meg! Du som er så veldig flink i prosentregning burde kanskje regne ut hvor mange MENNESKER 5% av Norges befolkning er før du uttaler deg så lite gjennomtenkt! Stor andel eller ikke, det er mange mennesker vi snakker om her! Og veldig mange får ikke stilt diagnose, så tallet kan faktisk være høyere enn dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...