Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Det lurer jeg oppriktig på. Se på all lidelsen i verden. Hvordan kan man si at gud elsker alle og lenger etter deg, samtidig som man ser all lidelsen i verden? Hvordan kan en som liksom elsker oss, "sitte stille" og se på all lidelsen uten å gripe inn? Er han liksom ikke vår far? Ville en god far bare ignorert alt som skjer med uskyldige barn f.eks? Og når ble gud til? Har han liksom alltid vært der? Alt må jo ha en begynnelse. Og hvorfor gjorde gud så mye for mennesket i "oldtiden" mens han nå i dag er totalt borte? Det er så mye motsigende med å tro på gud, jeg klarer ikke fatte at noen kan tro. Jeg spørr oppriktig.
RødRev Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Mitt oppriktige svar er: hvordan kan man IKKE tro på Gud? For meg vitner hele naturen, solsystemet, galaksene, verdensrommet om at det finnes en skaper. Alt er så til fingerspissene gjennomført og nydelig. Kvarker, atomer, celler, mikrober, organismer, alt danner et mønster som ikke kan være tilfeldig. Dessuten har jeg erfart Gud personlig. Når du ser noen bli helbredet, eller du får ord fra Gud til noen (og ordene treffer!), når du kjenner en helt overnaturlig fred og kjærlighet, når du opplever at Bibelen blir ufattelig konkret inn i livet ditt, da blir det vanskelig å tvile faktisk!! Gud sitter ikke stille. Han har gjennom hele historien rukket ut sin hånd mot mennesket, som igjen og igjen avviser han. Vi har fri vilje, og vi har autoritet over vår egen planet. Denne autoriteten har vi delegert videre til det dypeste mørke, resultatet er krig, sult, vold, smerte, sykdom.. Gud griper stadig inn, jeg har flere ganger i mitt og andres liv opplevd bønnesvar. Men mennesket kan stå i veien for Guds gjerning. Uansett hva du mener eller tror; Gud trenger egentlig ikke at jeg sitter her og forsvarer han, for han er mektig, sterk, evig og uendelig!! At han i det hele tatt bryr seg om oss virker ufattelig. At realiteten da er at han gav sitt LIV for oss, fyller meg med ydmykhet og undring.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #3 Skrevet 29. august 2008 Takk for seriøst svar Jeg ser hva du sier. Men hvordan kan du vite at det er gud? Altså at alt ikke bare er tilfeldigheter? Og joda vi har fri vilje. Men når det har gått så "ut på viddene" med oss som det har, hvorfor griper da ikke gud inn og sier: nok er nok! Hvorfor lar han noen lide for at andre skal få sin frie vilje? Jeg klarer ikke se at han bryr seg jeg.
RødRev Skrevet 29. august 2008 #4 Skrevet 29. august 2008 Man kan ikke vite. Det er derfor det heter "å tro" . Jeg har sett mye med meg selv og andre, det gjør noe med troen din. Troen bygges ved å lese Guds ord og høre det forkynt, og se det i aksjon. "det kan ikke forklares, men bare erfares", som en gammel klassiker sier. Gud er ikke uenig med seg selv, og siden han har besluttet at vi har fri vilje, så har han dyp respekt for den også. MEN han har mange ganger grepet inn og reddet mennesker som roper til han. Hvorfor han ikke alltid gjør det, er et spørsmål som alle stiller seg. Heldigvis trenger vi ikke å vite alt for å tro. Jeg vet én ting for sikkert: Han er Gud og han er GOD!! På et tidspunkt som bare Gud kjenner, vil han gripe inn og si at nok er nok. Da skal alt bli åpenbart, det onde og det gode. Da er ventetiden over. Er du klar?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Bra skrevet bergensjene:) Du burte rett å slett spørre Gud anonym.. Så vil han svare deg:)
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #6 Skrevet 14. oktober 2008 bergensjente.. skal ikke du være kristen??? Da burde du jo ha lest bibelen og vist at det var jo ikke gud som ga sitt liv for menneske... det var jo jesus..han som liksom skulle ha dødd på korset for oss.. ikke gud, veit ikke hva han er.. død eller levende.. han er jo bare en ånd... guds ånd... hallo liksom??? hyklere.. religion er full av hyklere....det er så mange motsigelser i bibelen at en stakkar mister jo helst fatningen. Og det værste er jo at de som selv kaller seg kristne har ikke en gang lest bibelen,,,,
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #7 Skrevet 14. oktober 2008 "Jeg og Faderen er ett" (sitat Jesus)
maimamma:) Skrevet 14. oktober 2008 #8 Skrevet 14. oktober 2008 Du sier det er fullt av motsigelser i bibelen, kan du da nevne noen? eller prater du bare utifra hva du hører alle andre si?
RødRev Skrevet 16. oktober 2008 #9 Skrevet 16. oktober 2008 Jaja, jeg skjønner at du er ute etter å provosere meg. Jepp, jeg har lest hele Bibelen, selvfølgelig har jeg det. Og jeg er kanskje lit teit som tar det som en selvfølge at HI forstod at Jesus=Gud. Lever gjerne litt i min egen verden da.. Men for å være mer presis: Vi tror faktisk på at treenigheten, Gud, Jesus og Den Hellige Ånd, er ett og tre individuelle PERSONER samtidig. Vanskelig å forstå? Ja, det skal jeg ikke nekte for. Men et bilde på det er vann, H20: Se for deg at Gud er isen, Jesus er vannet og den Hellige Ånd er dampen..Bare et bilde, da. I Bibelen kommer det klart frem at Jesus er Gud, ("Du er Messias, den levende Guds sønn", "Ordet (=Jesus) var Gud", "Min Herre og min Gud" osv..). Det er derfor jeg med frimodighet kan si at GUD døde for meg. Og, ja, signerer Maimamma, kom med eksempler da, så kan vi diskutere. Jeg skal i alle fall love deg at de kristne her inne kan sin Bibel! Så det trenger du ikke å bekymre deg for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå