:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 som ikke er surslt saus (det hadde vi i går). har et lite nurk på besøk som ikke skal ha melk.
meg & to små vampyrer Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 alle slike tomatbaserte gryter? F.eks. karbonadedeig, bønner, løk, hvitløk, hakka tomater, paprika osv og pasta ved siden av?
Gjest Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Hei mini her har melke allergi. lagde porsjoner til han i går av dette. 1 ss smør + ca 2 ss mel, jevnet og spedde med vann. Kokte inn. hadde i gulrot, kålrot, selleri, potet, blomkål og broccoli biter. (broccolien kokes ikke like lenge) kyllingfile i biter litt sitron Kokte sammen til grønnsakene var møre. sunt og godt. Er vell litt sånn mellomting mellom lys lapskaus med kylling og kylling frikasse. ! Kjøttet kan byttes ut med hva som helst nesten !
mamma og godguttene Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Kjøttkaker i brun saus ? Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig. Sausen lager du av melkefri Melange. Visst du pleier å ha fløte e.l i sausen så kan du ta litt av den ferdige sausen over i noe annet og ha i fløten etterpå.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. august 2008 artig. jeg har liksom ikke tenkt på mat med smør i som en mulighet siden det er melk i, men melkfri melange må jeg skaffe meg. det gjør livet litt enklere. bruker du ikke melk i brun saus? tar du bare mel, smør krydder, vann og brun sukkerlake? blir det godt?
Gjest Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Woke ris, kylling og grønnsaker og helle over kikkimoan saus.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. august 2008 ja det er fryktelig godt :-) (sånn bortsett fra kikkoman da, men det er jo valgfritt... hehe) takk :-)
snuppedupp Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Hei, jeg har en jente som ikke tåler melk. Vi har funnet ut at det meste lar seg lage uten melk. I stede for å erstatte melk med vann kan du eks bruke buljong, det setter litt mer smak. Du kan få kjøpt ost uten melk og yoghurt basert på soya.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2008 så bra at det er mange murligheter :-) for hun er sånn at hun ikke kan ha melkepulver eller noen ting. sa veldig mye halvfabrikat utgår. men det hjelper jo MASSE med ost uten melk :-) yoghurt basert på soya har jeg smakt før så den viste jeg om :-) takk
ScaryMama Skrevet 28. august 2008 #10 Skrevet 28. august 2008 Bytt ut melk/ fløte i oppskrifter med kokosmelk. Da får man en ekstra god vri på maten. F.eks. kylling og grønnsaker kan stekes også heller man over kokosmelk og tomatpure. Kokosmelk, tomatpure og peanøttsmør er et asiatisk inspirert alternativ til saus. Veldig godt!
mamma og godguttene Skrevet 28. august 2008 #11 Skrevet 28. august 2008 Hei igjen :-) Ja, jeg smelter smør og har i mel bruner dette. Heller på kaldt vann, koker opp og har i både kjøttbuljong og gønnsaksbuljong, salt og pepper.. Om jeg har lyst på fløte i så tar jeg bare av litt til minsten først, heller i fløten og la det få et lite oppkok igjen :-) Det meste går faktisk an å lage uten melk, men litt fantasi og erfaring kommer godt med :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. august 2008 takk folkens! dette gjør at hennes framtidige middager hos meg ser litt lyserer ut hihi..
Trulte76 Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 kjøttkaker i brun saus Jeg hadde ei jente med melkeallergi, vokste det fra seg hedligvis. Jeg laget hjemme laget kjøttkaker uten melk. like gode. så kjøpte jeg melange uten melk i å laget brun saus til Kan jo også ha koteletter med brun saus også. Nå vet jeg ikke hvor gammelt dette nurket er da Men kjøttkaker liker de aller fleste barn
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 28. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. august 2008 hun er 14 måneder så kjøttkaker duger flott. da blir pappaen min glad også (for han skal også spise middag her) hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå