Gjest Skrevet 28. august 2008 #1 Skrevet 28. august 2008 Vi har fått en ny "lillebror" i huset.Å jeg trodde at dette skulle bli enkelt.Vell,nå tviler jeg ;o) Alt klart,bur og leker,teppe og gnagebein.Ut ørti ganger å tisse,men sove i bur?? Nei takk !! Han gneldrer som en tåkelur bare jeg har igjen døra,og hvem greier høre di små skrike da??? Så,han har sovet fremfor utgangsdøra,og tissa både her og der... Nå føler jeg at det allerede er 1-0 til han... Noen her inne har greie på dette,og jeg ønsker HJELP.For jeg ønsker at buret blir senga både på natt og innimellom. Er like usikker som da jeg fikk nr1 jeg...sukkh Å overhøre den gneldringa går ikke.Da må hele gjengen kjøpe hørselsvern å tre på øra.Han har stemmeprakt den gutten ja...;o)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 Åh gratulerer med nurk på fire og med hale:-) Det er utrolig mye glede med sånne i hus, men som du sier så krever det enorm innsats og spesielt de første uker og måneder, for at valpen skal finne sin plass i flokken og forstå hvilke regler som gjelder. Når du skal venne valpen til å ligge i buret så er det ingen kjære mor. Men mange velger å selv legge seg på en madrass ved siden av buret, for at valpen skal føle seg trygg og ikke forlatt. Eller om du velger å sette buret inne på ditt soverom, men jeg ville nok ikke valgt siste løsning. En dag ønsker du å flytte buret ut av soverommet og da kan det bli trøbbel igjen. Men har du ork og mulighet, så legg deg på en madrass ved siden av valpen noen netter, så den føler seg trygg. Husk at den er tatt fra moren og det er jo rett og slett brutalt. Når dyret venner seg til å sove i buret, så vil den mest sannsynlig også velge buret på dagtid etterhvert. Noe som er behagelig både for dyret selv og også dere. Og husk å ta ham med ut etter søvn, etter mat og etter lek. Det er de tre tingene som garantert gjør at han tisser og bæsjer:-) Og Gratulerer igjen, med ny baby i hus:-) De krever sitt de firbente også:-)
Gjest Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 huff ja,det krever sin mann dette... Han er skikkelig flink.Går allerede til døra og vil ut.Men uhell skjer. Noe sier meg at denne blir det trøbbel med,hehe. Aldri brukt bur,men denne gangen vil jeg at det skal være "hjemme" for tassen.Så usikkerheta er stor.Gubben prøvde halve natta å få han til å sove der,men neida.Gangen var stedet.Å det er ikke plass til buret der ute.Det står i stua,slik at han ser oss,og vi han.Er midt i alt som skjer. Hund har vi hatt i årevis,men jeg er like usikker.Vil gjøre det "rette" slik at han kan bli "perfekt" som stor.Hadde reisebur i bilen,og der slo han seg til ro ganske fort. Men om jeg er usikker over kjøpet,så er han søøøøøt og gooood og helt til å spise opp ;o) Å springer allerede rundt ute alene og tror han er farlig kar."smelt" ;o)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Hællandussen de er jo bare til å spise opp!!! Hva slags hund er det? Jeg håper dere for egen skyld klarer å være tøffe og vise hvem som er hvor i flokken. Det får dere masse igjen for siden!!! Og ingenting er flottere enn en veloppdragen og dressert hund:-) Det er faktisk bare kos og moro.
Gjest Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Er mix av boarder collie og Gordon setter...Altså noe som kan bety "hyper".Men med stø hand skal vi vel få den til tror vi.Har vært borti blandinga før.Å den var akkurat passe vimsete,hehe. Jeg holder han på rygg i fanget med jevne mellomrom.Et tips fra instruktør.Jeg viser hvem som er den store "bossen" med det. Får se da,om han er av den stri typen.Han vi kjøpte den av sa han var roligst i flokken.Å det tror jeg på ;o)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Vakker da kan jeg tenke meg:-) Og ja, det kan bety mye energi. Men du bor vel sånn til at du kan "kjøre" ham tom ute i terrenget. Det trenger de vet du:-) Lurt å holde ham på rygg, også når han blir større og du gjør det på gulvet. Husker den ene hunden vi hadde, han var en megatøffing som eide verden. Den ene gangen han yppet med meg måtte jeg holde ham nede i 3 kvarter før han ga seg. Men da var det faktisk gjort en gang for alle! Så det hjelper å investere tid og trening med dem:-) Det er da man får flotte og behagelige hunder.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Hei hei og velkommen i gjengen. Dette går over altså, og mye raskere enn barna:o) Vi gjorde det sånn at vi satte buret ved siden av sengen vår, og så satt vi åpningen på buret mot sengen, slik at jeg kunne stikke hånda inn sånn dann og vann. Da følte hun seg tryggere:o) Med i hvertfall 2-3 dobesøk enten hun trengte eller ikke på natta. Etter en uke eller to flyttet vi buret utenfor soveromsdøra vår, så lå hun der i en uke eller to. Så gikk buret ned en etg. da trengte hun ikke lenger å gå ut om natten. Men så snart vi våknet var det bare å komme seg ut. Ikke noe rom for å vente da. Og nå har buret gått ned enda en etg. Under trappa i gangen der trives hun om natta:o) Og nå er det ikke noe stress med å tisse om morningen. Nå holder hun seg til vi går ned... Men det er jo ganske snart etter at vi står opp selvsagt. Nå er hun 4 mnd. og kan fint være hjemme alene i 5 timer uten at hun tisser eller bæsjer i buret sitt:o)) Og jeg kan ikke huske sist jeg tørket opp etter henne inne:o)) De sover ikke stort de første nettene, men de sover mye på dagen da, det gjorde vår i hvertfall. Nå er ikke dette noen fasit, men et tips fra oppdretter. Og det er sikkert stor forskjell på raser. Men med litt tålmodighet så går det seg til.
Gjest Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Ja,han ligner vel setter tror jeg.Vet ikke helt.Men er sort og med litt hvitt på =) Den forige vi hadde var så underkua meg fra dag en at jeg ikke trengte gjøre noe.Han skjønte at her i huset var jeg sjef ;o) Får la han bli mere kjent før vi starter hardt.Men tanken er agillity eller andre gøye ting å finne på.Har skog og fjell og en gjeng møøøøer her.Så jeg tenker vi velger skog fremfor dagros og co.Alltid ønska at hunden vår skal kunne være løs ute med oss.Å håper vi greier få til det nå.Men det skal vel godt gjøres. Å ja,det må jeg fortelle!!! Vi har jo katt.Å denne katta er virkelig vaktbikkje i huset.Alltid vært olm om det kom nye dyr hit.Men i går,da jeg lot henne møte denne vovsen.Ja da strøk hun seg mot han og bare kosa.Jeg ble satt ut,heheh.ALDRI skjedd før på di 7 åra vi har eid ho.Han fikk tilogmed sutte på øret hennes. ;o) Så jeg liker katta enda bedre nå ja =)) Så søte der di sto,hehe.
Gjest Skrevet 28. august 2008 #9 Skrevet 28. august 2008 Ja,du sa jo det.Men kan ikke ha han på rommet.For der ligger enda en lillebror..Å frem til han får eget rom(når jeg en gang får rydda frem det andre) så blir han vekt av gneldringa.Å to som skriker på natta? Nehei,,,,det er ikke ønska =) Men jeg får bare la han hyle på dagen da.Å venne han til gradvis.Aller helst skal han springe ute.Var ute ørten turer.Men da gubben tok over,da ble det skvetta både her og der. Men han har vært her under et døgn,og allerede skjønner han at døra er ut,Så er vi heldige går dette seg fort til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå