Gå til innhold

Peil på pappapermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemmeværende med mitt første barn og vil være det så lenge som mulig. Venter nr 2 om 6 mnd og ser for meg at jeg kommer til å være hjemme kanskje 2 år til. Mannen min jobber på sjøen. Kan han ta ut sine 6 uker med en gang? Han har turnus med 4 uker borte, 4 uker hjemme. Kan han ta de ut med en gang, slik at han blir 10 uker hjemme i et strekk? Hadde vært fint å hatt hjelp i overgangen fra en til to barn i starten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 Pappan kan ikke ta ut sine 6 uker de første 6 ukene etter fødselen. Men han har derimot 2 uker utenom disse som må tas ut like etter fødselen for å få de. De 2 ukene er derimot ikke dekket av Nav, og det er opp til arbeidsgiver om de vil betale han.

2 Har du bare vært hjemmeværende og ikke opparbeidet deg foreldrepenger får han ikke betalt 6 uker pappaperm. Han kan ta dem ut, men får ikke lønn.

Skrevet

Ok, så han kan ta ut 2 uker rett etter fødsel, sånn at han er hjemme i 6 uker i ett strekk?

Kan arb.giver nekte han å ta ut 6 uker, selv om han ikke får betalt for det?

Så han har egentlig 8 uker til sammen, eller blir det 6?

Skrevet

Når han skal ta ut de 6 ukene med permisjon, må jeg (som mor) da ut i jobb, eller kan vi begge to ha permisjon samtidigt.?

Ikke HI

Skrevet

Han har vel ikke rett til permisjon med betalt hvis du er hjemme nå? Du må vel være i jobb 6 mnd før fødsel for at han skal få det.

Skrevet

Dere kan ikke ha permisjon samtidig, men du kan avvikkle ferie slik at du kan være hjemme likevel, bare uten "lønn" i form av foreldrepenger.

Hvis han skal ta mer enn 6 uker må mor ut i jobb igjen.

Skrevet

Mannen har krav på 2 uker i forbindelse med fødselen. Hvordan det da blir i forhold til hans turnus med 4 uker hjemme er nok litt avhengi av når du føder i forhold til turnus. Så vidt jeg vet finnes det også noen spessielle regler for sjøfolk. Dere gjør lurt i å kontakte fagforeningen eller eventuelt bare arbeidsgiver for å finne ut hvordan det faktisk fungerer.

Skrevet

Å være hjemme med foreldrepenger teller som jobb i sånne tilfeller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...