Anonym bruker Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Jeg er hjemmeværende med mitt første barn og vil være det så lenge som mulig. Venter nr 2 om 6 mnd og ser for meg at jeg kommer til å være hjemme kanskje 2 år til. Mannen min jobber på sjøen. Kan han ta ut sine 6 uker med en gang? Han har turnus med 4 uker borte, 4 uker hjemme. Kan han ta de ut med en gang, slik at han blir 10 uker hjemme i et strekk? Hadde vært fint å hatt hjelp i overgangen fra en til to barn i starten.
It's all about me Skrevet 28. august 2008 #2 Skrevet 28. august 2008 1 Pappan kan ikke ta ut sine 6 uker de første 6 ukene etter fødselen. Men han har derimot 2 uker utenom disse som må tas ut like etter fødselen for å få de. De 2 ukene er derimot ikke dekket av Nav, og det er opp til arbeidsgiver om de vil betale han. 2 Har du bare vært hjemmeværende og ikke opparbeidet deg foreldrepenger får han ikke betalt 6 uker pappaperm. Han kan ta dem ut, men får ikke lønn.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #3 Skrevet 28. august 2008 Ok, så han kan ta ut 2 uker rett etter fødsel, sånn at han er hjemme i 6 uker i ett strekk? Kan arb.giver nekte han å ta ut 6 uker, selv om han ikke får betalt for det? Så han har egentlig 8 uker til sammen, eller blir det 6?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2008 #4 Skrevet 28. august 2008 Når han skal ta ut de 6 ukene med permisjon, må jeg (som mor) da ut i jobb, eller kan vi begge to ha permisjon samtidigt.? Ikke HI
2SmåTroll Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Han har vel ikke rett til permisjon med betalt hvis du er hjemme nå? Du må vel være i jobb 6 mnd før fødsel for at han skal få det.
___ Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Dere kan ikke ha permisjon samtidig, men du kan avvikkle ferie slik at du kan være hjemme likevel, bare uten "lønn" i form av foreldrepenger. Hvis han skal ta mer enn 6 uker må mor ut i jobb igjen.
___ Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 Mannen har krav på 2 uker i forbindelse med fødselen. Hvordan det da blir i forhold til hans turnus med 4 uker hjemme er nok litt avhengi av når du føder i forhold til turnus. Så vidt jeg vet finnes det også noen spessielle regler for sjøfolk. Dere gjør lurt i å kontakte fagforeningen eller eventuelt bare arbeidsgiver for å finne ut hvordan det faktisk fungerer.
___ Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Å være hjemme med foreldrepenger teller som jobb i sånne tilfeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå