Gå til innhold

er det bare meg som reagerer på dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

dama til min manns bror bor her en stund ettersom at hun har kommet inn på skole, men ikke funnet leilighet enda..... dette er heeelt i orden for oss!!

MEN.... jeg synes det er littegranne rart at hun ikke betaler for NOE selv... hun spiser mat her, sover her (selvsagt), hiver klærne til vask osv, men ikke en eneste gang på di 2 ukene hun har vært her har hun kjøpt noe som helst.. ikke en gang da vi har bestilt mat ute har hun betalt for sin egen mat....

er ikke det litt rart? hadde det vært meg som hadde måtte bo hos noen andre hadde jeg hvertfall betalt for meg....

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns også det er rart ja. Hadde tilbydt meg å betale litt leie dersom jeg bodde hos noen andre over lengre tid.

Skrevet

Eh.. jo det hadde ikke fallt meg inn å ikke bidra med noe!

Skrevet

Jeg har skamvett nok til å bidra til felleskapet ;o)

Skrevet

Beste hadde vel vært å gjort en "avtale" før hun flyttet inn.

Siden det ikke ble gjort er vel tiden inne :)

Betale for egen mat, betale litt for losji- nothing is for free..

Det at hun ikke betalte for seg selv da dere var ute og spiste får meg til å heve øyenbrynene.. med mindre din manns bror spanderte, eller en betalte for alle. Dette må det bli fint slutt på.

Gammel er hun, 19?

Skrevet

broren er ikke her.... bare hun...

og ja hun er snart 19!!

Skrevet

Etter min mening burde hun vasket sitt eget tøy (og personlig hadde jeg brukt eget vaskemiddel, men hadde ikke forventet det selv av en "gjest").

Hun burde betalt litt matpenger, evt. kjøpt inn eget brød/pålegg osv og lagt i litt penger til middagene innimellom eller stått for middagen 1-2 dager i uken.

At hun ikke betaler for egen mat når dere bestiller synes jeg er direkte frekt...

Jeg hadde også gjort litt husarbeid om jeg skulle bo hos noen såpass lenge, det hadde jeg også forventet om noen kom her og bodde. Iallefall at de ryddet av bordet innimellom, satte i oppvaskmaskinen, ryddet etter seg.

Og hadde det blitt mer enn 1-2 uker så hadde jeg nok betalt litt leie også.

Ofte greit å avtale sånne ting på forhånd, ikke alltid så lett å ta det opp i ettertid. Iallefall ikke det med leie.

Men blir hun lenger så ville jeg bedt henne betale for egen mat og vaske sine egne klær...

Skrevet

Har hun kanskje aldri bodd for seg selv før?

Jeg vet iallefall at jeg ikke tenkte like mye over hva det faktisk koster for mat, strøm o.l. før jeg fikk mine egne faste utgifter å tenke på.

Er jo mulig at hun tenker det samme?

At det ikke handler om at hun er spesielt sløv eller rar, bare at hun rett og slett er for ung og uerfaren til å tenke over det?

Dersom jeg hadde økonomi til det, og det kun var snakk om en kort periode hadde jeg nok latt være å tatt det opp, i og med at ingenting ble avtalt før hun flytta inn, og at en slik samtale kan gjøre det så pinlig for henne at forholdet dere imellom bli anstrengt i en lang tid framover.

Jeg hadde i allefall dødd av skam dersom jeg "trodde" at jeg kunne bo gratis hos noen, og at jeg ikke hadde tenkt på å betale for meg, og at de så plutselig tok opp med meg at de syntes det var litt frekkt...

Hun blir vel ikke boende så veldig lenge dersom hun bare er 18 år gammel, vel?

Da gleder hun seg nok til å finne seg noe eget?

Lykke til!

Skrevet

Alderen tatt i bektraktning tror jeg seriøst at hun ikke har tenkt tanken.. på at ting koster etc.

Bare nevn det for henne, enten så går det bra eller så flytter hun ut og snylter på noen andre :P

Skrevet

Hvor gammel er vedkommende?

Jeg syns det er veldig rart ja.

Men hvis hun er ung så tenker hun sikkert ikke så mye på det, trenger kanskje en liten dytt.

Hvor lenge skal hun o da? Hun leter vell etter noe tenker jeg, markede er jo sprengt...

Men dere kunne jo sagt noen om det til henne, at hun enten kunne betalt dere en liten sum i uka/mnd.... Eller slengt frempå at mat koster?

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde hndtert denne saken uten bare å blitt irritert..

Skrevet

Det høres kanskje ut som om hun aldri har vært nødt til å tenke på hva ting koster? Har sikkert aldri tjent sine egne penger heller? En typisk norsk ungdom anno 2008? :-)

Skrevet

Kanskje lurt å lage en avtale? Snakk med henne.

Skrevet

I all verden? hadde reagert jeg også ja så du er ikke alene om det :)

Synes det er kjempe rart at hun ikke har tilbudt seg å betale leie og litt matpenger..

Skrevet

Det synes eg var veldig rart. Sjølv om ho er 19 år. Ein forstår at ting koster noko sjølv om ein er 19, og ein har iallefall vet nok til å kunne bidra til fellesskapet, både i form av penger og arbeid. Har ikkje mallo forstått det i ein alder av 19 så har eg feila stort i oppdragelsen. Heilt seriøst.

Skrevet

Hehe..må le litt av sånne folk jeg!

Kjenner til situasjonen da..men da var det min søster som er eldre en meg å tjener myyye mer en meg!

Hun bodde bare her til hun fikk flytte inn i leiligheten!

Men etterhvert som jeg ble litt lei spørte jeg henne bare om hun gadd vaske litt klær for jeg var sliten :)

Å så laget jeg en handleliste la den på kjøkkenet med en lapp : regner med du fikser denne??

Det gjore hun og etter det var hun med og hjalp til litt mer..

Kanskje litt lettere når det var min søster,men skriv lapper om hva du trenger henne til og gjøre så slipper du og se henne inn i øynene =)

Skrevet

Er litt .. korttenkt ja. Det er sikkert fordi hun ikke har bodd hjemmefra før og ikke tenkter over at ting koster og at mamma ikke er der og vasker etter henne. Husker når jeg flyttet på hybel og syns det var et lite sjokk å måtte betale for do-papir og zalo...

Det går jo an å ta det opp på en grei måte da, som å sende med henne en handlelapp på butikken f.eks, trenger jo ikke å være storhandel, men er nok til at en blir gjort oppmerksom på at mat koster penger, for ikke å snakke om vaskemiddel ;) Tror ikke jeg hadde tenkt over at jeg burde betalt for meg om jeg aldri hadde bodd hjemmefra før. Nå hadde det derimot vert en selvfølge at jeg stod for noe av innkjøp og matlaging.

Jeg hadde en boende på sofaen min i over en måned mens han letet etter en plass å bo som bare snyltet på oss. Ble tilslutt dritlei hele fyren som aldri ryddet etter seg og aldri kjøpte mat, og etter en liten eksplosjon fant han seg plutselig en plass å bo på dagen... Var nok litt for bedaglig (og økonomisk) å få alt servert til å lete så veldig før jeg begynte å få nok.

Er viktig med gjestfrihet, men ble nok litt misbrukt med han fyren her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...