Gå til innhold

Expat eller noen andre - kan dere hjelpe meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Pga store sår på den ene brystvorten ammer jeg kun på det ene brystet, og pumper det med sårene på. Frem til nå har jenta mi spist godt, og virket fornøyd etter amming, men de siste dagene har hun rett og slett blitt veldig utoldmodig og virrete etter litt amming. Dette skjer mest på kvelden, og jeg må amme henne ca hver 1 t - 1 1/2 . Resten av dagen kan hun gå 3-4 timer før hun vil ha mat. Hun sover gjerne fra 1 om natten til 6 tiden. Men resten av døgnet sover hun nesten ingenting.

Kan det hende jeg har for lite melk i det ene brystet mitt nå? Hva burde jeg evt gjøre? Kan også nevne at jeg har gitt henne utpumpet melk etter amming på kveldene, og hun spiser villig.

Min lille jente er forresten nesten 6 uker.

Ett annet spm: På det brystet jeg pumper har jeg såpass sår at jeg har valgt å ikke pumpe så ofte for å få sårene til å gro (har brsytbetennelse og sopp i tillegg, så går på pencilin), men siden jeg ikke pumper så ofte så har jeg ikke like mye melk i denne puppen. Kan jeg fortsette slik, og heller øke produksjonen når brystene er bra? Har nemlig hatt disse "kjøttsårene" siden få dager etter fødsel, og vil nå bli kvitt dem.

Tusen takk for hjelp hvis noen har råd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke expat, men har vært i lignende situasjon og kan svare ut fra egen erfaring:)

Da jeg bare ammet fra en pupp, hadde jeg oppsamler på den vonde puppen, slik at jeg fikk tatt vare på all melken som kom fra den puppen. Det fikk han på flaske om han var mer sulten, eller ble det frosset ned. I tillegg så gir en sånn oppsamler et lite trykk rundt brystvorten, og er da med på å opprettholde produksjonen. etter at han hadde spist ferdig fra den gode puppen, HÅNDMELKET jeg den andre.

Jeg har ikke brukt pumpe på mine blødende såre brystvorter, da vakumet (for meg) draaaar opp sårene og blodet fosser. ANbefaler virkelig håndmelking for såre pupper, det er mye mer skånsomt og vel så effektivt. tar litt øvelse før du får det skikkelig til, men da er det til gjengjeld både enkelt og greit.

Jeg ammet vel bare fra en pupp mens den andre grodde i ca 14 dager. da den var grodd gikk det greit å legge han til den nygrodde puppen, og jeg brukte noen dager på å få opp igjen produksjonen på den puppen.

litt hjelp i kanskje? :)

Skrevet

Tusen takk for svar :-) Nå har endelig såret grodd, så nå har vi begynt å amme på begge :-) Jippi! Så nå må jeg bare prøve å jevn ut melkeprodusjonen. Har masse melk i en og ikke så mye i den andre..

Ser lyset i tunnelen nå gitt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...