Gå til innhold

Omskjæring av gutter

Storegull og lillegull i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bf er ikke norsk, og han mener at barnet skal omskjæres om det er en gutt.

Jeg er totalt uenig!! Jeg mener at han ikke skal omskjæres før han før han eventuelt velger det selv.

Noen som har noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg jeg:-)

Bf kan vel ikke "gjennomføre" dette uten at du er enig vel??

Skrevet

Jeg synes det er like forkastelig å omskjære gutter som å omskjære jenter. Helt enig med deg, la gutten få velge det sjøl når han er myndig. Er det lov i Norge?

Skrevet

Nå bor dere i Norge og her er det ikke normalen at gutter omskjæres. Så i og med at dere er er 50/50 for og i mot så syns jeg det er en selvfølge at han ikke blir omskjært.

Skrevet

Er ikke omskjæring forbudt i norge uansett???

Skrevet

Var det jeg trodde og, VenterJente..... Prøver å lete på nett, men finner ikke noe foreløpig...

Skrevet

Gubben er omskjært selv (er verken jøde eller muslim, kun tradisjon som ligger til grunn) og mente at junioren her også skulle det. Men de gjør ikke dette på sykehuset her med mindre det er medisinske årsaker til det. Så det stoppet seg selv, egentlig. Uansett ville han ikke blitt omskjært, jeg sa fra at dette følte jeg så sterkt for at jeg heller ville pakket ham med meg og dratt...

INGEN får skjære i barna mine uten at det er nødvendig! Han ville i tilfelle bare ha gjort det "av vane" da det er det han har vokst opp med. I Norge er "vanen" at man ikke omskjærer. De får heller omskjære seg som voksne, dersom dette er noe de ønsker selv. Når det først er gjort, er det jo ingen vei tilbake...

Skrevet

Jeg tror ikke omskjæring av gutter er ulovlig i Norge. Jenter derimot, er det forbudt å omskjære. Men det er fordi det er lemlestelse, omskjæring av gutter er mye mindre omfattende og innebærer ikke smerte osv utover i livet.

I USA er det helt vanlig å omskjære guttene visstnok. Det påstås at det er mer hygienisk enn å ikke være omskåret. Ikke vet jeg, men mine unger skal i hvertfall ikke skjæres i uten at det er medisinsk nødvendig heller...

Skrevet

Hadde litt dø-tid på sykehuset i natt, og kom tilfeldigvis over et info-skriv ang. omskjæring..

Det er ikke ulovlig i norge. Det blir ikke utført på norske sykehus, men det er visse private klinikker som utfører dette..

.......stakkars barn.. høres barbarisk og groteskt ut... blir uvel bare av tanken.. kunne aldri gjort dette mot mine sønner..

Skrevet

Hvis noen av dere så den episoden av "De 7 dødssyndene" der Kristopher Schau ble omskjært i Israel, så skjønner dere at det er en grusom og unødvendig skikk! Han, voksne mannen, hadde jo så vondt at han omtrent kastet opp, og smertene er ikke noe mindre for babyer! Helt enig i det som har blitt sagt tidligere her; barn skal ikke skjæres i med mindre det er tvingende nødvendig!!!

Skrevet

Jeg er fullstendig enig i alle innleggene her. Blir uvel av tanken på at min gutt skulle fått kuttet av en del av kroppen som overhodet ikke er nødvendig å få kuttet av (inntil det foreligger medisinske grunner for det seinere selvfølgelig). Jeg skulle faktisk ønske at det ble ulovlig her på lik linje med omskjæring av jenter, men det er vel en umulig tanke. Jeg vet at det er veldig vanlig i USA, men... Argumentet for hygiene kjøper jeg ikke, for det er fullt mulig å lære å vaske seg... Og med tanke på hvor forsiktig en skal behandle de små guttebabyene der nede når en skal skifte bleie - man skal jo overhodet ikke røre forhuden - så syns jeg det blir veldig rart å skulle kutte hele greien vekk!

Skrevet

Jeg vet om flere norske gutter som er omskjært. Men de har valgt dette selv når de ble litt eldre, noen pga da ikke kunne utføre samleie pga veldig strammende forhud. Andre pga de syntes det var for mye forhud og at den var pløsete.

Kjenner noen gutter som har kuttet seg selv opp meg barberblad for det var for flaut å gå til legen med problemet sitt. De greide ikke å nyte sex før etter sine egne "operasjoner".

Finnes en del som opplever smerter etter en slik omskjæring slikt som at huden strammer og andre plager..

I USA er det en god del gutter som blir omskjært, så jeg ser ikke helt det store problemet. Om dette hadde gjeldt en jente derimot ville jeg blitt forbanna, for de fleste jenter som blir omskjært blir lemlestet. Og greier ikke å nyte sex når de bli eldre.

Om jeg hadde visst at gutten min kom til å få problemer med sexlivet sitt pga forhuden, ville jeg nok valgt å fått han omskåret.

Om det kun er av religiøse årsaker, vet jeg ikke helt hva jeg ville valgt.

Skrevet

Norske, offentlige sykehus foretar omskjæringer. Ikke alle, men noen. 132 norske guttebarn ble omskåret på offentlige sykehus i 2007.

Dette har i aller høyeste grad en praktisk betydning for voksne menns sexliv. De blir mindre følsomme på glansen. Noen synes det er en god ting, andre synes det er vanskelig.

Det finnes ingen beviser for at dette har noen betydning for hygiene.

Ikke "alle" guttebarn i USA omskjæres. Det er rundt 20% som omskjæres på verdensbasis hvert år. Mange nok.

Forøvrig synes jeg det er aldeles fjollete å foreta kirurgiske inngrep som ikke er nødvendige, uansett hva det er, særlig når dette er inngrep som uten problemer kan gjennomføres av mannen når han blir voksen og kan velge selv hva han vil. Hva blir det neste? Plastiske operasjoner på barn man ikke liker utseendet på? (Jada, ekstremt, men det er nå ment som en spissfindighet).

Skrevet

Kjæresten min er også omskjært (pga for trang forhud) og han ville aldri omskjært sønnen som kommer dersom det ikke er nødvendig. Det er hygienisk og pent (synes jeg da..) men for hans del har følsomheten gått ned veldig. (ble omskjært da han var 17 år) Han har f.eks. ikke sjans til å få utløsning med kondom...

Skrevet

det er jeg helt i mot jeg da....syns det er litt gammeldags, dessuten er det barnemisshandling etter min mening. ungen bør få gjør det om han vil og når han er så liten kan han ikke akkurat svare for seg.

nei fy a meg, er i mot det uansett om det er gutt eller jente, stakkars unge!

hold sånt uten for norge i værtfall...er det værste jeg kan tenke meg!!!

syke syke mennesker!!!

Skrevet

Her var det veldig ensidige meninger, og greit at de fleste her inne er enige! Jeg på min side vil gjerne omskjære mine sønner skulle jeg noen gang få noen. Det er kulturell skikk der bf kommer fra, og jeg syns det er greit å videreføre denne. Dessuten syns jeg en omskåret penis er mye mer delikat enn en uomskåret.

Nå får jeg sikkert litt pepper, men tenkte det var greit å høre et annet synspunkt også. Men hygieniske grunner er kanskje viktigere i land med f eks mye ørken/sand osv som kan sette seg fast enn i Norge?

Det jeg derimot mener er at det er veldig viktig at begge foreldrene er 100% enige på dette punktet. Er den ene av foreldrene uenig i at omskjæring skal foretas, så syns jeg man ikke skal gjøre det, men heller la gutten bestemme selv når han blir gammel nok til det. Og det er jo det viktigste, at man som foreldre er enige når det gjelder dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...