Gå til innhold

Noen som vet noe om livmorhalskreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff alt hva man bekymrer seg for, nå som jeg er gravid igjen tenker jeg jo på alt mulig hele tiden, snart så det snurrer rundt for meg.Jeg tenker alt for mye dag og natt nå.

Min mormor døde av livmorhalskreft med rask utvikling i våres. Det ble raskt oppdaget ,men det tok kun 5 mnd så døde hun. Nå sitter jeg jo og tenker på om dette er arvelig osv da, er det noen som vet det? Min mamma døde (av helt andre ting) da jeg var liten så jeg får ikke sjekket med hun heller liksom.

Kan man ta celleprøve når man er gravid eller må jeg vente til etter at småen er kommet ut? Hadde jeg enda visst så hadde jeg ikke trengt å begymre meg for det iallfall. Skal til kontroll til uken igjen, men det er jo en evighet å gå og gruble.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg tar celleprøver hver 3. måned pga celleforandringer på livmorhalsen. Jeg har et såkaldt alvorlig forstadium på livmorhalskreft. Det går helt fint å ta celleprøver selv om man er gravid. Jeg skal forøvrig koniseres etter fødsel, dvs å fjerne den "syke" delen av livmorhalsen. Det gjør ikke vondt å ta celleprøven heller, litt ubehag, men ikke vondt. Lykke til!

Skrevet

Jeg er forøvrig 40 uker på vei :-)

Skrevet

Legen tok celleprøve på første kontroll denne gangen, sist jeg tok var like før forrige svangerskap. Har fulgt med årlig før den tid, da mamma hadde livmorhalskreft (hun lever i beste velgående). De sier de har funnet ut at det ikke er arvelig nå, men vet ikke om det er enighet om dette. Jeg synes uansett det er greit å sjekke litt oftere enn de vanlige 3. hvert åra.

Skrevet

Livmorhalskreft kommer kun om man tidligere har hatt eller har en type vorter i underlivet og det er bare to av de mange vorte virusene som faktisk kan gi celleforandring og senere kreft. Det tar gjerne årevis fra man oppdager første tegn til forandring til man utvikler kreft og som skrevet over her får man tilbud om å fjerne skadet del.

Det skal stort sett holde å gå til normal screening fra man er 23 år, og da går man hvert 3 år. Eller man går på screening etter påvisk vorteutbrudd i underlivet. Du kan selvfølgelig også gå når som helst og ta prøve hos fastlegen din om du er redd eller bytter partner ofte.

Det er absolutt ikke holdepunkter for å tro at det er noe arvelig i livmorhalskreft sånn som det kan være i eggstokk kreft eller brystkreft. Kjønnsvorter smitter fra partner til partner under sex.

Skrevet

Livmorhalskreft er spesiell i måten man får det på, fordi det skyldes vortevirus, HPV, humant papillomvirus. Det er altså ikke arvelig, men derimot faktisk en seksuelt overførbar sykdom. For ordens skyld, HPV er en stor familie av ulike vortevirus, så om du har hatt vortevirus på føttene eller noe sånt er det ingen grunn til bekymring. Det er bare noen få undertyper av HPV som kan gi kreft, og da stort sett i livmorhalsen, vanlige fotvorter gir ikke kreft.

Uansett, det er laget en vaksine mot de fleste livmorhalskreftfremkallende HPV-undertypene nå, som heter Gardasil. Du kan høre med legen om det er aktuelt for deg å ta den, men sannsynligvis er det ikke det, siden du åpenbart er voksen og seksuelt aktiv. Man skal være ganske sikker på at man aldri har blitt smittet for at ikke vaksinen skal miste effekt, og smitten er kjempevanlig, de aller fleste seksuelt aktive har vært eller blir smittet på et tidspunkt. Men det er bare ganske få av de som har blitt smittet som utvikler livmorhalskreft. For de fleste går smitten over fort, man trenger ikke merke det en gang. Det er om man av en eller annen grunn skulle bli gående med en infeksjon over lang tid at man risikerer å utvikle livmorhalskreft.

Uansett, det er ingen grunn til å tro at du har noen større risiko for å få livmorhalskreft enn noen andre. Men det er absolutt verdt å ta celleprøve hvert tredje år - det bør jo alle gjøre.

Det var trist å høre om mormoren din, men jeg tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg for dette "bare" fordi hun fikk det.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...