Gå til innhold

Cøliaki-noen råd ang. barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta våres fikk påvist dette i dag, jeg er godt kjent med cøliaki, men lurer litt på ting i forhold til b.hagen. Ønsker å bake brød til henne selv, da de man får kjøpt på butikken smaker pyton(syns jeg da). Men hva når de har varmmat?? Det er jo en del halvfabrikat, og der er det jo stort sett mel i. Lure tips til noe de kan handle inn?Pasta og slikt er jo ok, men mere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage tar de fult hensyn til dette. De har eget brød, rundstykker til barn med cøliaki i fryseren. De handler inn pasta, annen mat som passer for barn med cøliaki. De prøver å unngå å gi barna spesiell mat, og lager heller mat alle kan spise. Har de pizza har de bunn som alle kan spise, vanlige barn kan jo spise glutenfritt:) Lomper og anet har de i fryseren.

Cøliaki er jo blitt relativt utbredrt, så dette går fint:)

Skrevet

Takk for svar.Ja, heldigvis er det mere fokus på dette nå. Da jeg fikk dette for noen år siden, var det jo nesten ikke noe å få kjøpt ferdig. Men situasjonen med barnehage, og at andre skal ha ansvaret er litt nytt for meg. Kanskje litt med at jeg vet at det er litt styrete med baking ol før man får dreisen på det. Får snakke med de i morgen, og legge plan. Men tar gjerne imot flere tips.

Skrevet

Hei.

Har ikke barn med cøliaki selv. Men har de siste 4 årene hatt en gutt med det på avdelingen.

Vi kjøper brød til ham, og han har en egen kurv med sitt pålegg slik at vi er sikker på at det ikke er smuler i smøret osv.

Når vi baker lager vi alltid to deiger. Det er fordi den glutenfrie er litt klissete, og syns ikke alle barna trenger å bruke den.

Heldigvis har vi en coop-butikk med godt utvalg i glutenfri produkter her.

I tillegg har vi hengt opp en liste over glutenfrieprodukter fra Toro. Internett.

Ikke alltid han spiser akkurat det samme som de andre. Det meste av middagen er den samme, men han har annet brød eller annen pasta til.

Han har ett eget skap på kjøkkenet med sin mat slik at det ikke skal komme mel på den. Og også eget bakeutstyr.

Videre gir vi alle ansatte i hele! barnehagen beskjed og forklarer hvor viktig det er at en ikke bruker samme redskap, bakepapir osv. Også nye vikarer.

Dersom det er ett produkt vi er usikre på så legger vi det i hylla hans om morgenen så foreldra selv kan godkjenne. Vi er spesielt i tvil når det bare står "krydder". Vet at noe krydder kan ha mel som tykningsmiddel.

De har også sagt at det er bare å ringe for å spørre. Kan også vere lurt at de andre foreldra får informasjon. I forhold til bursdager, men også om de plutselig en dag sitter ved bordet.

Det var det jeg kom på nå.

Er det mye som skal til før hun blir dårlig, eller er det nok med bittelitt hvete, som feks ett par smuler i smøret?

Skrevet

Min gutt spiser butikkbrød- fra Gjesdalveien konditori. Det er en lokal baker her i Rogaland som har spesialisert seg på å lage glutenfri mat. Veldig gode brød. De toaster brødet hans, har eget pålegg, smør, egen hylle osv. Når de har pasta, tomatsuppe osv er alt glutenfritt. Barnehagen holder alle matvarer, men jeg er behjelpelig med å handle inn maten.

Tips til barnehagen

Toro tomatsuppe i storhusholdningpakke

Pølser

Knekkebrød

GO og mager leverpostei

Pasta

Vann is til å ha i fryseren dersom noen kommer med kake eller boller

Melmix til å bake med'

Pofiber og fiberhusk

Glutenfri havregryn til å lage grøt med.

Litt kjeks (de slår av og til på stortromma hos oss og koser seg med en kjeks på fredagen:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...