Gå til innhold

Sykepenger/svangerskapspenger...jeg skjønner ingenting jeg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært 25% sykemeldt en god måned nå, og ringte legekontoret for å få 50% sykemelding, siden jeg går hele dagen med kynnere på jobb.

Det var helt i orden, så jeg skulle bli sykemeldt 50% fra førskommende mandag og kunne komme å hente sykemld da. Men så ringer de meg i dag og sier at det ligger lapp fra fastlegen min om at han ikke ville sykemelde meg, men at jeg skulle kontakte NAV for å søke om svangerskapspenger!!???

Jeg ringer NAV og sier det jeg hørte fra legen og det syns de var rart, for jeg har ikke "krav" på svangerskapspenger siden jeg ikke har noe jobb som er direkte skadelig for fosteret(jobber i butikk). Jeg skjønner ingenting jeg, for svangerskapspenger er vel noe man får hvis man ikke kan jobbe i det hele tatt? Hva er lissom forskjellen på sykepenger kontra svangerskapspenger??

Mener legen at jeg nå i uke 32 skal gå tilbake til 100% stilling da, eller hva er greia??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo godt være at legen vil ha deg inn til en time og prate litt med deg før han bare gir deg en utvidet sykemelding. Det er jo ikke helt vanlig å bare ringe inn å si at nå vil jeg sykemelde meg enda mer....... Vet ikke hvem du pratet med der, men jeg har i allefall alltid måtte inn til time til min lege for å få ordnet med sykemeldingen....

Skrevet

Hehe.. jeg ringte jo selvfølgelig for å få legetime da, så jeg selv kunne snakke med legen om videre sykemelding/ jobb. Men siden det ikke var no ledig, så var det hu kontordama som sa hun skulle gi han beskjed om å trappe ned på jobbing. Det var jo for å gjøre en lang historie kort jeg skrev det jeg skrev her...

Skrevet

Har forstått det sånn at du får sykepenger hvis du er sykemld av ulike årsaker, og svangerskapspenger hvis du feks jobber med ting som er farlig for babyen, som gjør at du ikke kan jobbe der...

Skrevet

Han vil nok bare ha deg inn til ny vurdering, om han synes du behøver å bli mer sykemldt. Noen leger er litt mer skeptiske til å bare skrive ut på telefon, og vil nok bare høre åssen det går med deg og hvilke plager du har som gjør at du føler jobbinga ikke går så bra=)

Skrevet

Jeg tror egentlig legen din ikke helt har skjønt poenget med svangerskapspenger. Disse er innført som ordning for gravide som ikke kan jobbe, men som heller ikke er syke. Man ønsker ikke at disse skal motta sykepenger, men heller svangerskapspenger. I og med at du er plaget med kynnere og av den grunn ikke kan utføre jobben din er det helt riktig at du skal sykemeldes. Høres ikke ut som om du har en lege som er uvillig til å øke sykemeldinga di, men mer som om han bare ikke helt har fulgt med på hvordan ordningen funker. Så det ordner seg helt sikkert:)

Skrevet

Jeg går på graderte svangerskapspenger (jobber 40%) pga stressbelastning på jobb. Trengte ikke å skrive noe om hvilke plager jeg fikk av det (les: 20-30 kynnere i døgnet i uke 20 samt utmattelse), men måtte beskrive nøye hva jobben min gikk ut på. Nå jobber jeg innen psykiatri/rus/psykisk utviklingshemming da.

Mao greier jeg ikke å jobbe mer uten tilrettelegging uten å bli syk... Både lege og jordmor mente at svangerskapspenger da var det rette for meg selv om jeg samtidig med at søknaden ble sendt inn ble sykmeldt 100% i påvente av svangerskapspenger.

Nå er formen tipp topp (*bank i bordet*) og hvis jobben min hadde kunnet (orka?) tilrettelagt for meg hadde jeg nok jobbet 80-100%. Så svangerskapspenger var det rette for meg...

Kan hende legen din tenker at kynnerne er framprovosert av jobben din?

Skrevet

Hm... jeg fikk svanggerskapspenger i flere mnd før permisjonene min. Jeg jobbet natt på sykehus, er sykepleier, og hadde store bekkenproblemer...Men det var vell ikke fare i forhold til bebien vil jeg tro. På søknadsskjemaet for svangerskapspengene skrev legen bare at jeg imidlertid måtte slutte i jobben.. Var litt i tvil om at dette var nok jeg da, men gikk helt fint..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...