Gå til innhold

Mistet en bit av morkaka, livredd nå! Noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet i går natt av at jeg fossblødde, og var helt sikker på at nå var babyen død. Kom på ultralyd i går morges og da sa gynekologen at hjertet slår og babyen rører seg helt fint!!!! Utrolig! En bit av morkaka hadde løsnet (ca9mm tror jeg). Hun sa at dette kan gå begge veier, men at livmorhalsen er inntakt og det er et godt tegn. Jeg er 13 uker i dag sa hun. Noen som har opplevd noe liknende? Jeg er livredd og venter hele tiden på at noe skal skje. Har nesten sluttet å blø nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at babyen ser ut til å ha det bra :-)

Har ingen kunnskap om det du har opplevd, men hva sa legen? Du får vel ekstra oppfølging?

Krysser fingrene for at alt går kjempebra!!

Skrevet

Dette var det eneste gynekologen på sykehuset sa, og at jeg måtte ta det med ro og ikke løfte noe. Skal til fastlegen på kontroll på tirsdag, og hvis ikke noe skjer så tror jeg det blir ny ultralyd om 2 uker. Hun sa at hun ikke ville planlegge noen ting fremover før vi så om det gikk greit.Synes det er grusomt lenge å vente i 2 uker!

Skrevet

Forstår godt at du er redd, det hadde jeg vært også. Har ingen erfaringer med det, men jeg syns det var lenge å vente 2 uker. En uke skulle være mer enn nok å måtte vente rent psykisk, så det var dårlig i grunnen.

Skrevet

Jeg hadde styrtblødning pga morkaka når jeg var 12 uker på vei. Jeg fikk heller ikke lov å løfte, svømme, eller stramme magemusklene i flere mnd etterpå. Men hos meg hadde jeg bare en kraftig styrtblødning, så sluttet blødningen. Men det gikk veldig fint her, det ble ikke mer enn en blødning, og lillekrabaten er nå 3 år gammel:)

Jeg skal krysse fingrene for at det går bra for deg også. Bare ta det med ro, og prøv å ikke bekymre deg for mye over det. (Jeg vet jo at det er ganske umulig da...)

Skrevet

Tusen takk! Slapper mer og mer av nå som blødningen gir seg. Er foreløpig bare sykemeldt i ei uke, men tror ikke jeg er klar for å jobbe igjen så fort! Får bare vente å se hvordan det går!

Skrevet

Jeg ble sykemeldt i over to mnd. Du bør be om litt mer enn det synes jeg, slik at du vet at du kan ta det så rolig som du føler for. går man på jobb, føler man jo ikke man kan slappe av når man føler for det, og da presser man seg kanskje mer enn man bør. Og det kan skape litt bekymring, å gå å føle at du kanskje presser deg for mye.

Lykke til i alle fall! Du får holde noen oppdateringer! :)

Skrevet

Ja jeg opplevde det for under to uker siden faktisk...ganske dramatisk opplevelse,egentlig. Jeg er i uke 32 nå, og våknet en natt av at det var "klissete" rundt meg i senga. Trodde vannet hadde gått, så jeg slo på lyset og fikk ganske sjokk da det var masse blod og noe som minnet om fostervann. Fikk summet oss, ringte føden og sa at vi kom inn, ringte mamma og ba henne komme a.s.a.p også dro vi iløpet av noen minutter bare, vi bor heldigvis bare to min kjøring unna sykehuset. Ganske ekkelt å reise seg fra senga for da bare rant det jo ut enda mer, må si jeg var ganske redd da altså- særlig når jeg i tillegg begynte å kjenne noe som minnet om rier. Aner ikke om det ble pga stresset eller hva men.. Kom på føden, og ble koblet til ctg osv, og da slo det ihvertfall ut som regelmessige sammentrekninger der også så det ble plutselig litt hektisk med å få meg til riksen i tilfelle prematurfødsel. Ambulanse, lungemodningssprøyter og full pakke. Da var jeg mildt sagt rimelig stressa.. Fikk ved ultralydsjekk konstantert randløsning på morkaken, samt at morkaken dekker indre mormunn. Visste at den lå foran på magen og litt lavt, men det var visst "verre" enn de hadde trodd utifra rutineultralyden i uke 18.. Jeg lå med riehemmende drypp natten over, og tilbragte 4 døgn på riksen.- liggende i seng, fikk ikke gå eller stå eller noe annet enn når jeg måtte til og fra toalettet. Det blødde i 4-5 dager faktisk, så det var ikke bare bare, men nå går det heldigvis bra igjen. Jeg har fått beskjed om å fortsatt ta det veldig med ro, og skal ikke løfte tungt, bære toåringen osv.. Men ja absolutt, det er ingen spøk, og det de ofte er redd for er jo at det skal løsne mer av morkaken. Jeg skulle ihvertfall få regelmessig oppfølging av sykehuset fremover- i mitt tilfelle må det jo vurderes KS kontra vaginalfødsel også, alt ettersom om morkaken fortsetter å ligge foran åpningen eller om den trekker seg noe opp..

Ta det med ro så mye du kan, ligg mye med bena opp. Og ikke anstreng deg eller løft tungt osv. Lykke til. :)

Skrevet

Skummel opplevelse ja, det er helt sikkert! Ringte legevakta da det skjedde kl.02.00 på natta og fikk beskjed om at hvis jeg ikke hadde vondt så kunne jeg vente med å komme på akutten til 08.30 neste morgen! Han sa også at babyen ganske sikkert var død! Så der lå vi og grein og trodde det var over i flere timer. Ganske dårlig synes jeg!

Men nå krysser jeg fingrene og håper på det beste! Så må du også ha masse lykke til!

Skrevet

Forrige gang begynte jeg å blø i 8. uke. Fikk da beskjed om at morkaka hadde løsnet litt, men at det på ultralyd så bra ut. Fikk sprøyter( bodde i Italia, disse tar man ikke i Norge lenger) og beskjed om å ta det med ro så mye som mulig. Reiste hjem til Norge og fikk beskjed om det samme her. Ble fulgt opp nøye resten av svangerskapet. Nå er jenta vår snart 5 og helt fin. Det går som regel bra, bare ta det litt ekstra med ro du, og lykke til : )

Skrevet

Tusen takk for oppmuntringa alle sammen! Det hjelper virkelig! Begynner å tro at dette kan gå bra!

Skrevet

Skjønner godt at du er redd. Mamma opplevde det samme da hun gikk gravid med meg, hun var 11-12 uker på vei og det gikk bra...

Skrevet

Det samme skjedde meg da jeg var 16 uker på vei, og det gikk bra. Jeg ble sykmeldt resten av svangerskapet og måtte vær rolig.

Lykke til!!

Skrevet

Hei igjen!

Var på ny ultralyd i dag og alt ser bra ut!!!! Kjempeglad!

Skrevet

Å så bra, kjempefint å høre. Lykke til videre!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...