Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal jg selv føre på hvilken dato jeg skal ut i permisjon og hvilken dato jeg skal begynne å jobbe igjen? I min kommune finnes det ikke et eget skjema for fødselspermisjon, men jeg synes jo at d vrker litt rart hvis jeg må selv til å regne ut når permisjonen begynner og når den slutter. Det er jo også noe pappapermisjon som skal tas ut i løpet av disse 54 ukene. Skal arbeidsgiver finne ut hvilkn dato jeg skal begynne å jobbe igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan starte permisjonen inntil 12 uker før termin/fødsel dersom du vil, men du må ha minst 3 uker permisjon før - ellers mister du disse. Du finner masse om dette på www.nav.no dersom du søker på foreldrepenger. Der finner du også regler for pappakvote. Generelt er det slik at du som mamma må ta 3 uker før og dei første 6 ukene etter fødsel, pappa må ta 6 uker (ellers mistes de) og resten kan deles slik dere vil.

Det er forøvrig 3 skjema som ligger på NAV som må fylles ut og søknad sendes til NAV lokalt i tillegg til permisjonssøknaden på jobben. Har det på samme måte....ikke alltid lett å forstå skjema, men spør noen som har gjort det før på jobben din, evt. sjefen din eller noen på personal.

Lykke til:-)

Skrevet

Kaster meg på jeg også...3 skjema? Jeg har bare funnet 1 på NAV som jeg skal fylle ut og 1 som arb.giver skal fylle ut. Syns hele denne søknadsprosessen er vanskelig,og veldig redd for å få feil utregning da jeg bare er vikar og ikke har fast stilling. Føler heller ingen her på jobb kan svare meg,da de fleste har fast stilling.

Skrevet

Disse 3 er:

NAV 14-0505

NAV 14-1605

NAV 08-3001

Eitt av desse er for ansatte, så dersom du er sjølvstendig næringsdrivande er det eitt av desse du må bytta ut med det som er i forhold til dette.

Har i alle fall fått anbefalt å bruka alle 3.

Skrevet

Det er 2 søknader til NAV, ett som fylles ut av oss, pluss 1 skjema rundt inntekt som fylles ut av arbeidsgiver.

Det er vel alt vi trenger?

Vet det er et tredje skjema der, men er ikke det en slags mal for søknad om permisjon man kan bruke til arbeidsgiver?

Skrevet

kommer til å dra på trygdekontoret som jeg gjorde sist jeg, å fylle ut der sånn at jeg bare kan spørre der og da og få hjelp hvis jeg lurer på noe. sånn at alt blir riktig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...