Gå til innhold

6 åring bli m pappa på jakt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen synspunkter? Er en 6 åring for liten til å være med sin jaktinteresserte pappa på jakt (elg/reinsdyr)? I det hele tatt burde barn være med på å se dyr bli jaktet på og skutt, eller er det helt naturlig og noe vi mennesker gjør og i alle tider har gjort for å skaffe oss mat??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor på "landet" og er vant med jakt så får min del ville det være naturlig å si at det er helt greit at han er med. Vel å merke viss han ønsker det selv og viss du tror han takler det. Ville ha først tatt han med på patering av kjøtt og sett hvordan han reagerte på det kanskje... Har en venninne som har ungene sine med på slakting (av sau). 2 av dem syns det er helt greit mens nr 3 ikke liker det og blir ikke da med, syns det er en grei måte å gjøre det på.....

Skrevet

samboeren min har vært med på elgjakta siden han satt i bæresele på ryggen til pappaen sin.

Vi hadde selv med oss en på 5 og ei på 8 i fjor, de ville det begge to og det gikk helt fint annet enn at 5 åringen var litt liten av vekst og ble bært litt av mannen min.

om mulig ta han/hun med i det letteste terrenget:-)

Skrevet

Synes det er helt greit, min datter skal være med mannen min på jakt i år hun er 5 år. Hun synes det er spennende, og har lyst selv.

Skrevet

Nei, fysj! Bør ikke bli med på jakt når han er 18, heller! Hold barn unna dyremord!

Skrevet

lillenutt: det er det dummeste jeg har hørt!!! Du er ikke seriøs nå eller, da har du i såfall ikke skjønt poenget med jakt. Hadde med min 2,5 åring på slakt av rådyr for en liten stund siden. Han syntes det var kjempespennende, og det er jo verdens mest naturlige ting.

Skrevet

Jakt er noe svinerier, (med unntak av pålagt redusering av en dyrebestand)

Dessuten kan det kanskje ikke kalles jakt? Heller slakting, gi dyra ei børse så snakker vi rettferdighet :)

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å ta med barn på jakt. De lærer utrolig mye av det og får en fin naturopplevelse. Eneste var at jeg ville forberedt 6 åringen på hva som faktisk skjer. Er han med å går drev hører han jo bare et skudd og så ligger elgen der død når de kommer frem.

Skrevet

Nei, jøss! Send ungen ut for å bade i blod og gørr, og bli overraska når han senere river i stykker insekter og skyter småfugl og ekorn (og nabodyr, grøss og gru!) med sprettert eller luftgevær eller hva det nå enn er av artige gaver dyremorderne gir barna sine. Vet at det er nødvendig å beskatte f.eks. rådyrbestanden innimellom, men utover det ser jeg ikke poenget med å la seg underholde med dyredrap!

Skrevet

hehe... det kommer jo helt an på hvordan man forbereder barna på det. Min sambo har vært med på jakt siden han var 6 og han har da ikke akkurat utviklet noen trang til å drepe dyr just for the fun of it. Er det bedre at barna tror at kjøttet som ligger i frysedisken kommer fra en fabrikk da? Naturen er brutal så deal with it.

Skrevet

Lillenutt: skaff deg litt peiling på jakt før du uttaler deg. Det er ikke sånn at jegerne bare kan gå i skogen å skyte så mye dyr de vil (storvilt). Det er jo seriøs kvotering etter bestanden. Hva med alle bøndene som sender dyra til slakt, er de dyremordere også?? Du har nok ikke sett slakt heller skjønner jeg siden du tror de bader i blod.

Skrevet

Åh, joda. Jeg har jobba på en alternativ skole hvor de drev med dyr og hadde slakt hver høst, og mens jeg studerte jobba jeg et par somre på Prior og Gilde, så slakt har jeg sett. Har også en del bekjente som driver med jakt, og synes bare de er latterlige små mennesker som føler seg superstore med våpenet sitt. Ekstra deilige er de når de drar på "jakttur" med gutta og drekker til kl. 2 om natta før de står opp kl 6 for å gå ut og skyte på alt som beveger seg.

Jeg synes jakt er teit, og det har diskutert med så mange "jegere", at et par innlegg her kommer nok ikke til å endre mitt standpunkt : )

Skrevet

Jøsses, jeg kjenner jeg blir frustrert. Snakk om stigmatisering! Man får jo ikke lov til å gå ut i skogen å skyte hva man vil! Det er da strenge kvoter og retningslinjer!! Og selvom du har snakket med noen, betyr ikke det at alle er sånn. Det er faktisk en hobby, på lik linje med golf og alt mulig annet rart. Det er helt naturlig, vi har jo jaktet i alle år! La han være med på jakt, det er en utrolig anledning å vise barna hvordan ting har vært i alle år og hvordan man blir glad i naturen, det har ingen barn vondt av..

Skrevet

Med gode forberedelser, ser jeg ingen grunn til å ikke ta med barna på jakt. Men en unge på 6 år skjønner mye, så jeg syns det skal snakkes grundig om i forkant. Vil vel også kanskje tro det er å anbefale hørselsvern til så små barn på jakt.

Når det er snakk om dyremord osv, så er det vel mer brutalt med slakterier der man kun avler opp dyr for at de senere skal måtte reise langt til et slakteri og ende sine dager der? Elg og annet vilt har jo levd sitt liv i skogen, og er lykkelig uvitende frem til skuddet treffer. Skulle selv ønske jeg hadde anledning til å ta med min sønn på noe slikt. Syns vi er alt for flinke i dag til å skåne unga for åssen verden egentlig fungerer... Er vel bedre at det å skaffe seg mat og spise et dyr er en naturlig ting fra de er små, enn at de skal få sjokk da de lærer om det på skolen??? "Å jøss, er det de søte små grisene vi spiser når mamma lager koteletter???"

Ta han med, men forbered han godt, og vær nøye på hans reaksjoner. Virker det som om han kanskje ikke kommer til å syns noe særlig om det, burde han få slippe.

Skrevet

Så lenge du mener ongen er klar for det,og takler det,så hvorfor ikke??

Jeg har selv vært med min far fra jeg var bitte,bitte lita på både jakt og fiske,og har der etter blitt et friluftsmenneske... Jeg elsker å gå tur i skog og mark,samt synes det er kjekt å dra på fisketur. Jegerprøven har jeg også,så har gått med børse på jakt...(dog ikke skutt noe...det har aldri kommet elg mens jeg har vært "på post").

Når jeg selv får barn i den alderen,så ser ikke jeg noe i veien for at de skal få være med meg,far el bestefar ut på jakt...

Tantebarnet mitt var med på jakt for første gang da hun var 6 (fylte 7 en mnd senere). Og hun og bestefar hadde snakket om elgjakta i nesten et år,så hun var GODT forbredt på hva som ventet ute i skogen...

Skrevet

Jeg ville ikke ha gjort det, for det første så synes jeg ikke at barn har noe å gjøre i nærheten av våpen og for det andre så prøver jeg å lære datteren min at man skal respektere å behandle dyr pent, da vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart å forsvare at noen dreper dyr på den måten.

Jeg er fullt klar over at noe jakt er nødvendig for å holde bestanden nede, men det er ikke noe jeg er interessert i å ta del i selv og hvertfall ikke noe jeg vil at ungene mine skal måtte se.

Skrevet

Mami, Smurferosa & smulesmurf: Hvordan forklarer du produkter fra Gilde til henne da........? Det er lissom der det skurrer litt for meg. De fleste som er imot jakt, har ikke noe problem med Gilde. Sier du virkelig til barnet ditt at maten du spiser fra Gilde er fra dyr som har levd et helt liv i unormalt fangenskap, for så å bli fraktet i trange lastebiler, og så avlivet på store slakterier?? Hva er egentlig verst? Mennesker har jaktet siden tidenes morgen, og tror ikke barna våre har vondt av det i dag mer enn de hadde for flere hundre år siden.. Barn og våpen er en ting, men du kjører sikkert datteren din i barnehagen osv. For hver bil dere passerer er dere i livsfare. Så syns ikke jaktturer er så ille sånn sett...

Skrevet

Nå er datteren min bare to år enda så den problemstillingen der blir ikke aktuell på noen år enda, men jo jeg synes det er forskjell på å jakte på dyr for sportens skyld (jada jeg vet at kjøttet blir spist) og å spise dyr som er avlet opp for å bli mat.

Jeg synes ikke noe om at folk har glede av å drepe dyr rett og slett.

Å sammenligne barn og våpen med faren det er å kjøre bil blir jo bare dumt! Jeg synes bare ikke at barn og våpen hører sammen, og hvertfall ikke når de blir brukt for å drepe.

At små barn skal se på at foreldrene dreper forsvarsløse dyr synes jeg ikke noe om, og jeg synes heller ikke noe om at foreldre lærer barna å skyte med luftgevær eller kjøper lekepistoler til dem.

Poenget mitt er altså ikke faren ved våpen men at barn ikke skal se på våpen som en naturlig ting.

Vær så god å dra på jakt for min del, men jeg synes det er litt barbarisk.

Skrevet

Jeg er imot jakt og dermed spiser ikke jeg kjøtt!

Skrevet

smurferosa, lillenutt osv. Dere har tydeligvis gjort dere opp en mening om hva jakt er og at jegere er blodtørstige dyreplagere. Helt latterlig.

Dere spiser kjøtt selv? I såfall må ett eller annet dyr avlives for at dere skal få mat. Så indirekte er dere i temmelig blodtørstige selv.

Min kommentar til dette er at jeg UHELDIGVIS ikke jakter selv. Jeg har flere ganger vært inne på tanken om å begynne å jakte - rett og slett for å kunne spise kjøtt som har levd et godt liv og dødd på en human måte. En elg som lever hele livet i skogen har det 1000 ganger bedre en en gris som stenges inne i en mørk, møkkete og kald binge. En elg som blir skutt mens den rusler over ei myr rekker knapt å produsere stresshormoner, men hva med ei ku som transporteres i timesvis på en kokvarm henger før den jages med elektrosjokk inn på slakteriet. Der står det flere redde dyr og de stresser hverandre opp. Stakkars.

Det er jo til stadighet saker i nyhetene om kyllinger og griser som kokes levende, kuer som brekker bena under transport osv osv. Uverdig overfor dyrene og dyreplageri - så der har du DIN middag.

Jeg spiser heldigvis mest fisk , eller elgkjøtt / rype og reinsdyr som vi får fra svigerfar og bestefar :)

Skrevet

vi var med på jakt med farne min og hunden vår selv når jeg var 6 og broren min var 5:) kjempefin skogstur husker jeg det som:P selv om faren min mått dra med seg rådyret og oss med seg hjem etterpå da:P var vel tyngre for han enn oss:P hihi

i dag er jeg 20 jeg synes jakt er kjedlig å være med på, men veldig godt kjøtt. å skyte på bane synes jeg er gøy:) mine nå to brødre jakter og har egne børser og jaktkort:)

barna har godt av å komme ut i natern på den måten:) deet liksom ikke bare å gå 5 min på en sti:P

Skrevet

Så klart du er utrolig heldig som har en mann som jakter og kan vidreføre sine intereser til sine barn..

Selv er jeg 34 år og har trasket i min fars jakt spor siden jeg satt i bæremeis.. Jeg er oppvokst med frysere fulle av naturens gaver og har fått utrolig mange flotte natur opplevelser gjennom livet og ikke minst kunnskap om dyr og natur som jeg selv vidre fører til mine barn. Ta vare på den fantastiske muligheten din sønn har sammen med sin far...

Selv har jeg ribbet ryper og vommet hjortvilt så lenne jeg kan huske..

Go jakt.........

Skrevet

Jeg ville absolutt min latt min blitt med :) Finner fort ut om det er noe for han eller ikke. Men jeg ville snakket en del om det på forhånd, med tanke på at man skal skyte et dyr som da dør og blør og at man må skjære det opp :)

Lillenutt: Hvordan tror du det hadde gått med alle dyrene hvis vi ikke hadde tatt livet av de? Elgen som pappa hadde skutt hadde kjempesåre høver etter å ha gått milevis hver dag...å den hadde hatt vondt lenge.

Skrevet

Så lenge dere forbereder ungen på hva han/hun får se og oppleve, og dere er sikre på at barnet er innforstått med dette, syns jeg dere kan la ham/henne få være med. Flott naturopplevelse, og lærerikt! Men husk øreklokker og røde klær/rød caps som er godt synlig i terrenget for andre jegere :-)

(Hjorteviltet (eller fugl) reagerer jo ikke på farge, så har aldri skjønt hvorfor så mange jegere går rundt i kamuflasjeklær og utsetter seg selv for den risikoen det faktisk innebærer å ikke bli sett av andre jegere....)

Skrevet

Jeg kan se for meg at lillenutt er aktiv på kranglesiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...