Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt raske fødsler før..4 timer og 1.5 time..

siden jeg skal føde seteleie så må jeg ha epidural..har aldri hatt dette før..å er sååå redd d skal drøye ut fødslen..å dette med å få ut babyen..

er d sånn at d ikke går så fort siden en har epidural?

pleier riene alltid å stoppe opp?

hater tanken på at d ikke skal skje naturlig..så må jeg få drypp..åsså blir alt unaturlig..:(

legen sa til meg at siden jeg hadde hatt så raske fødsler før så måtte jeg ikke gå hjemme med rier..måtte komme opp med engang så de kunne sette epiduralen med d samme..

årh..bare for å drøye d ut liksom..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe erfaring med epidural selv, men legen sa til meg at det kan ta lengre tid, men det skjer slett ikke for alle. Det er ikke alle som opplever at riene stopper opp. Det er sikkert bra at de tidligere fødslene dine har gått så fort! Og så slipper du antageligvis noe særlig smerte siden du skal ha epidural, og det er jo positivt! Noe annet som er bra er at du vet alt dette på forhånd sånn at du kan forberede deg på det. Det ville sikkert vært verre om du fikk vite det etter at du hadde blitt lagt inn.

Jeg forstår at du synes det er synd at setefødselen gjør at du må få drypp og epidural, men for alt du vet kan det være at denne fødselen blir den beste likevel! Legen min sier alltid til meg at jeg ikke må fokusere så mye på hvordan fødselen skal foregå, men mer på at målet er en frisk liten baby, og det er jo sant. ;-)

Skrevet

ja d er sant så du sier der på slutten:)

jeg ser bare for meg at når d blir for mye styr rundt d ,så blir d så sykehus preget..å d liker jeg ikke..

men skal prøve å tenke positivt:)

Skrevet

Du bør snakke med legen om dette, men jeg vil tro det er for at det ikke skal gå alt for fort i og med at det er setefødsel. Mener de kan justere hvor mye effekt epiduralen gir, dvs at dette vil virke forskjellig på hver enkelt men sikkert også ha innflytelse på hvor fort/langsomt fødselen går.

Jeg var dritredd epidural forrige gang, men det var temmelig udramatisk det hele. Min fødsel endte med hastekeisersnitt. I og med at jeg fikk epidural kunne jeg være bevisst under fødselen og tidligere få babyen opp til meg. Så det var jo den klare fordelen kan man si, når nå fødselen ikke lyktes på normalt vis. Glad for at jeg slapp full narkose.

Lykke til!

Skrevet

Glemte å si at riene stoppet ikke opp hos meg, men jeg åpnet meg ikke pga baby lå så skjevt.

Skrevet

Jordmor snakker forresten om fødespinal som et alternativ for de "styrtfødende". Epiduralen tar en halvtime før den virker, men denne skal visstnok ha umiddelbar virkning og vare i 1,5-2,5 timer. Hun sier den har blitt brukt mer og mer de siste årene.

Skrevet

Jeg er en av de som er utrolig glad for at epidural finnes . Hadde keisersnitt med førstemann, men nr 2 fødte jeg "vanlig". Sa i fra da jeg kom inn at jeg vill ha epidural og fødselen varte i 2,5 timer. Vil ikke at det skal går raskere enn det nei. Har du hatt raske fødsler før, så tror jeg ikke epiduralen fører til at fødselen drar ut noe nevneverdig.

Skrevet

Jeg fikk epidural under fødselen min.. riene stoppa da opp, men da gav jordmora meg drypp, så det ordna seg fort. Ble igangsatt, og fra de tok vannet til snuppa var ute tok det 3 timer. Gikk helt fint:-)

Skrevet

what*??tar d en halvtime før epiduralen funker??

har hørt at d skal funke ganske så kjappt jeg..

verste marerittet er at d skal stoppe opp å jeg må få alt mulig av drypp osv for å få satt i gang riene igjen..

å at babyen ikke får nok oksygen når den skal ut..jeg kommer til å presse som f...når hodet skal ut..

snakk om at de i sete leie har 3 min på å få ut hodet..ellers kan d bli for lite oksygen til han..huff

Skrevet

Ikke for å skremme noen, men noen ganger kan epiduralen ikke bli satt riktig og ikke gi den smertelindringen den skal. For meg som hadde en langtrukken fødsel gikk det 4 timer før den hadde noenlunde effekt pga den ikke satt helt som den skulle. En annnen ting var at det var så travelt på fødegangen den dagen, hvor anestesilegen stod i noe akutt og ikke kunne sette den før en time etter at jeg hadde akseptert den. Bare sånn at man er forberedt på at slike ting kan skje. Ting blir jo ikke helt som vi ønsker å "bestille" det til fødselen, men det går jo som regel bra til slutt. De kan jo så mye nå i dag!

Redorkide tror du ikke du skal snakke med jordmor eller lege hvis du er så bekymret? Jeg synes det hjalp meg mye å snakke med min jordmor om fødsel.

Skrevet

jeg har snakket med de..men enkelte ting bare er i hodet mitt,uansett hvor mye jeg blir beroliget..ingen kan forutse fødsel..å da kan ingen si meg garantert at d skal gå bra..så derfor kommer de tankene uansett vil jeg tro..men d plager meg ikke sånn hele tiden liksom lenger..men de dukker opp m gjevne mellomrom..

jeg må bare stole på at de setter den rett å at dette går bra..jeg må bare tenke positivt..ellers går d ikke..

Skrevet

Ang tid for virkning av epidural, så er svaret ja, det tar over ei halv time før den begynner å virke. Jeg rakk ikke sist, før jenta var ute etter 20 min (sete)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...