Dr. Google Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Var hos Jordmor idag. Jeg hadde sambo med meg for første gang, å vi var litt spente. Det første som skjer når vi kommer dit er at ho sier at ho har med seg en jordmor student, jeg var ikke klar over dette, å var veldig lite klar for det. Har ho lov til det ? Ho spurte ikke om det var greit, å sa det når vi sto mer eller mindre i døra på vei inn på kontoret hennes.. Syns det var utrolig ubehagelig ! Sitte der å snakke om sexliv å utflod når det sitter ett menneske der som vi aldri har forholdt oss til.. Trodde da de måtte spør om lov i det minste ?! Å en annen ting ; På første kontroll ( 7uker ca ) hos lege var BT : 120/80 å nå er jeg i uke 17 å det er nede i 90/55 ! Jeg er masse sliten å trøtt. Får ingen gode tips av ho eller noe, ho ble utrolig fornærma omtrent når jeg spurte om åssen fødselstilbud de hadde i kr.sand ! Ho sa først, det tar vi når det nærmer seg, så sa jeg at dette ville jeg vite nå. Da sa ho bare masse vas.. Frustrert !! Kan jeg bare bytte jordmor ?? Dette kvinnemennesket ødelegger jo halve gleden !
Sølvi77 Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 Synd at dere fikk en så negativ opplevelse! Dere har nok rett til å sende denne studenten bort. Har opplevd det selv, men jeg tenker som så at neste gang jeg er gravid er det kanskje denne studenten jeg skal til. Fint om de da har så mye erfaring som mulig! De har jo taushetsplikt så ingenting som dere har sagt vil lekke ut. Ang fødselstilbud; jeg vet du er ivrig, men jordmor prøver nok bare å roe deg ned litt.Dere har knapp tid på jordmor samtaler og mye som skal gjennomgås. Jordmor vil nok vente med denne samtalen til du er litt lengre på vei. Uansett; du har krav på å bytte jordmor! Så dersom du ønsker det ringer du jordmor sentralen i kommunen og ber om ny time hos en annen. Helt enkelt og greit! Ps: blodtrykket ditt 90/55 regnes for å være greit etter det jeg har forstått. Det var kanskje litt for høyt første gang du målte! Lykke til!
Dr. Google Skrevet 27. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2008 120/80 er ett kjempe bra blodtrykk, å ho reagerte veldig på at det var så lavt nå.. Jeg lurer bare litt på hva man får lavt blodtrykk av ?
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 fikk også det at det var jordmorstudent der med forrige jenta mi og da spurte hun om det var greit og hun trengte ikke nei,men det var greit for meg ja.kjente på magen og åssen hun lå og hørte hjerteslag.gjorde ikke meg noe nei,men bytt jordmor du og man skal kunn ha det trivelig og greit.skal jo komme ut letta og ingen spørs.var gravid nedi der med førstemann før jeg flytta mange mil vekk da.bodde der til jeg var 20 jeg da.hadde ei gammel ei jeg da utenfor byen jeg da og der var det flere enn ei da,men er det flere,så har du jo rett til å bytte da! fødte første jenta mi på sykehuset i kr.sand jeg da.
mooch Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 Hei Jeg var også veldig skeptisk til studenter før, men så lenge det bare er en av dem og det ikke virker som en utrivelig person, så synes jeg det er positivt nå. Legen/ JM blir ofte mer fokusert og opptatt av å gjøre en god jobb når det er en student der og studentene er gjerne veldig opptatt av å gjøre opplevelsen positiv. Men det er min erfaring.
Cilimed nr5 i magen Skrevet 27. august 2008 #6 Skrevet 27. august 2008 Har kjempe lavt blodtrykk jeg og, men det er bare pga graviditeten! Du blir kjempe trøtt når det er så lavt! Det hjelper litt og drikke kaffe, om du ikke gjør det fra før av, det hjelper i allefall meg, men ikke så mye da, max en kopp eller to om dagen!
Maya_1 Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 Sant, hørt om pottesure gamle damer som oppfører seg som engler så snart det er studenter til stede Men selvsagt kan man be om at de ikke er der, dere burde vært spurt om dette på forhånd synes jeg. Hørte forresten at man burde si fra på forhånd at man ville "reservere" seg mot å ha studenter til stede under fødselen, hvis ikke kunne man risikere at de plutselig sto der..så tydeligvis føler de ikke så veldig for å spørre på forhånd.
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 27. august 2008 #8 Skrevet 27. august 2008 En jm-student er allerede sykepleier i bunnen. dvs 23 år og oppover ca og kanskje mange års erfaring. Kan da ikke gjøre noe. Noe helt annet med en hjelpepleierelev på 16 år.
Gjest Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 en jordmor student er minimun 25-26 år.. du er tidligst ferdig som sykepleier når du er 22/23 år.. også må du jobbe to år først.. og det å ha med jordmor student kan vel ikke være så ille.. Syns vel ikke ut ifra det du skriver at jordmor hørtes så ille ut..
Nea og juniors mamma Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Hei "Jenteimagen,15år :)" Det er ikke rart du er frustrert over opplevelsen og det er nok vanlig når en er så ung og uerfaren som deg. Vil bare trøste deg med at det er veldig vanlig å oppleve at en student av div slag (jordmor, sykepleier, hjelpepleier osv) er med på konsultasjon hos både jordmor og helsesøster senere når barnet er født. Også på sykehuset eller der du velger å føde, vil det kunne være studenter. Jeg er selv sykepleier og var under utdannelsen på helsestasjon hos både helsesøster og jordmor. Dette var en veldig givende opplevelse og alle ble spurt da de kom inn om det var ok. Og tro meg, en merker om det er greit eller ikke for den som skal undersøkes og da er helt i orden å kunne si nei. Ang BT ditt så kan du gå til fastlegen og be om å få tatt en blodprøve. Trykket er ikke veldig lavt, det er vel heller det at du er slapp og sliten i tillegg. Legen vil kunne se om du har lav blodprosent noe som kan forklare almentilstanden. Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til med svangerskapet og ikke vær så utålmodig. Dette er en fin periode og det blir tid nok til å planlegge. Kanskje du har endre søsken eller andre i familien som har fått barn de siste årene som kan være behjelpelig med div spørsmål?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå