Julimams Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Heisann! Bare lurte på hvor gamle barna deres var når dere begynte å legge de til eget tidspunkt. Datteren min er en mnd og legger seg samtidig med oss. Det fungerer fint, men jeg er keen på å få i gang ordentlige rutiner så fort om mulig. Så jeg lurte litt på når det er vanlig å legge barnet sitt,( f.eks kl 19 og legge seg selv kl 23. )
endelig mamma t 2 :) Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 De fleste barn regulerer dette selv tror jeg.. De første dagene la vi henne samtidig som oss, men hun ble så kveldstrøtt at vi måtte legge henne tidligere og tidligere. Fra ca 2 uker la vi henne 8-9. Rutinene kommer oftest sakte og sikkert av seg selv, og vil følge barnets rytme. Ikke noe å stresse med, det kommer etterhvert
2hærligegutter Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 De fleste ordner dette selv. Vi har harr rutine på kveldstellet kl 19 fra dag 1. Til å begynne med spiste han kontunuerlig fra 8-23 og det var sjelden jeg fikk lagt han før 24, men etterhvert så ble han ferdig med spisingen tidligere og tidligere. når han var 6 uker prøvde jeg helt tilfeldig å gi han pupp i senga vår, og la han i senga etterpå, trodde ikke det ville funke, men det gjorde det.når han var ca 2 mnd begynte han å bli trøtt i 19:30 tida. Nå er han 5 mnd får grøt i 18-18:30 tida, pysj 19:00 og senga 19:30
ClarySage Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Vi hadde en skikkelig "kveldsmaser". Hang i puppen lenge, sikkert de 2 første månedene. Vi startet med legging etter 3 måneder. Hun sov så lenge om morgenen at jeg måtte vekke henne 7.30 for å få henne trøtt om kvelden. Først fikk vi til i 21.30-tida og etterhvert ble hun tydeligere på når det var nok av dagen :-) Nå er hu 5,5 mnd og er i seng mellom 19-20. Det kan helt sikkert startes tidligere enn det gjorde med oss! Lykke til med å få til "voksentid"!
BEA-77 Skrevet 28. august 2008 #5 Skrevet 28. august 2008 Vi begynte å legge lillegullet vårt i sengen sin for kvelden når han var ca 3,5 mnd. Ikke fordi vi ønsket det, men fordi han var så fryktelig trett og sutrete om kveldene og ikke klarte å sove sammen med oss på sofaen lenger, slik han gjorde fram til da. Tror vi begynte med å legge ham kl. 21 og prøvde oss fram til rett tidspunkt. Nå legger han seg kl. 19.
MillyMollyMandy Skrevet 28. august 2008 #6 Skrevet 28. august 2008 Jenta vår er 12 uker, og de første ukene la vi henne samtidig med oss - dvs. i 24-tiden. Noen ganger sovnet hun ikke før 2. Men de siste par ukene har vi forsøkt å legge henne tidligere - sakte men sikkert - og de siste dagene har vi lagt henne kl. 21. Da sovner hun nesten med en gang av seg selv - og sover 9-10 timer i strekk! Utrolig deilig å få litt egentid på kvelden igjen Tenker å forsøke å nærme oss 20 etter hvert - og deretter kl. 19 som mål.
ehtaner84 Skrevet 28. august 2008 #7 Skrevet 28. august 2008 jeg, uansett hva folk har ment og trodd, har hatt rutine på tulla siden den dagen hun kom hjem. selvfølgelig har jeg sett etter hva hun har villet selv også, men til å begynne med var hun i seng kl 22 og våknet kl. 07. fikk pupp hver 2 1/2-3. time. var i seng samme tid hver dag. nå er hun 8 mnd og sover fra 20 til 07.30. leste boken babyguiden. den har hjulpet meg, og gjort det enklere og forstå. alt blir også enklere når man kjenner babyen sin godt og forstår hva de vil når de vil. jeg mener at hvis man følger en rutine fra begynnelsen av så får barnet det den trenger når den trenger det. ikke noe unøvendig suttring eller gråt. jeg får høre gang på gang at jeg ikke vet hvordan det erå ha barn, mitt lille nurk er alt for snillt. da sier jeg, "hvorfor klage når hun ikke har noe å klage på" ble mye unødvendig her nå, men jeg mener det er uhyre viktig med rutine. det bedte for barn og foreldre.
Slæsh84 Skrevet 28. august 2008 #8 Skrevet 28. august 2008 Her er snuppa 3,5mnd gammel å har enda ikke noen rutiner. Har slete helt til nå med kolikk å har da på kveldene grene. Jeg har også tenkt at når hun er sulten så viser hun at hun er det å får da mat,når hun er trett så viser hun det å da legger jeg henne. Nå skal vi prøve å legge henne tidligere siden hun er blitt nesten helt "frisk" fra kolikken så hun sovner før hun har gjort(23tiden).. Jeg hadde ikke villet hatt så strenge rutiner når de er så små, det binder deg veldig, å jeg tror de fleste babyene finner ut av rutinene etterhvert. Har også lest at de ikke pleier å ha noen spes. rutine før 3-4mnd alder... Da begynner de å få rutiner,bli trøtte slik vi voksne er... Men alle må finne ut av ting selv,men ville bare si at det har jeg akkurat lest...
Sunshine2222 Skrevet 29. august 2008 #9 Skrevet 29. august 2008 Jeg begynte når Stina var 6 uker :-) Det passet inn i søvnmønsteret hennes, og da sov hun til 22.30-23.00: mat, 02.00: mat, 05.00: mat og stod opp klokken 07.00. Det funket helt fint for oss, men foreldre må finne ut selv. Noen har soverommet langt unna stuen, og liker å ha de i nærheten, det skjønner jeg jo godt :-) Stina er 11 måneder nå, og legger seg fortsatt klokken 19.00. Deilig med litt voksentid også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå