Gå til innhold

JEG VIL JOBBE,MEN HVORDAN

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er hjemme værende med en baby på 5mnd,og ei datter på 7.Saken er den at jeg har en kjæreste som er en del hos oss ,pappan til minste mann ,vi har planer om å flytte sammen om ca 2 år.

Jeg har ikke søkt på utvidet barne trygd,eller noen annen form for hjelp.Fordi at jeg har ikke krav på det, i og med at han er en del hos oss.

Jeg har etterlatte pensjon på 9.000kr. barne trygd,og bidrafg for min datter.totalt 11.000kr. Har husleie på 5.500kr + strøm.

Jeg har lyst til å begynne å jobbe ,men problemet er hva kan jeg gjøre ,jo datter på sfo og lille mann i barnehage.Men hvordan skal jeg klare å betale dette ,mens jeg søker på jobber? Jeg måtte si opp sfo plassen nå før ho i det hele tatt fikk begynt,fordi at jeg ikke har fått noen jobb .Hva kan jeg gjøre noen forslag???Jeg får litt hjelp av barne faren ,men jeg vil tjene egene penger vil ikke ha alt oppi hendene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes hele greia høre rar ut jeg. Du bor ikke sammen med barnefaren, men han er der ofte? Derfor har du ikke søkt overgangsstøndad? Du sier du ikke vil ha alt i hendene, men du lever jo faktisk på trygd. Mer rett i hendene kan du vel ikke få pengene eller?

Synes du skal søke SFO plass og BH plass til den lille og søke jobber. Så får du høre med barnefar om han vil betale dette i den perioden. Han er jo tross alt barnefaren og bør bidra på lik linje som deg.

Det kan jo ikke være slik at du ikke kan ta imot penger fra han, når du faktisk skal ut i jobb for å tjene mer penger.

Skrevet

Her ville jeg tenkt godt og hardt på om det ikke kunne vært mulighet for å ta en utdannelse. Det er mange universitetsutdannelser (om du er av den akademiske typen) som ikke krever at du er til stede på de fleste forelesninger, og da er det fullt mulig å kombinere med å være hjemme med barn. Dersom du er alenemamma (som du i praksis er) så finnes det også barnehageløsninger for studenter, der minstemann kan være mens du er på skolen.

Med mindre du har en utdannelse du er fornøyd med, selvfølgelig ;-)

Ellers spørs det jo på barnefaren også, synes jeg. Hvor behjelpelig han kan være med barnepass. Han bør i alle fall ha mulighet til å passe sitt eget barn dersom du har behov for det. Det er vel mulig at han tar ut permisjon også slik at du kan begynne å jobbe? Når han først er hjemme, så bør han da også kunne passe på datteren din også når hun kommer hjem fra skolen. I alle fall i en overgansperiode frem til hun kan gå i sfo. Dere skal jo faktisk bli en familie etter hvert, så først som sist, tenker nå jeg *hehe*

Skrevet

Etterlattepensjon er vel noe annet enn å få overgansstønad når man faktisk ikke er alene med barnet? Så lenge hun faktisk er sammen med BF og skal flytte sammen med ham har hun i følge NAV ikke rett på ytelser som enslig forsørger. Pensjon fordi hun sannsynligvis er enke er noe annet...

Skrevet

Ser nå på nav.no at trygden som etterlatt faller bort om hun gifter seg, eller får barn med ny samboer... Hvis det er ytelser til gjenlevende ektefelle/samboer hun får...

Skrevet

Hvem kan få stønad til enslig mor/far?

Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Alle som får stønad som enslig mor eller far, må melde fra til NAV lokalt om endringer som kan ha noe å si for retten til stønad eller størrelsen på den.

Du lever alene med barna, du er tydeligvis alene om å forsørge dem?, alene om omsorgen, men du har en kjærest på besøk. Hva er det som holder deg fra å søke om stønader for enslige foreldre? Os, stønad til barnepass, dobbel barnetrygd, etc? - Ja, annet enn at noen ville hengt deg ut på dinbaby, kalt deg trygdesvindler og misbruker, osv. Hver mann for segselv her inne. Synes du skal ta det opp med NAV, ikke gjengen med "MINE skattepenger!" her inne på dib?

Skrevet

Den dagen jeg flytter sammen med han mister jeg etterlatte pensjonen .

Nei han er litt egoist kansje ,han tar ikke pappa permisjon ,han lever og ånder for jobben ,jeg spurte om han kunne passe unga noen timer i helgene for at jeg kunne jobbe litt,men han sa ja det ja jeg ,men da tar jeg med meg unga mens jeg er å jobber på tomta (,hos seg selv).Hva med kulde når vinteren kommer og flaske varming ,bleie skift ? kan si at han er et menneske som jobber i all slags vær.

Ikke mye han hjelper til ,vil ikke lære hvordan han skal skifte bleie på sin sønn engang.Heller ikke flaske styret.Hvordan skal han passe sin egen sønn da? Jeg sa opp plassen på sfo,fikk ikke hjelp av han.

Han kommer en tur hver dag og drar igjen .Ikke får å få seg et nummer hvis det er noen som trur det. Men for å være litt med oss.Føler meg isolert da jeg er innflytter i ei lita bygd.Kjenner ingen her og blir gal av å sitte hjemme.

Skrevet

Takk du har rett.

Men saken er den at jeg bor i samme bygning som t.kontoret ,og jeg føler at jeg gjør noe galt i og med at dem ser han stikker innom,da blir det til at han er her for mye til at jeg skal få hjelp,helvete sitter med en ubetalt husleie.Jeg søkte på hjelp hos sosial kontoret ,aldri spørt om hjelp der ,men fikk til svar at han blei sett gå inn hos meg nesten hver dag ,og da kunne han betale leia for meg .Han bor jo ikke her.

Skrevet

Gudhjelpes.

Dette har blitt tatt opp i mange slike tråder; Å LEVE SAMMEN INNEBÆRER MER ENN Å BO SAMMEN.

Så lenge man er kjæreste med barnefar, og har et forhold, så er en ikke for aleneforsørger å regne. NAV har ikke noe med om en velger å ha 2 husvære. En er faktisk ikke alene, så lenge man har et forhold til barnefar, og hvertfall ikke om man planlegger å flytte sammen.

Skulle en i dette tilfellet være enslig forsørger, så er vel alle med partnere som pendler også enslige forsørgere?

Les litt mer på rikstrygdeverkets sider(link på NAV sine sider) om dette.

Jeg er alene, og mener at om den dagen skulle komme at jeg (gud forby) skulle bli kjæreste med bf her og planlegge å flytte sammen med ham, så hadde jeg faktisk ikke regnet meg for aleneforsørger lenger.

Skrevet

Er du virkelig sikker på at du VIL flytte sammen med denne mannen!?

Skrevet

Og NAV oppviser SKJØNN når de behandler disse sakene. - og det er ikke mine ord, det har jeg fra NAV. Partnere som pendler bidrar forhåpentligvis til med hjelp i hjemme, både praktisk og økonomisk. At HI susser på bf innimellom, mens gubben er mer opptatt av eget liv enn å være med eget barn, gjør henne ikke til mindre enslig forsørger.

Her inne er det ingen som tør tilstå dersom de mottar stønader på slikt grunnlag som hi nevner, for da står jo lynsjegjengen klar til å klaske til vedkommende med bakovervendte bilstoler og årets ligningsattest - hvor det vises hvor stor andel de betaler av kaka.

Så jeg ville - fortsatt - heller valgt å snakke med Nav om dette.

Skrevet

er usikker,for å væra ærlig ,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...