temine Skrevet 27. august 2008 #1 Skrevet 27. august 2008 Nå kjenner jeg at gleden av å gå gravid er borte. Har vært for mye trøbbel denne gang, og i går fikk vi vite enda mer. Gutten i magen har en hjertefeil, men er ellers helt frisk heldigvis. Var påvist en aortastenose i tillegg til den større feilen, men aorta vokste så fint og kom ikke til å trenge operasjon. I går var derimot aortastenosen helt borte, men nå fant de en pulmonal stenose, og den kommer til å behøve operasjon. Så da er vi oppe i to hjerteoperasjoner da....og det er ikke gøy!!! De sa at de vanskelig kan se noe mer så lenge han er i magen, og at de ikke forventer å kunne vite sikkert før ett par uker etter fødsel. Det er lenge å vente. Alt for lenge. Skal inn igjen om 3 uker, kjennes så lenge til det og nå. Litt trist å ha 6-8 uker igjen og bare være bekymret og ikke klare å glede seg...
Gjest Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 Sikkert ingen lett beskjed å få... Men med dagens leger og vitenskap vil det nok gå fint med guten din skal du sjå. Kanskje andre her inne har opplevd det samme??
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 27. august 2008 #3 Skrevet 27. august 2008 Huff, skjønner godt at dette er vondt og vanskelig! Fikk du ikke snakket noe med legene om operasjonene de kan gjennomføre? Sikkert ikke enkelt men du skal iallefall være glad for at de fant dette ut mens babyen fortsatt er i magen, da vil han få oppfølgingen han trenger med det samme. Og de er utrolig flinke innen dette feltet! Har selv en jente som ble født med innsnevring i hovedpulsåren og for trang venstre hjerteklaff...dette ble ikke oppdaget før hun var 1/2 år og det ble rimelig kaotisk en periode men operasjoner, blokkinger osv... men alt gikk heldigvis kjempe fint! Hun har ingen symptomer i det daglige, men må gjerne ta en operasjon til når hun blir større. Det er helt utrolig for en styrke en får i slike situasjoner. En styrke en aldri på forhånd kunne forestille seg var mulig! Du har lov å være bekymret! Men når babyen kommer blir du så sterk for den lille, akkurat sånn som du må være! Masse lykke til!
ChellBell - har født! Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Uff da, temine! Det her var leie nyheter for deg *trøste* Det er sikkert vanskelig nå og tenke positivt,men hold ut! Det er ikke lenge igjen så kan du holde nurket ditt i armene og legene kan gi deg helt konkrete svar på hjertet hans. Visshet er jo alltid bedre for da vet du hva du har å forholde deg til, ikke sant? Det er jo godt at legene og teknologien er så bra at det faktisk klarer å se og oppdage dette, så de kan reparare! ) Prøv å få dagene til å gå ved å strikke et babyteppe eller lage et baby scapping-album, bake millioner av barselkaker Hva som helst som kan få tankene dine litt bort og tiden til å gå litt raskere.. Sender deg mange varme tanker! klem
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 27. august 2008 #5 Skrevet 27. august 2008 forstår veldig godt at det ikke var noen koselig nyhet. som trøst kan jeg kun si at jeg kjenner ei som var gravid med en jente med hjertefeil. og operasjonen gikk fint og barnet lever i beste velgående. sånn sett bedre enn å få vite at barnet feks mangler nyrer.. det skjedde med moren min, og den ungen døde jo.. din unge har jo sikkert veldig gode sjanser i dagens samfunnnår man tenker på hvor bra legene er nå stå på! dette går nok fint!
anni ke n - med ny baby Skrevet 27. august 2008 #6 Skrevet 27. august 2008 Uff, det var en uventet beskjed for dere. Jeg har jobbet mye med syke nyfoedte, og mange har hatt pulmonalstenose. Det gaar alltid veldig bra, og paa Rikshospitalet er i hvert fall personalet veldig dyktige! Jeg oensker deg veldig lykke til, dette kommer til aa gaa veldig bra! Gled deg like mye som foer!
Maya:-) Skrevet 27. august 2008 #7 Skrevet 27. august 2008 Jeg har også en liten en i magen med hjertefeil. Jeg er til tett oppfølging på Rikshospitalte fordi hjerterytmen er for lav så de må følge med på den. Men det er noen andre problemer bla. feil på hjerteklaff. Vi må vente til hun er ute før de kan si noe sikkert ang opperasjon(er) eller ikke. Vi prøver oss hver gang, men får det samme svaret at de ikke tør å si noe sikkert. Jo større de blir inni magen jo vanskligere er det å se hjertet på UL, så etter hun er født kan de undersøke henne ordentlig. Vi har både fått snakke med barnekardiolog og kontaktsykepleier så dersom du ikke har fått det så be om å få en samtale. I alle fall med kardiologen, de er ofte mer positive enn legene på fosterdiagnostikken, jeg ble i alle fall mer rolig etter på. Jeg har 9 uker igjen og er veldig utolmodig på å finne ut hva som skjer, og ikke minst gleder jeg meg til å møte den lille jenta mi. Vi blir vel enda litt mer utolmodig enn normalt når vi vet at det er noe galt med lille babyen. En trøst er at de er svært dyktige på Riksen, og at vi er i de beste hender. Dette kommer til å gå bra! Stå på!
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 27. august 2008 #8 Skrevet 27. august 2008 Uff, nei:( Ikke enda en ting til. Ikke noe kjekt å forholde seg til sånn på tampen av svangerskapet:( Håper det går bra med deg for det og at du holder motet oppe:) Sender deg masse lykkeønskninger:)
Slinky Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 Stakkars deg! jeg føler så med deg, ikke lett og få en slik beskjed oppå alt det andre. Men som de andre sier du får god oppfølging og et ventende team på sykehuset når du føder. Vi har en datter som har aortastenose. jeg var på en ekstra ul i uke 18 pga fortykket nakkefold (vanlig å ta en ekstra ul hvis morkakeproven var fin, da det er større sjanse for de med fortykket nakkefold å ha hjerteproblemer) for å sjekke hjertet og der fant de ikke noe galt. Da hun ble født ble vi i hui og hast fraktet til Ullevål pga pusteproblemer. Hun hadde da i tillegg til aortastenosen en punktert lunge, sepsis og en tilstand hvor kroppens blodårer ikke klarte å frakte oksygen rundt til kroppens organer, med andre ord svært syk. Heldigvis gikk dette bra, men jeg kan kjenne på frykten din og følelsene dine. Så jeg sender deg masse trøsteklemmer og har sterk tro på at dette går bra.
NUNNO Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Dette er et innlegg som setter ting i perspektiv! Jeg føler med dere og håper at alt ordner seg! I motsetning til hva vi ofte hører om det norske helsevesenet, er de utrolig flinke og prioriterer barna høyt! I tillegg vil jeg oppmuntre deg til likevel å prøve å tenke så positivt så mulig, selv om det er vanskelig. Det kan hjelpe både deg og barnet i denne situasjonen. Jeg driver med yoga, og der er det et ordtak som sier " where the mind goes, energy flows". Lykke til og mange gode tanker til dere!
temine Skrevet 27. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. august 2008 Takk for gode ord!! Skal selfølgelig prøve å finne igjen gleden oppi alle bekymringene, men det er ikke lett. Tenker så mye på den lille gutten som sakte men sikkert skal få symptomer på hjertesvikt, og må medisineres mot det. Så skal de operere han. Vi må fly ned til rikshospitalet, de skal åpne opp og reparere det lille hjertet. Huff, er vel best å prøve å fortrenge den delen av barselstiden. Ta den når den kommer. Vet jo de er flinke, og det går sikkert bra til sist...men virker bare litt voldsomt. Igjen, tusen takk for støtten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå