Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 hva vil det si i dagens samfunn? Snakkes det på romani lenger og reiser man rundt enda? Skulle gjerne visst litt mer om både språket og folket :-)
Gjest Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 de er vel helst tvangs-sterilisert samt over-integrert i det norske samfunnet....kua og trøkt ned i dritten....tanta mi som er gammel sykepleier fortalte legene steriliserte tatere når de hadde født uten engang å opplyse om hva de gjorde....syntes at nå hadde de jammen fått nok unger.... ellers vet jeg lite....
Gjest Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 ja det er sant...tatere ble "voldtatt" av staten i de fleste sammenhenger, ungene tatt fra de og satt på barnehjem og mange kvinner ble tvangssterilisert....norge hadde temmelig heavy nazi-politikk på tatere og sigøynere......
Gjest Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 ...jeg mener at de siste ble sterilisert på 70 tallet.....da ble loven forandret....
Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Hva med i DAGENS samfunn- lever språk og skikker enda?
Gjest Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 vet jeg ikke...men det er en del tatere i konsvingerområdet......eneste jeg veit.....tror de holder til i finnskogen området......men de har sikkert språket sitt til en viss grad...men regner med de snakker mest norsk...tror sigøynerne klarte seg litt bedre i den utryddningsprosessen staten førte mot de mellom 2 vk og 70 tallet....men vet ikke om det er samme språkgruppe egentlig...de stammer vel fra samme områdene.....uten at jeg vet det....
Anonym bruker Skrevet 27. august 2008 #9 Skrevet 27. august 2008 Jeg bor "midt i taterland". Men vet ikke så mye om dem. Det er ofte bare det negative som kommer frem. De sliter enda en del overfor storsamfunnet, føler seg mange ganger små overfor makta. F.eks med å få sykehjemsplasser o.l De hevder seg svært fort trakassert hvis ting ikke går den veien de ønsker. Mulig helt berettiget. Ellers roper de høyt og mye, er veldig lette å skille ut i mengden.. ofte ikke like morsomme på fest. Går med kniv i beltet til daglig, hevder det er en del av arbeidsuniformen deres! Tror ikke de yngste kan så mye romani, men 40+ gjør nok det. De reiser mye rundt om sommeren i flokk, men blir dessverre nektet på en del campingplasser rundt omkring. Blir ofte forvekslet med sigøynere, som etter min mening er en annen rase og mye mindre til å stole på... Mange har praktisk arbeide som f.eks blikkenslagere. Men fargerike, det er de absolutt!!!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2008 #10 Skrevet 27. august 2008 Vet at mange av de som reiser rundt på markeder og festivaler med salgsboder o.l er av taterslekt. Vet at jeg er av taterslekt selv, men har ingen kjennskap til opprinnelse og skikker selv!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2008 #12 Skrevet 27. august 2008 Og så dette rasesnakket igjen da.... Ta en tur på Glomdalsmuseet i Elverum, der har de permanent utstilling om taternes/ romanifolkets historie Kjempeinteressant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå