Gå til innhold

Er jeg kjiip hvis jeg handler brukt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke det at jeg ikke unner babyn min helt nytt utstyr, men jeg får nesten angst av de prisene som florerer rundt på markedet. Når jeg sjekket priser på brukt vogner så ligger det på alt fra 1000-5000 for 1-2 års gammle modeller. Jeg har funnet en fantastisk flott vogn til bare 1500 kroner som jeg vurderer¨å kjøpe. Men sammtidig får jeg litt dårlig sammvittighet overfor nurket mitt. Er det flere som kjøper brukt vogner.sete ,seng og sånne "viktige" ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du må ikke få dårlig samvittighet :o)) jeg er førstgangs og jeg kommer ikke til å kjøpe alt nytt, det blir altfor dyrt og unødvending.. de vokser jo så fort!!

Jeg ser også på brukt vogn, og andre litt store ting.. så kan jeg heller bruke penger på masse herlig barnetøy.

Er jo veldig mange som låner av kjente også..

Lykke til uansett hva du velger..

Skrevet

Klær kan man jo kjøpe selv, men store ting som vogn osv er dyrt. Og f.eks bilstol, en sånn helt baby-bilstol som kan brukes til max 1 år ca, er jo ikke noe gærnt i å kjøpe det brukt eller låne, for det skal man jo ikke ha så lenge.

Vogn har vi etter storebroren til babyen, samboeren min som har unge fra før. Skal prøve å få kjøpt bilstol brukt, resten kommer jeg nok til å kjøpe nytt tror jeg.. iallefall det meste..

Skrevet

Ja, sånne viktige ting kjøper jeg brukt om jeg trenger, og kjøpte brukt til datra mi.

Skal du kjøpe alt sånt nytt og fint blir det fort 30.000, og for meg er det mye penger.

Flotte ting å få tak i pent brukt til 1/5 av prisen!

Skrevet

eg tror en nyfødt regelrett driter i om de ligger i en vogn som er noen år gammel eller en helt ny en :P

bare babyen ligger trygt og godt, og du liker den- så er det vel bare å kjøpe!

du er både økonomisk og miljøvennlig- slett ikke kjip =)

Skrevet

Jeg har kjøpt nesten alt brukt jeg... + at jeg har fått masse! Det er jo nesten ikke brukt uansett :) Bruk penga på noe baby`n trenger seinere i stedet ;) De kommer godt med uansett!!!

Skrevet

Hei.

Da får vi isåfall være kjipe sammen... Skal se på en brukt vogn til fredagen. Har arvet sete, vippestol og div fra familie. Ser på Finn at det er billige brukte senger, vurderer det. Tenker som så at dette er ting som blir lite slitt, hvis vi kan spare litt penger her, så kommer det tidsnok utgifter på nye ting vi ønsker oss. Har bestemt meg for at dette er fornuftig, og at barnet mitt IKKE lider noen nød av den grunn.

MVH

Skrevet

Vi har kjøpt ny vogn, men alt annet arver og låner vi. Alt fra klær til stellepute, seng, dyner, bilsete slipper vi å bruke penger på derfor unnet jeg meg den vogna jeg aller helst ville ha, men det blir også det eneste vi kjøper nytt i tillegg til madrass selvfølgelig..

-Og det er ikke kjipt, det er lurt!!

Bebbisene våre lider heller ikke av å ikke ha alt nytt:)

Skrevet

Du er ikke kjip mot babyen din, du gjør tvertimot babyen en tjeneste ved å tenke miljøvennlig!!

Skrevet

du kan kjøpe brukt alt utenom madrass og bilsete:) det finnes mye brukt som er nytt,eller minimalt brukt...leit til du finner kuppet:) kjøpte brukt vogn som neste ikke hadde vert i bruk,såg helt ny ut, bare ikke siste nytt innen barnevogner:)

Skrevet

Overhode ikke kjip, derimot så er det både fornuftig og miljøvennlig :) Eneste jeg ville vært forsiktig med å kjøpe brukt (av ukjente) er bilsete, siden man ikke vet om det har vært i kollisjon etc (har det vært i det skal det ikke brukes, det er rett og slett ikke sikkert lenger). Ellers skal selvsagt madrasser være nye, men bortsett fra det så er det masse babyutstyr som man godt kan shoppes brukt :)

Skrevet

Ikke tenk sånn! Har kjøpt brukt stellekommode, og fått brukte vogner. Ikke minst er det miljøvennlig!

Skrevet

Nei, du er fornuftig!

For det første er gjenbruk kjempeviktig for miljøet. Dessuten sparer det deg for penger som du heller kan bruke på å kose deg sammen med nurket når det er født.

Det som er greit å huske er at bilstolen kan være grei å kjøpe ny. For når du kjøper den brukt har du ingen garanti for at den ikke har vært med i ulykker osv. (da skal de nemlig ikke brukes mer). Når det er sagt kjøpte vi en brukt bilstol av et vennepar av oss, men det var fordi vi var bombesikre på at stolen var veldig pent brukt og ikke vært i ulykker og slikt.

Vi har mye brukt til vår lille (stellebord, seng, bilstol, vippestol, bleiebøtte, masse brukte klær). Det er nesten bare endel av klærne, vogna og bilstol nr.2 vi har kjøpt nytt.

Nestemann "stakkar" får enda mer brukt for han arver jo storebroren også :-)

Skrevet

Jeg har både brukt vogn og seng.. Men den første bilstolen ville jeg ha ny, den synes jeg er veldig viktig. Kjøper du brukt seng av andre bør du kjøpe ny madrass/dyne, med mindre du får det av noen du kjenner :)

Skrevet

Ny madrass anbefales det vel å kjøpe nytt til hvert barn... uansett hvem som har hatt den før.

Dynen bør kunne vaskes på 60 (det kan de fleste dyner i dag).

Skrevet

Hvordan er det mulig for et voksent menneske, attpåtil en blivende forelder, å stille spørsmålstegn på om man er kjip hvis man handler brukt? Selvsagt er det flere som kjøper brukte vogner, seter, seng og sånne "viktige" ting! Det har aldri vært kjipt å kjøpe ting brukt - det er vel heller nesten idiotisk å kjøpe nytt såfremt kvaliteten er tilsvarende på det som er brukt. Når det kommer til babyutstyr er jo utstyret svært ofte knapt brukt og ser helt nytt ut også. Kan man da spare noen tusen lapper her så er det klart man bør gjøre det. Hvorfor har du dårlig samvittighet overfor nurket ditt? Fordi han fortjener det beste? Det nurket fortjener er ikke den nyeste og "beste" vognen. Nurket fortjener den mest fornuftige mor og nurket driter, bokstavelig talt (så husk bleier), i om utstyret den bruker er nytt eller 100 år gammelt (så lenge de ikke går utover sikkerheten). Kjøp brukt, spar pengene og sett de pengene som kommer til overs på en bank-konto til gullet ditt. Om 18 år så kan du heller bruke pengene på et splitter nytt førerkort for slike ting kan ikke kjøpes brukt. Barn, hvis foreldre kjøpte alt nytt til nurket før det var i stand til å huske mer enn 5 minutter tilbake i tid, vil aldri tenke over om moren kjøpte barnevogn til 1500.- eller 5000.-. Når kompisen deres får førerkortet sponset fra mor så kommer imidlertid klagingen - og det kan du nå planlegge å slippe helt gratis. For ditt barn kommer til å forgude deg for det valget du nå blir sterkt oppfordret til å gjøre ; nemlig kjøpe brukt. Hvis du noengang, derimot, kommer til det stadiet at du vurderer å kjøpe bleier brukt da kan jeg gå med på at du er kjip. Inntil da ; bruk fornuften.

Skrevet

Jeg skal arve det meste tror jeg. Baby klær osv rekker jo ikke å bli slitte før de vokser utav det uansett, er så godt som nytt. Skal arve vogn. Senga skal jeg bruke den som jeg hadde når jeg var baby, men skal spandere på en ny madrass da, er vel nærmere 30 den som er der.

Det er sånn "baby salgs-bransjen" er, dyr! Mange har jo ikke vett til å begrense seg, så det er jo en pengegruve uten like.. Mange som blir rike på vordende foreldre=)

Skrevet

Du er ikke kiip! Bare fornuftig.En brukt kan være like god som ny, og da kan du heller bytte den ut til neste mann uten å ha dårlig samvittighet. Men jeg ville ALDRI kjøpt brukt bilstol!! Dersom du kjenner dem du kjøper det av er det greit, men en bilstol som har vært med i kollisjon, selv om det er en liten kollisjon, skal aldri brukes omigjen. En bilstol skal heller aldri brukes dersom den er mer en 5 år.

I tillegg heter det nytt barn, ny madrass! Dette er det foreningen for krybbedød som har gått ut med, de mener at det kan være en sammenheng mellom krybbedød og gammel madrass. Så for å være på den sikre siden hadde jeg investert i ny. De som er på Ikea er kjempefine og ikke dyre!

Skrevet

Har bestilt ny vogn, men har kjøpt brukt bilsete og vippestol. Skal bruke enten den barnesengen jeg hadde eller låne fra hans familie. Så blir det nok ny madrass og kanskje stellematte på vaskemaskina/tørketrommel for vår del...

Noen som har erfaring med stellematte på vaskemaskin/tørketrommel eller benk, istedefor stellebord?

Skrevet

Arvar det meste untatt stellebord frå søster. Kjempeglad for det - både rimeleg og miljøvennleg.

Stellebord arvar eg ikkje fordi søster hadde benkeplate montert over vaskemaskin med stellematte frå IKEA på. Dette fungerte kjempefint. Skal laga tilsvarande ordning sjølv på badet, men blir nok montert på bein, då eg ikkje vil laga hol i flisene. Lettare å fjerna blir det også. Fordel med dette er at det kan skreddersys i høgde og størrelse ellers. Plass til f.eks. trådkorger under og skap på veggen over gjer det praktisk og lett å få tak i det ein treng. Mulig også at eg/me kjøper badebalje frå IKEA, då me ellers berre har dusj. Får sjå når det nærmar seg. Har ikkje kjøpt ein einaste ting. Er 25 + 3 i dag.

Skrevet

hehe nei du er ikke kjiip nei, kjøpte alt brukt og fikk masse da første barnet. Faktisk det eneste nye var vel babyen selv hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...