Leirha Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Jeg bruker også mye hjemmelaget lasgane med salat og brød. Ellers en form for steik, eller biff. Grillmat om det er sommer.
Gjest Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Reker! Til finere middager...kalkun eller noe med kylling. Ost og vin eller spekemat om det er en "vennekveld".
hit og dit Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 me er ein vennekrets fra fleire land, og me inviterer kvarandre helst på mat fra heimlandet. Til no har me servert: hvalbiff (jepp til amerikanere, he he), kjøttkaker, hummer (norsk er bedre enn kanadisk), lammefrikase og breiflabb. Alle rettar vart godt likt. I år skal me få tak i noko hjortekjøt å servere. Eg justerer menyen etter kven som kjem. Eg har venner som helst vil ha heimelaga pizza med berre kjøttdeig og tomatsaus, og andre som liker sushi. Så eg kjører safe med det.
Gjest Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Jeg har en hjemmelaget fiskesuppe som jeg pleier å safe på. Både voksne og barn (!) liker den:)
trompetisten Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Som oftest kjenner jeg gjestene litt, og vet om de f.eks liker fisk, kjøtt, etc etc... Så her går det i Ovnsbakt laks eller ørret, baccalao, lasagne, taco, pizza, rømmegrøt og spekemat.... Hva som er safe er spørs hva man kan å lage selv, og hvilke gjester man har En god regel kan være f.eks "har dere lyst til å komme over på taco" i stedet for "middag". Eller spørre om det er noe de liker/ikke liker...
Gjest Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Jeg spør alltid om det er noe de er allergiske mot eller ikke liker synes det er greiest. Raclette for eks er veldig safe synes jeg, da har man så mye man kan velge mellom så alle kan finne NOE de liker.
Leirha Skrevet 26. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2008 Ååå, raclette er bare helt suupert til festgjester! Elsker det, må nok blåse støvet avracletten ja, var lenge siden den var i bruk.
MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Mye av det som er nevnt allerede. Lasagne, fiskesuppe, reker, kylling i ovn. Og ofte lager jeg focaccia til, så om maten mot formodning ikke skulle falle i smak, kan de stappe i seg godt brød, iallefall:-DD Det er ofte litt vanskelig, dette med hva man serverer, men man lærer så lenge man lever:-D
MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Hvor finner dere raclettost ? Jeg har liksom gitt opp hele racletten, for jeg finner aldri ost som passer til! :-)
Leirha Skrevet 26. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2008 Har aldri laget focaccia! Har du en god oppskrift?
Leirha Skrevet 26. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. august 2008 Raclettost selges der de har ostedisk. Pleier å koste litt den der osten, men den er jo veldig god. Jeg bruker mye cheddar. syns den er best..Uttenom raclettosten da, men raclettosten er litt skarp i smken, så det er ikke alle som liker den, spesielt barn..Så cheddar er ganske safe.
MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Ja, den blir alltid god:-) 7 dl vann 25 g gjær 3 ss olivenolje 14 dl hvetemel 1,5 ts salt 1,5 ts sukker Bland alt sammen, du kan gjerne begynne med vannet. Deigen skal være grøtaktig på konsistens. Hev til ca. dobbel størrelse. Ha i langpanne (gjerne på bakepapir), og hev igjen. Når den er ferdig hevet kan du prikke litt i den med en finger, og ha over god olivenolje, rosmarin og flaksalt. Stek i 20-30 minutter på 200 grader. Jeg bruker vanligvis ikke oppskrift på den type brød, jeg bare blander alt i hop til det får grei konsistens - så hvis det er noe som er uklart i oppskriften, er det bare fordi jeg ikke har fulgt den selv noengang. Men målene er korrekte, iallefall:-D
~~DoraDora~~ Skrevet 26. august 2008 #13 Skrevet 26. august 2008 Lasagne i pakke er vel safe Gryteretter fra pakke er safe både når det gjelder voksne og barn. Hjemmelaga pizza med kun kjøttdeig, vanlig pizzafyll og revet ost. Kylling og pasta er safe mat. Ikke minst spaghetti, sausen ved siden av og kjøttdeig er safe. Karbonader og potetstappe + grønnsaksblanding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå