cherry coke Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Har ei på snart 3 år. Hun begynte å si ord i 10 mnd alder og snakket helt rent med rulle r før hun var fylt 2. Hun har en helt utrolig finmotorikk og det har hun hatt lenge. Hun begynte i barnehagen da hun var 2 og allerede da lurte de på om de burde flytte henne over til 3-4 åringene siden hun var så langt fremme i utvikling. Jeg ville ikke det, for hun var jo bare 2 år, selv om hun var tidlig ute med noe. Nå er det slik at mange tror hun er mye eldre enn det hun er og behandler henne deretter. Dette synes jeg er vanskelig, for selv om hun er tidlig ute er det ikke dermed sagt at hun forstår og vet mer enn sine jevnaldrende Men jeg synes jeg repeterer meg selv og synes og det høres så bortforklarende ut når jeg hele tiden må si "hun er jo ikke fylt 3 ennå". Heldigvis er barnehagen flink til å behandle henne som alle andre og de er også flinke til å passe på at hun ikke kjeder seg. Det har utjevnet seg mye etter hun begynte på stor avdeling i barnehagen. Lurer på hvordan andre erfarer lignende saker? *rotete forklart*=)
Gjest Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Har hatt samme "problem" vi også. Snuppa har hele tiden sett stor ut (lang og masse hår) i tillegg til at hun har vært ganske langt fremme både språkmessig og med motorikken. Jeg må hele tiden minne folk på at hun ikke er så stor, også i barnehagen (men dette var værr da hun akkurat hadde begynt). I barnehagen kom de ofte med komentarer om at hun ønsket seg småsøsken fordi hun stullet så fælt med de små osv (disse ungene de siktet til da var 2 mnd eldre og to mnd yngre enn henne selv) eller lignende komentarer som gjorde det tydelig at de hadde glemt bort litt hvor gammel hun egentlig var. Synes litt synd på jenta for det blir forventet så mye mer av henne til tider (av alle) fordi hun virker eldre enn hva hun er. Synes også at det er litt vanskelig å snakke med andre foreldre om utviklingen hennes, hvordan hun ligger ann osv. fordi folk har lett for å oppfatte det som skryt. Om noen spør vil jo jeg gjerne fortelle hvordan det gikk på for eks toårskontrollen jeg også, men holder litt tilbake fordi jeg ser at folk kan reagere litt på det. Derfor forteller vi kun sånt til besteforeldrene Man skal tydeligvis ha bekymringer uansett om ungen er tidlig ute eller sent ute
cherry coke Skrevet 26. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2008 Ja. er også redd for å si for mye. For skryt er ikke populært=)
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 samme her.. har ei jente som er 2,4 snart,som alltid har sett eldre ut ann hva hun er. (høyere enn gjennomsnittet,lenger fremme med språk og motorikk) mange som spør hvor gammel hun er og tror hun iallfall er 3 år minst. redd for å si hvordan utviklingen hennes er for det kan fort sees på som skryt..så jeg holder som regel kjeft.. så får de se og høre selv.. har ikke hatt det store problemet i barnehagen..heldigvis..
Gjest Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Slik har vi det med eldstemann også, han er veldig høy for alderen, hadde tidlig mye hår, snakket tidlig, kjapp i oppfattelsen osv (kunne f.eks skrive navnet sitt da han var 3 år) og alle tar ham for å være mye eldre enn han er både nå og da han var mindre. Han er snart 6 år nå og ser ut som og oppfører seg mye som en 8 åring, samtidig som han bare er 5,5 år i sjelen på mange måter. Vanskelig kombinasjon for ham noen ganger tror jeg. Husker veldig godt en episode for et par år siden når han var knappe 4 år og det var en ganske ny assistent i barnehagen. Hun fortalte selv at hun hadde mast på ham med noe med påkledningen som han ikke helt greide selv og sagt at dette måtte jo han klare så stor som han var, og sa at han hadde svart ganske skarpt og oppgitt: "Du, jeg er bare akkurat blitt fire år altså!" Hun fortalte det hadde vært en god oppvåkning for henne for hun visste jo egentlig det, men glemte det lett, siden var ingen så flink som hun til å hele tiden huske alderen hans ;-)
MintCondition Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Jepp, vi har det samme her i grunnen, ei jente som alltid har vært tidlig ute med alt. Ser veldig forskjell på henne og unger som er ca like gamle. "Problemet" her har også vært at alle syns hun er så flink og alt det der, så hun blir behandlet som en mye eldre unge, og det blir jo feil..selv om hun er flink så ER hun bare 2 1/2 år! Men vi stresser ikke noe med det, bare minner oss selv på iblant å ikke forvente for mye forståelse og slikt av henne, siden hun tross alt er såpass lita. Hun sluttet med bleier da hun var 2, men har nattbleien enda.Prøvde å fjerne den for en måneds tid siden, men den er kommet på igjen nå. Hun var rett og slett ike moden for det! Egentlig en litt "deilig" oppdagelse, iom at hun alltid har vært så tidlig ute med alt annet. Vi sier heller ikke så mye til venner etc om utviklingen hennes, spesielt de som har unger på samme alder. Folk har en tendens til å se det som skryt, som flere over her nevner. Men spør de, så svarer jeg altså...
lure Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 samme "problemet" her. Nå har hun blitt 4 år og i sommer fikk hun spørsmål av flere om hun gledet seg til å begyne på skolen ! De blir ganske flaue når jeg sier hvor gammel hun er. Skjer i bhg også, at de voksne forventer mer av henne helt til de kommer på alderen. Nå har de spurt om hun kan være med på ART sammen med de store, (trodde det bare var for de eldste jeg).
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Tidlig og tidlig, hun har lært å snakke ordentlig på litt over en mnd. Tidlig i sommer gikk det fortsatt i ett-ords setninger. Nå snakker hun så rent som en bare kan. "mamma nå må jeg faktisk på do å bæsje" lærte hun å si i sommer, så avvenning med bleie skjedde også før barnehagestart. Noe jeg ikke trodde. Litt koselig for mamman å faktisk ha en å konversere ordntlig med. Hun er nettopp fylt to, trodde det skulle ta år og dager før språket kom iom at grovmotorikken var medfødt, gikk før hun var halvåret som i seg selv også var et problem. Hun har nettopp begynt i barnehage og passer så på de "små babyene" som er der:) Noen tror hun er gamlere en sine to år fordi hun er såpass stor og snakker "voksent" til de voksne og annerledes til ungene hun leker med. Likevel blir hun heldigvis ikke behandlet noe annerledes pga av sin oppførsel. Hun er et barn og forhåpentligvis skal hun være det en stund til:)
Gjest Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Gikk hun før hun var et halvt år? Går det an?
Gjest Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Oi, gikk når hun var et halvt år? trodde min var farlig tidlig ute som gikk ved 8 mnd jeg hehehe Lite geni du har da
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. august 2008 #11 Skrevet 26. august 2008 Går nok ann ja. Tre dager før halvårsbursdagen stabbet hun rundt etter bordet. Måtte pga av sin unge alder gå med spesialsko hele døgnet. Et par på dagtid og et annet par, mer myke sko som hun måtte sove med. Min lillebror gikk også tidlig, syv mnd, og måtte også ha slike sko, men han måtte ha sko til han var over to år fordi det hadde gjort noe med fotbladstillingen hans. Har vært ofte til lege og spesialist for å se om det ikke har kommet noe ulumskheter etter den tidlige motorikken, men heldigvis har det enda ikke skjedd noe. Pappaen gikk da han var 8 mnd mens jeg var 10mnd, så det ligger vel i blodet:)
Gjest Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Så hun gikk med støtte? altså rundt bord osv? Trodde du mente at hun GIKK på ordentlig jeg hehe, så for meg den pitte lille babyen gå rundt helt alene. Men spesialsko? snuppa her gikk rundt bordet før hun var et halvt år, men har ikke hørt noe om at de må ha spesielle sko da?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. august 2008 #13 Skrevet 26. august 2008 Går nok ann ja. Tre dager før halvårsbursdagen stabbet hun rundt etter bordet. Måtte pga av sin unge alder gå med spesialsko hele døgnet. Et par på dagtid og et annet par, mer myke sko som hun måtte sove med. Min lillebror gikk også tidlig, syv mnd, og måtte også ha slike sko, men han måtte ha sko til han var over to år fordi det hadde gjort noe med fotbladstillingen hans. Har vært ofte til lege og spesialist for å se om det ikke har kommet noe ulumskheter etter den tidlige motorikken, men heldigvis har det enda ikke skjedd noe. Pappaen gikk da han var 8 mnd mens jeg var 10mnd, så det ligger vel i blodet:) Noe geni er hun nok ikke, men bare vent, hun sitter å klamprer på pianoet så venter bare på at det skal komme noe av Bach eller noe andre sånne derre;)
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Tar da ikke så lang tid før de slepper seg, så *sjekke babybok* 6mnd 1 uke og 4 dager gikk hun over stuegulvet:) Tuppeline krøket tærne mens hun gikk, noe som hun ikke kunne i skoene, og så var de høye litt opp å ankelen for å holde bena mer stabil. Samtidig sa legen det var viktig å heller gå i sko istedet for rett på gulvet fordi føttene ble så mye mer belasted uten skoene:)
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 26. august 2008 #15 Skrevet 26. august 2008 hehe har en 2 åring selv som tror han er 6!! til både glede å frustrasjon,hehehe.. men han er bare 86 cm og knapt 10 kg.. så mange tror han bare er 1,5 år.. blir paff når de hører han prate og hvordan han ordlegger seg.. men så har han 3 eldre brødre han ser opp til da, å selvfølgelig skal han både gjøre å si som dem...) jenta er 10 mnd å sier mamma, pappa, mø, bø, arne, datt ned, nei, bade, natta, hade, jeje (storebror jørgen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå