Gå til innhold

Lister..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med å bygge hus uten innvendige lister? sprikker det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at det ikke skal være innvendige lister? Det skal alltid være et lite mellomrom mellom for eksempel gulv- og takkledning, fordi ulike materialer som utsettes for ulik påvirkning mht temperatur, sollys, mekaniske påkjenninger mm ellers vil bevege seg ulikt og spenne mot hverandre/lage store gliper.

Derfor settes det opp lister for å skjule mellomrommene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Med det mener jeg Lister rundt dørene,vinduene og i taket.

Skrevet

Det må være lister rundt dører og vinduer (og langs tak og gulv) hvis huset er bygd på den måten som er vanlig i Norge, dvs stenderverk av tre med trebjelkelag som etasjeskiller. Listenes funksjon er i hovedsak å skjule mellomrommene mellom dør/vinduskarm og selve veggen. Dersom hele huset er utført i adobe eller betong er konstruksjons- og festemetodene annerledes, og det kan da være at huset er uten innvendige lister.

Hva er grunnen til at du vil bygge uten lister?

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med det selv,men vet at det bygges hus uten lister...så man MÅ ikke ha lister i huset,Gorgonvaktmester!

Syns du kan la være å svare hvis du ikke har peiling,endel av svarene dine er ofte misvisende,så det så.....

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvis du leser svaret mitt så ser du at det står at enkelte hus bygges uten lister... men at det ikke er så vanlig i Norge.

Har du noen lenker eller lignende til de hustypene du "vet" bygges uten lister?

...og hvis du syns svarene mine er misvisende kan du vel dele kunnskapen din med meg, ikke? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...