Anonym bruker Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Noen her som har erfaring med å bygge hus uten innvendige lister? sprikker det?
Gorgonvaktmester Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Hva mener du med at det ikke skal være innvendige lister? Det skal alltid være et lite mellomrom mellom for eksempel gulv- og takkledning, fordi ulike materialer som utsettes for ulik påvirkning mht temperatur, sollys, mekaniske påkjenninger mm ellers vil bevege seg ulikt og spenne mot hverandre/lage store gliper. Derfor settes det opp lister for å skjule mellomrommene.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Med det mener jeg Lister rundt dørene,vinduene og i taket.
Gorgonvaktmester Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Det må være lister rundt dører og vinduer (og langs tak og gulv) hvis huset er bygd på den måten som er vanlig i Norge, dvs stenderverk av tre med trebjelkelag som etasjeskiller. Listenes funksjon er i hovedsak å skjule mellomrommene mellom dør/vinduskarm og selve veggen. Dersom hele huset er utført i adobe eller betong er konstruksjons- og festemetodene annerledes, og det kan da være at huset er uten innvendige lister. Hva er grunnen til at du vil bygge uten lister?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har ingen erfaring med det selv,men vet at det bygges hus uten lister...så man MÅ ikke ha lister i huset,Gorgonvaktmester! Syns du kan la være å svare hvis du ikke har peiling,endel av svarene dine er ofte misvisende,så det så.....
Gorgonvaktmester Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Hvis du leser svaret mitt så ser du at det står at enkelte hus bygges uten lister... men at det ikke er så vanlig i Norge. Har du noen lenker eller lignende til de hustypene du "vet" bygges uten lister? ...og hvis du syns svarene mine er misvisende kan du vel dele kunnskapen din med meg, ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå