Gå til innhold

Tror du jeg kommer noen vei med dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en mor som aldri vil oppsøke lege, selv om jeg tror det er på høy tid at ho tar en sjekk nå. Ho blir 62 år i løpet av høsten og ho har i flere år vært i dårlig form, hatt dårlig kondis og vært mye trøtt og slapp. Nå for tiden plages ho av at ho har et hjerte som hopper veldig, ho sier at ofte føles det som om hjertet hennes står midt i brystet hennes og dundrer der. Det føles visst som om hjertet hennes plutselig slår dobbelt så fort som det skal. Jeg bekymrer meg veldig for hennes helse, ho burde absolutt ha kommet seg til lege og fått seg en helsjekk. Men hvordan skal jeg få overtalt henne? Det er helt nyttelyst å be henne om å ta seg en sjekk hos legen.

Så derfor har jeg nå skrevet brev til fastlegen hennes og fortalt om hennes generelle dårlige almenntilstand. Jeg har beskrevet for legen det ho beskriver om hjertet som hopper så veldig. Jeg har skrevet at ho ikke har tatt noen helsesjekk på over 30 år. Jeg ba legen om å ta kontakt med henne snart slik at ho får tatt en helsjekk (blodprøver og hjerteundersøkelse). Jeg lurer på om voksne barn kan komme noen vei med å oppsøke fastlegen til sine gamle foreldre og be legen deres om å kalle dem inn til helsjekk, særlig hvis den voksne sønnen eller datteren beskriver sin mors eller fars helsetilstand som svært bekymringsfull? Kan voksne sønner og døtre sende sine foreldre til lege, eller vil en lege ikke ta den henvendelsen alvorlig, tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer ingen vei med dette. Du har ingen fullmakt over din foreldre og din mor kan nekte å gå til lege. Hadde din mor hatt en alvorlig sykdom i utgangspunktet, som svekket hennes dømmeevne ville du kanskje hatt noe å si. Det er mulig fastlegen hennes ringer og oppmuntrer til en legesjekk, men din mor må ville det selv.

Kan tipse deg om at det finnes nettsider (f.eks dr.online) drevet av leger hvor du kan beskrive din mors symptomer og få en diagnose - så langt det lar seg gjøre. Du betaler da med visa.

Kanskje din mor lider av sykehusskrekk? Hva vil hun si til at en lege kommer hjem til henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...