Gå til innhold

Crohns sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har hørt at sannsynligheten for å bli gravid er nedsatt når man har crohns sykdom? stemmer dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal ikke uttale meg om mulig nedsatt evne til å bli gravid når man har morbus crohns, men vet det at det ofte må planlegges litt. Dette gjelder hvis du får Remicade. dette fordi det er så lite erfaring med Remicade og graviditet, ingen studier er gjort. Man har ikke noe grunnlag for å si at det er farlig/ufarlig for fosteret, så tror retningslinjen nå er at man skal ha sluttet med Remicade en 4 måneder i forkant av planlagt graviditet (husker ikke dette nøyaktig)

men jeg tror det er lurere av deg å spørre en spesialist i mage/tarm sykdommer eller legen din om dette. da får du nok riktigere svar enn her inne;)

Skrevet

er vel egentlig 6 mnd etter remicade før man bør bli gravid...

hvertfall har jeg fått beskjed om det..

jeg har hatt crohns siden 1990, og brukt mye medisiner..imurel, remicade, mesasal og tidligere prednisolon( tåler det ikke så bra..)

første gang jeg prøvde å bli gravid var formen veldig bra, og gikk på lav dose imurel og mesasal, og hadde avsluttet remicade for 6 mnd siden..ble gravid på 2. forsøk og fødte en liten og frisk datter til termin.( vet mange føder for tidlig)

så bestemte vi oss for å prøve etter sommerferien i år, men jeg sluttet med p-piller i januar pga migrene..brukte kondom, men 1 gang droppet vi det i en " sikker periode", 7-8 dager før eggløsning, og ble gravid..endte dessverre med SA, men har mistanke om at jeg er gravid igjen nå...

tror det er viktig å være i en rolig fase av sykdommen, slik at kroppen tar opp litt næring..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...