Gjest Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Kirken er rik. Den er blant annet Norges største landeier. Likevel forfaller kirkebygg og prestegårder, og likevel (mitt ankepunkt) kreves inngangspenger i stavkirker som fx i Heddal. (Og en mildt uforstående telemarksk bunadklump kjøpte definitivt ikke argumentet om at det skattes til kirken og inngangspenger til statlig felleseie dermed er latterlig. Jeg gikk dermed av prinsipp ikke inn.) Hvorfor kan ikke kirken realisere verdier den sitter på?
Gjest ->>- Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Kanskje den ikke stemmer FrP. Du veit, spis oljefondet og selg kjerkebakken? =) Det er vel plenty av statlige institusjoner som driver museer, uten at det dermed sagt er gratis på dem alle. Men Nasjonalgalleriet kan du trygt frekventere, så da går'e vel greit.
prekæs Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Akkurat det har jeg aldri opplevd. Men så har jeg ikke vært i så mange kirker i Norge heller. Notre Dame i Paris er gratis, selv under messe:) Kjenner forresten prinsippfølelsen. Kan godt bruke penger, men jeg tørster heller enn å kjøpe brus på bensinstasjon, f.eks. 25 for en halvliter. Fnys.
Gjest Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Det er nå mer enn nyanseforskjeller mellom oljefondet og store skogeiendommer som eies av en statlig institusjon som likevel påberoper seg fattigkrise, en statlig institusjon som i bunn og grunn er tufta på at det skal være folkets, mens dette folket er så avkristna at det kun bruker kjerka som festlokale, bortsett fra fire damer med hårnett på Frogner. Kirka skal ltilsynelatende - eller lizzom, det er jo ei kirke som følger med i tida - ikke drives for profitt, det er sjelen vi sikter på, og av vårt hjertes godhet, må vite - men uavhengig av om jeg skulle inn i stavkirka for å be eller for å turistronke måtte jeg ut med femti blanke. Vi snakker om en kirke som ikke utelukkende er museal, men hvor det holdes messer på en vanlig søndag. Det er de færreste som har denslags åndelige mål med å se på vikingskipene, det er faktisk også en forskjell.
Gjest Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Nei, den var ny for meg også, kun vært borti i Amsterdam, der ei av kirkene på et tidspunkt var sponsa av Olivetti og tok inngangspenger i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå