MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Vi vurderer Mexico som neste reisemål, men det er jo så vanskelig å sirkle seg inn på områder! Landet er stort, og ferien kort, så jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det hele an:-D Har du noen gullsteder du kan anbefale ?
Gjest ->>- Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Sør. De har fine strender og slikt midt i landet og litt oppover også, men i sør kan du kombinere med en dæsj indianerkultur og fantastiske ruiner. Oaxaca og Chiapas har vært litt trøblete i det siste, så neppe stedet å turistere for første gang og uten spanskkunnskaper (?). Ville satset på Yucatán-halvøya. Cancun er litt voldsomt, men mye fine områder rundt både Chetumal og Campeche. Få med dere et besøk til Chichen Itza eller Palenque, helt definitivt. Og om dere skal ta rutefly og slikt, så er Mexico by absolutt verdt et en dag eller to, selv med kort ferie.
MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2008 Takk for info! Er du skikkelig godt kjent i Mexico ? Vi snakker begge godt spansk, så den delen er ikke noe problem. Men vi reiser med barn, de vil antagelig være 5 og 1 når vi drar. Vet du hvordan klimaet er i sør i april-mai eller september-oktober ? Vi tar rutefly, og vil gjerne innom Mexico by da vi har ei venninne som bor der, men er litt i tvil om det blir noe hektisk med to små. Vet du hvordan det er å leie bil i Mexico ? Er det TRYGT å kjøre rundt ? Har du vært i San Miguel de Allende ? Det er jo veldig langt fra Yucatán, ser det ut som. Hvis du har linker som du tror kan være nyttige, må du gjerne sende dem til meg (bosteder, feriehus, osv)
Gjest ->>- Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Jeg er nok best kjent i sør, har ikke reist veldig mye nord for D.F. (Mexico by). Har bare susa gjennom San Miguel en gang, fin by, mye amerikanske språkstudenter ... godt stykke fra Yucatan, ja. Vi har ikke brukt å leie bil. Både fly- og bussforbindelsene er gode, og 1.klassebussene er fantastisk komfortable. Bruker helst disse for langdistanse, og så leier vi folk til å kjøre oss på dagsturer etc om lokalbussen blir for kronglete. April-mai er varmt, grått og tørt. September-oktober er slutten på regntida, alt er grønt, litt regnbyger, kan bli litt kjølig i fjellene om natta. Faren for regntunge dager er større om høsten, men fargene er verdt det. Siden dere snakker spansk våger jeg påstå at noen dager D.F. er et must; Frida Kahlo, storbyatmosfære, antropologisk museum - og sjekk ut Teotihuacan når dere først er i området. Om du slår opp flyplassen i Mexico på Wikipedia, har de en nyttig liste over hvilke småselskaper som flyr fra hovedstaden til diverse destinasjoner rundt i landet. Om dere f.eks flyr inn og ut av D.F., med et lite opphold der og evt en avstikker til San Miguel om dere har spesielle grunner til det, og så bruker lokalfly til Yucatan et sted og legger storparten av ferien der, burde det bli en strålende tur. Opplever hele landet som relativt trygt, men da jeg reiste mest rundt der bodde vi i et sørligere naboland med diverse borgerkrigsproblematikk og voldsbølge, så alt er jo relativt. Trafikken er slett ikke verst til Latin-Amerika å være.
Gjest ->>- Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Forresten, om dere nå skulle ta noen dager i D.F. - på hjørnet av Republica de Uruguay og Bolívar ligger det ei sjappe som selger verdens beste tacos de bistec. Jeg savner dem ennå, og det er to år siden sist jeg spiste dem. =)
MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2008 Takk for at du tok deg bryet! :-) Når jeg blir spurt om reisetips, steder jeg har vært, osv, blir det bare en masse "øh.....eh....hmmmmm....tror jeg må slå opp i reiseguiden, jeg....." Er skikkelig elendig til å huske tilbake, og spesielt stedsnavn..helt håpløs! Det var igrunnen et knalltips dette med buss, for det kan være et pes å kjøre i Latin-Amerika - og noen steder i Europa, for den saks skyld. Og lurt å leie bil med sjåfør! Har du vært i Peru eller Columbia ? Vil du sammenligne kriminalitetsnivået i Mexico med disse landene, f.eks ? (for da holder vi oss hjemme:-DDD)
MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2008 Adressen er herved skrevet ned i "ferie 2009" :-D
Gjest ->>- Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 De har søte ungpiker i rosa flyvertinneuniform som deler ut kald drikke og snacks ved ombordstigning ... på clase ejecutivo-bussene. =) Følte meg mye mer utrygg i Peru enn jeg noen gang har gjort i Mexico. I Colombia har jeg bare vært på småvisitter hos kjente, og da blitt så påpassa at jeg i grunn ikke har noe inntrykk. Mitt eneste forbehold for Mexico er at dere sjekker situasjonen på forhånd om dere skulle finne på å dra til Oaxaca - forøvrig en knalltrivelig by og stat, men det har vært en del politisk uro der i det siste.
MamiMaribel Skrevet 26. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. august 2008 De søte ungpikene fikk jeg oppleve selv da jeg reiste med buss i Peru, men kun med blå uniform...:-) Vi fikk til og med spille bingo på turen, hehe:-) Jeg husker på en av turene hvor vi kjørte om natten, måtte vi ha blendingsgardiner nede over en lang strekning, for den var veldig utsatt for landeveisrøvere. Dette ble vi fortalt underveis, og fytti så redd jeg var! :-) Jeg elsker Peru, men tror ikke jeg kommer til å dra tilbake dit nå. Har blitt skikkelig engstelig etter at jeg ble mamma, og jeg var veldig uredd før. Det er alvorlig mye kriminalitet der, etter både mitt syn og statistikkene. Fikk du føle det på kroppen, du, da du var der ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå