Gå til innhold

Kan fastlegen nekte meg en spesiell form for prevensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennom alle svangerskapskontrollene fastholder hun at hun vil sende meg inn for sterilisering så snart fødsel nr 3 er overstått. Jeg har hatt mye komplikasjoner denne gangen, og ble dessverre gravid pga slurv med pillen... Jeg vil ikke ha flere barn, men vil likevel ikke sterilisere meg. Orker ikke å gå gjennom et slikt inngrep, og er også redd jeg vil slite psykisk etterpå fordi det er så definitivt.

Jeg vil derfor ha hormonspiral, men legen mener denne ikke er bra for kroppen min, eller sikker nok. Kan hun nekte meg det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Fastlegen din kan ut fra sin medisinske vurdering nekte å utføre en hvilken som helst behandling eller å skrive ut en hvilken som helst resept til deg.

Skrevet

Ok. Jeg trodde faktisk det var rett til å velge prevensjon selv. Leste i hvert fall det i en brosjyre som lå på venteværelset hennes. Men det er sikkert sant at hun kan nekte meg diverse osv. Forferdelig frustrerende. Så da blir liksom alternativet å stille godta sterilisering med innleggelse på sykehus, over 6000 i egenandel osv, Eller bare fortsette å yngle...

HI

Skrevet

I prinsippet kan dei fleste velge prevensjon selv. Men dersom legen anser at det er medisinske årsaker til at du ikkje kan bruke den eine du foretrekker så kan ho nekte å ta ansvaret ved å gi deg denne. Legen vurderer dette utifra deg, din evt sykdom og andre forhold. Ho har kunnskap og grunner til å ta den vurderingen som ho tar.

Skrevet

Statistisk sett er hormonspiralen sikrere enn sterilisering, så sikker burde den jo være.

Men om kroppen din tåler den, er noe annet. Jeg tålte den ikke. Men det er visst ganske sjeldent, etter hva jeg forsto av min lege.

Skrevet

Har hun en grunn til at hormonspiral ikke er bra for kroppen din? Jeg har en sånn selv, etter at jeg fikk blodpropp i lunga etter ks med sistemann. Så jeg får ikke lov til å få flere barn, men jeg vil ikke sterilisere meg, har hørt en del om ulempene ved sterilisering...

Kan ikke bruke p-piller pga at de inneholder østrogen. Spiralen fungerer suverent:) Og sikker skal den da være... Og det finnes dem som blir gravide selv om de er sterilisert...

Skrevet

Du står jo fritt til å gå til en annen lege.

Skrevet

Jeg har hatt kobberspiral tidligere som dessverre ble utstøtt i forbindelse med voldsomme mensblødninger. Hadde også mye smerter generelt i kroppen med kobberspiral, så hun mener jeg vil få det tilsvarende nå. Men jeg er villig til å gi det en sjans til, kan leve med litt murringer innimellom.

Som du sier; sterilisering er heller ikke 100%. Det sies faktisk at hormonspiralen er en liten promille sikrere. Så sikkerhetsmessig vurderer jeg at dette stiller omtrent likt.

Gyn på sykehuset anbefalte meg hormonspiral fordi den inneholder ytterst få hormoner som kun virker lokalt. Skal derfor være ypperlig selv om du ikke tåler vanlige p-piller. Har i hvert fall lyst til å prøve jeg da.

HI

Skrevet

Kan ikke mannen din sterilisere seg? Mye lettere inngrep..

Har selv hatt hormonspiral nå, og muligens vil jeg prøve det igjen etter neste barn, men samtidig var det mye jeg ikke var så fornøyd med. Det som var digg var å slippe mensen, såklart. Men vektøkning og humørsvingninger var ikke noe særlig kult. Heldigvis har min mann selv sagt at han vil sterilisere seg etter neste barn, da han synes to er nok.

Skrevet

Han vil ikke (vil ikke ha flere barn han heller). Men siden han vet at fastlegen er så skrudd på at jeg skal gjøre det, "slipper" jo han å tenke mer på det. Han vet jeg blir som gele når jeg sitter på kontoret hos fastlegen og lar henne bestemme. Han vet jeg kommer til å gjennomgå dette hvis jeg ikke får noe alternativt prev.middel.

Dessuten er liksom ikke dette hans "problem". Han har seriøst aldri tatt ansvar for prevensjon. Selv om han visste jeg hadde glemt et par piller fordi jeg hadde omgangssyke, kjørte han likevel på som ingenting selv om jeg i det minste bad han hoppe av i svingen til jeg hadde fått igjen mensen og kunne begynne på nytt brett... Dumme meg selvsagt, men sånn var det. Dessuten mener han vel at det bare er å ta abort hvis det værste skulle skje igjen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...