hit og dit Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Hei ser du er vetrinær, så eg lurte på om eg kunne spørje deg om eit par ting? Skal ta bikkje til dyrlegen her altså, men det er litt språkbarriærer innimellom. Me var heime i Norge på ferie no, og bikkja hadde minst ti flott på seg til dagen. Han har fin allmentilstand, og me merker ingen endringer på han verken i forhold til mat eller aktivitet. Men. Kan bikkjer få borreliose? Det er litt vanskelig å sjekke for reaksjon i huda under all den pelsen =( Er det noko anna eg bør tenke på? SKal eg gi han ekstra jernholdig mat? På forhånd takk, og om du ikkje kan/vil svare så forstår eg det altså =)
AS3* Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Ja, hunder kan få borreliose og det kan gå alt fra noen dager til opptil ett år før de får symptomer. Den røde ringen som skal være symptomatisk på mennesker ser vi sjeldent på dyr. Men flåtten skal sitte på i omtrent et døgn før smitten overføres. Hvor fikk hunden flåtten på seg? Er det på vest-/sørlandet er det større sjanse for at flåtten er vektor for borreliose. Hvis hunden din får nedsatt almentilstand/halter/feber bør du si fra til veterinæren at han har hatt flått. Du bør behandle med flåttmiddel eller bruke flåtthalsbånd (som du får på resept hos veterinær) for å unngå at flåtten fester seg og sjekke hunden daglig og fjerne de flåttene du evt. finner. Ut over det er det ikke noe å gjøre. Med mindre det er en miniatyrhund som har vært full av flått er ikke blodtapet alvorlig.
hit og dit Skrevet 26. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2008 =( Hjelp. Det er svigerfar som har hatt ansvaret for han i sommer. Han sa at han hadde fjerna dei daglig, men med så mykje flott så er det vanskelig å vera sikker. Nokre av dei har nok hengt på lengre enn eit døgn, for i slike mengder så er det vanskelig å kontrollere. Svigerforeldra mine bur veldig øde til, og bikkja har gått mykje i skog og mark. Lange turer kvar dag, så det var uungåelig å få så mykje flott. Desverre så er dette på vestlandet, rogaland. =( Uff, skummelt. Han er jo frisk no, så eg kan jo håpe det har gått bra, men eg skal ha det i bakhodet. Her i Ungarn så er det ikkje noko særlig flott, så eg tenkte ikkje på flotthalsbånd ein gang. Men det skal eg jammen skaffe til neste år. Det er heilt sykt med flott på vestlandet for tida. Det er ein Beagel, så blodtapet har han nok stått i. Tusen takk for hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå