Gå til innhold

Hva koster det å ha bil?

Anbefalte innlegg

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Vi vurderer å kjøpe bil, og kommer til å betale kontant.

Likevel er det jo kostbart med bil.

Kan dere anslå deres månedlige og årlige utgifter, så jeg får et bilde av hva som venter oss av utgifter.

Årsavgift, forsikring, kontroll, bensin, bomringen, parkerinsbøter etc?

Pluss det jeg har glemt....

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vel, parkeringsbøter er det ikke mye av her, men ;)

Nå har ikke jeg brukt bilen min på leeeeenge, men siden jeg har begynt på skole nå,s å må jeg jo bruke den hver dag..

Gubben pendler til jobb, så det er jo 10 mil hver dag

ca 1000-1500 i uka på diesel (2 biler)

årsavgift på 3090 (pr.bil)

forsikring.... hm, sånn ca 20.000 i året (10 på hver)

klippekort i bommen, 7000 kr pr. gang vi betaler..

300 kr for eu-kontroll

1000-2000 kr hver gang på verksted..

Skrevet

Det kommer jo ann på hvor mye man bruker bilen og hva lags bil man har.

Vi har ikke gjeld på vår bil, men betaler vel ca8-9000 i året i forsikring, årsavgiften er på 3000 kr, bomring 400 kr i mnd, bensin ca 3000 kr i mnd, reperasjoner ca 2000 kr i mnd (vi har hatt MYE trøbbel med vår bil da, og det e så absolutt ikke en vanlig sum for reperasjoner pr mnd).

Skrevet

vi har lån på vår bil da.

Men utenom i faste utgifter er d ca 2000 i bensin, 3000 i års avgift, 3500 pr 3 mnd i forsikring, 710 kr i bøter(ikke noe vanlig da heldigvis), bomring 400 kr pr måned. service og reprasjoner kommer utenom å d varierer veldig i pris da.

Skrevet

Jeg kan prøve så godt jeg kan i allefall :)

Forsikring i året har jeg: 5500,-

Årsavgift: ca 3000,-

Bensin/Diesel er veldig forskjellig fra bil til bil, å såklart kommer det ann på hvor mye du selv kjører. Nå som bensinprisene er så høye, så bruker jeg ca 1500,- i måneden (pluss minus) på bensin i måneden. (Min bil bruker ca 0,7 på mila)

Jeg bor et sted hvor vi ikke har bomring, men om du har bomring i ditt distrikt, ville jeg ringt å hørt om eventuelt mnd pris for å kjøre gjennom bommen så mye du ønsker..

Parkeringsbøter har jeg aldri fått :P Men derimot kan du sikkert regne litt penger på parkeringsatuomater o.l.

Når man har bil, må man regne med bytting av slitedeler på bilen, noe som også koster en del. Bærekuler, endeledd, bremser, foringer osv må byttes når det ikke lengre er i bra stand. Disse delene koster såklart noe penger, men man bytter ikke disse delene mer enn max en gang i året (bør holde i allefall ett år, om ikke lengre. kommer ann på kjøringa di). Hvis man ikke kan skru på bil selv, eller har bekjentskap til noen som kan skru bil, kan det å sette bilen på verksted bli dyrt. Deler til bil er mye dyrere å kjøpe på merkebutikker (Opel, Bmw, Marcedez o.l) enn det er å kjøpe på andre butikker som også har disse delene (BilXtra o.l)

Reg.reim og slike deler skal byttes hvert 4 år, eller etter så å så mange km, å når man kjøper bil er det viktig å vite når slike ting skal byttes, slik at man ikke kjører i filler hele motoren..

Det er også vikitg at man bytter olje og oljefilter en gang i året/halvåret, avhengig av hvor mye du bruker bilen o.l. Dette koster såklart også penger, selv om alt er billigere om man kan bytte det selv.

Konklusjonen er da at alt er dyrere om man ikke kan skru på bilen selv, eller har noen som kan gjøre dette evt på kveldstid. Setter man bilen på verksted kan man fort regne noen tusen ekstra..

Man må regne med at det koster penger å få bilen EU-godkjent, noe som skjer annenhvert år (noe sånt), å bilen går ikke gjennom godkjenningen med dårlige foringer, bærekuler og lignende, så man kan regne med å påkoste litt.. (Ikke alle må det, men mange)

Dette kommer såklart veldig ann på bilen, hvor gammel den er osv.

Dette er vel de tingene som koster, når det gjelder å ha bil.

Andre småting som vasking, polering, rustproblemer man vil bli kvitt og lignende kommer i tilegg..

Håper du ble litt klokere =)

Skrevet

masse....vi har betalt ned bilen, men det kommer altid noe som skal gjøre og derfor betales. i sommer måtte vi skifte et par ting og vips ble det 10 000 kr ut av feriepengene. Men sånnt må man regne med hvis en vil ha bil. Får å si det sånn, vi trenger egentlig to biler med to barn og begge i full jobb, men vi har ikke råd..

Skrevet

Bensin på den store bilen 2000 kr mnd

På den lille bilen 1300

Årsavgift ca 2800,-

Forsikring er meget individuelt, på den ene har vi 5000 i året, på den andre 14 000

Bøter får du ikke med mindre du kjører og parkerer som normale folk:p

Bom: 15 kr pr passring, you do the math

EU-godkjenning, fortløpende reperasjoner, ene uka går bremsene (de kan du ordne selv) neste gang går girkassa (ups, litt verre)

Regn med minst 3000 kr i mnd, hvertfall=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...