Gå til innhold

Morkake som ligger nedover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed på ul at jeg har en morkake som ligger nedover og skal tilbake på ny ul i uke 32. Skal jo normalt gå oppover av segselv etterhvert som livmor vokser, men det skal følges opp sånn for sikkerhetsskyld. Synes det allikevel var litt ekkelt dette her. Noen med erfaring, eller som har det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har også fått beskjed om dette. har foranliggende morkake som også ligger veldig langt ned. gynekologen sa det ikke var noe problem . i værste fall hvis den ikke trekker seg opp og blir liggende foran "åpningen" , blir det planlagt keisersnitt.men i 96 % av alle tilfeller vil den flytte seg oppover så det ikke var noe problem. skjønner godt du ble bekymret. jeg er 15+6 og ble kjemperedd ;) mye å bekymre seg for gitt;)

Skrevet

Hei. Jeg var på ultralyd i dag og fikk beskjed om akkurat det samme.

Jordmor sa at morkaken med all sannsynlighet vil følge med livmoren oppover, men at de vil sjekke at så faktisk skjer. Jeg må som deg tilbake til kontroll i uke 32, og det synes jeg føles veldig trygt.

Det er selvfølgelig litt dumt at ikke alt er 100% perfekt, men dette tror jeg skal gå veldig bra. Lykke til til deg.

Skrevet

Jada, skal alltids være noe å bekymre seg over :) Dere fikk ingen restriksjoner mot aktivitet? Tenker på trening, sex...

Skrevet

Hei!

I mitt forrige svangerskap fikk jeg samme "diagnose" på ul i uke 25. Det ordner seg av seg selv i 98 % av tilfellene var beskjeden jeg fikk, men rutine er at det skal følges opp. Ble også tatt inn til ny ul i uke 32 og alt var da i skjønneste orden :)

Det går nok bra skal dere du se - tenk heller på at du får "møte" nurket i magen enda en gang! Lykke til!

Skrevet

Hei, jeg fikk også den beskjeden på ul i uke 17.

Det er ingen big deal, de skal bare sjekke at morkaka ikke ligger foran åpningen på en ny ul i uke 32. Ligger den foran åpningen blir det ks, ikke verre enn det.

Ingen restriksjoner nei, verken trening eller sex har noe med morkaka å gjøre ;)

Skrevet

Har ikke erfaring selv, men har hørt det samme som er sagt over her. Det eneste er hvis den ikke flytter seg oppover av seg selv. Og det gjør den nok! Ingenting å bekymre seg over med mindre du begynner å blø eller noe sånt. Da bør du vel inn til en sjekk (men det må vel alle når man er kommet så langt).

Det går nok bra! :-) Og morsomt med en liten prins, da. Heelt topp å være guttemamma!!

Skrevet

Hei, jeg hadde forliggende morkake i 1. svangerskap. Min erfaring er at det varierer veldig fra lege til lege hvor farlig dem syns det er. Fastlegen min som er almennlege syns ikke dette var noe å beymre seg for, mens jordmoren og privat gyn ønsket å sykemelde meg med en gang siden jeg er sykepleier og har fysisk utfordrende jobb. Grunnen? Jo, når morkaken ligger over åpningen så skaper det friksjon slik at sjansen for å blø og morkakeløsning er myyyyye større enn vanlig.

Men det er først etter ca uke 26-28 at faren er større for da er barnet større og tyngden på morkaken øker noe som igjen skaper friksjon.

Men det finnes også forskjellige grad av forliggende morkake. Hos meg var lå den helt over åpningen og den flyttet ikke nok på seg, så hos meg ble det planlagt KS.

Jeg fikk også beskjed om å holde meg i nærheten av sykehuset fra ca uke 26, for hvis og når en begynner å blø så blør en mye og mors og barns liv står i fare. Jeg fikk også beskjed om dersom jeg hadde den minste tegn til blødning så skulle jeg ikke engang ringe sykehus, men reise rett inn.

Ikke for å skremme dere, men jeg husker hvor uvitende jeg selv var og det var vanskelig å finne info om emne.

Men det mange blander er foranliggende og forliggende, noe som er to helt forskjellige begreper. Foranliggende betyr at morkaken ligger mot magen, og dette har ingenting å si verken for svangerskap eller fødsel.

Skrevet

Tusen takk for fin informasjon. Du skriver at du var sykmeldt fra og med med en gang. Mener du med en gang etter 1. ul, eller etter uke 26-28? Dersom det er farligst fra det tidspunktet der synes jeg det er rart at man ikke får en ekstra ul FØR uke 32?

Hvordan synes du jeg skal forholde meg til dette nå? Skal jeg la det ligge til jeg skal på ordinær ul igjen uke 32, eller skal jeg mase meg til en ul før det?

Skrevet

Noen som svarte dette da jeg spurte (jeg har foranliggende morkake, så denne misforsto og trodde jeg mente forliggende.) Ikke la deg skremme, de fleste "vokser" tilbake:

Dette er en tilstand hvor morkaken (placenta) helt eller delvis dekker den indre åpningen (indre mormunn) i livmoren. Morkaken er såkalt forliggende.

Typiske symptomer ved forliggende morkake er plutselige blødninger fra skjeden, uten smerter eller sammentrekning av livmoren. Tendensen til blødninger vil øke jo nærmere du kommer termin. Dette skyldes at livmorens nederste del da utvider seg.

Blødningene kan bli utløst av samleie, eller av sammentrekninger i livmoren. Første gang det blør kan også være under fødselen.

Ved ultralydundersøkelse før uke 20 i svangerskapet er morkaken forliggende hos 5-6% av de gravide, mens knapt 1% har forliggende morkake ved termin. Dette er fordi morkaken trekkes opp og bort fra livmoråpningen ettersom livmoren vokser og den nedre delen tøyes.

Hva forårsaker tilstanden?

Forliggende morkake kan skyldes at det befruktede egget fester seg for langt nede i livmoren. En annen årsak kan være at morkaken er uvanlig stor, som ved flerlingsvangerskap.

Sjansen for å utvikle forliggende morkake øker dersom du har født mange ganger tidligere. Risikoen øker også ved høy alder, tidligere keisersnitt og dersom du har hatt denne tilstanden før.

Hvordan diagnostiseres tilstanden?

Man vil få mistanke om forliggende morkake ved blødninger sent i svangerskapet, særlig dersom den gravide ikke har smerter. Diagnosen bekreftes ved hjelp av ultralyd.

Dersom det foreligger symptomer på denne tilstanden (blødning uten smerter), må du kontakte lege med en gang. Du vil da bli lagt inn på sykehus for nærmere undersøkelse av livmoren. Grunnen til at du må være på sykehus, er at blødningen kan øke under undersøkelsen. Ultralydundersøkelse er hovedundersøkelsen.

Dersom legen eller jordmoren påviser forliggende morkake ved rutineundersøkelsen i 17.-19. uke, er det nødvendig med nye undersøkelser ved 30-32 uker, for å se om morkaken fortsatt er forliggende.

Hvordan behandles tilstanden?

Hvis forliggende morkake oppdages omkring 17.-23. uke, vil du få beskjed om å oppføre deg som normalt. Ny ultralyd vil bli utført omkring 30. og 32. uke. Dersom morkaken på dette tidspunkt fortsatt er forliggende, vil du få beskjed om å være litt mer forsiktig, blant annet må du da avstå fra samleie resten av svangerskapet og du bør ikke bruke tamponger. Fordi problemet for barnet først og fremst skyldes risikoen for en fortidlig fødsel, er hovedstrategien å forlenge svangerskapet inntil fosteret er lungemodent. Ultralyden gjentas omkring 36. uke, fordi morkaken kan trekke seg opp helt frem mot fødselen. Dersom du ikke blør, og du kan komme deg raskt til sykehus med fødeavdeling dersom du begynner å blø, kan du fortsatt bo hjemme.

Hvis morkaken forblir forliggende, kan det være aktuelt både å gi deg rihemmende midler - hvis fødselen truer med å starte tidlig - og kortison for å fremskynde barnets lungemodning. En fostervannsprøve kan avklare om barnets lunger er modne nok for en planlagt fødsel (keisersnitt).

Hvis morkaken dekker åpningen i livmoren fullstendig, må barnet tas ut med keisersnitt. Dersom morkaken kun dekker åpningen delvis, vil mange kunne føde på vanlig måte.

Ved større blødninger må keisersnitt gjøres akutt på grunn av fare for både mors og barns liv.

Skrevet

er det ikke sånn at den ikke må stenge åpninga med fødsel da?så det går ann og få flytta på den?heldigvis morkaka på ryggsiden som en og to også var.

Skrevet

Fikk beskjed om det samme ved første ul i uke 18, å fikk time til kontroll i uke 32. Fikk helt panikk, siden jeg har fått intrykk av at man får bare to UL hvis noe er galt. Men bra at de følger opp:)

Legen min sa at i løpet av hans 20 år som lege hadde han opplevd TO tilfeller der barnet måtte forløses med keisersnitt. Så tror ikke det er noen fare:)

Uansett så går det jo heldighis bra i 97% av tilfellene med keisersnitt også:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...