Prosjekt_baby84 Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Legger inn dette her jeg, er ikke noe særlig aktivitet inne på forumet for kompliserte svangerskap. Håper jeg kan få litt svar her. Er det noen her som har homozygot leiden mutasjon? Hva har legene deres sagt i forhold til blodfortynnende i svangerskapet? I forhold til hva, og når dere skal begynne med det? Og om noen av dere har homozygot, har det gått bra i svangerskap? Mange spørsmål...
Villemo&Pjokken Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Kan nok ikke hjelpe deg med dette, men dytter tråden opp for deg =)
Prosjekt_baby84 Skrevet 26. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2008 tusen takk:) Jeg dytter litt mer selv jeg..
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Jeg har Leiden , og det har mine tre søstre og. Vi må begynne med blodfortynnende klexane sprøyter hver dag med det samme svangerskapet starter, Og ta det i 6 uker eller mer etter fødsel. Hvis det kan ungås skal en ikke ta den dagen en føder pga økt blødningsfare. Har lest på nett et sted at en bør starte når en planlegger graviditeten fordi en kan få blodpropp i morkaka tidl i svangerskapet som kan føre til abort. Men det er maaaange meninger ang dette pga legene vet for lite. noe som er litt fortvilet for oss som har det. Men jeg og mine søstre har født tilsammen 4 friske unger, og har to på vei :-) Hetro og homosygote. pass på at du drikker nok vann, en skal ikke tørke ut når en har økt fare for blodpropp, og husk at det er arvelig, sånn at ungene dine blir testet i fremtiden, m tanke på medisiner prevansjon osv. Vi fant nettop ut at en ikke kunne ta kvalmestillende middel kombinert m klexane... stadi ny info.. Vet det er en lege på stavanger universitestsykehus som vet en del om Leiden. Håper dette gir deg litt svar på spørsmålene dine. Lykke til :-)
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Glemte å si at: Grunnen til at vi fant ut at vi hadde leiden var at vår eldste søster fikk blodpropp i første svangerskap, og måtte operere ( det gikk bra) Men med andre ord: en Må ta blodfortynnende.
Prosjekt_baby84 Skrevet 26. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. august 2008 Takk for svar. Men har du homozygot? Jeg har det, og legen sa at det ikke var nødvendig å beynne med noe blodfortynnende før halvveis ut i svangerskapet. Han lovet meg god oppfølging, blant annet med tidlig ultralyd. Så slo jeg meg egentlig til ro med dette, men så kjenner jeg at jeg er litt redd for dette allikevel. Det er veldig frustrerende at det sies så mye forskjellig, man aner jo ikke hva man skal forholde seg til.
Prosjekt_baby84 Skrevet 26. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2008 Det er skummelt.. Jeg fant det ut da jeg var 15, testet på grunn av mange tilfeller i familien. Men det er veldig stor forskjell på hetero- og homozygot i forhold til risiko, derfor er jeg litt nysgjerrig på hva det er du har..
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 Jeg har heterosygote, men tror min søster har homosygote, hun som fikk blodpropp. Homosygote er vell 100% arvelig, mens hetro er 50%? Vil da tro at min mor som også har leiden har homosygote. Hun har da født 4 unger uten å vite om sykdommen og alt har gått bra. Men ettersom jeg kan huske, har det og en del å si hvilke styrke en har.... Jeg fårstår ikke alt om dette, men tror at det skal finnes grader av Leiden + hetero og homosygote
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Legen min ringte inn til stavanger universitets sykehus kun for å kunne gi meg mest mulig svar. Og svaret fra legen der inne var at vi skulle starte umiddelbart med sprøytene Infoen du har fått er den samme som jeg fikk i mitt forrige svangerskap for 11 år siden, tror kansje de vet litt mer nå. kan huske at det var veldi vanskeli og få info i det heletatt da. Spør om din lege kan kontakte han stavanger??? Din lege gjør jo uansett det han tror er best for deg, men kan jo være at han er intressert i mer info?
Prosjekt_baby84 Skrevet 26. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2008 Begge deler er like arvelig, men har du heterozygot betyr det at du har arvet det fra begge foreldrene dine, men ved homozygot har du bare arvet det fra den ene. Tror ikke det finnes noen flere grader utover dette, man skiller vel stort sett mellom disse to. Blodet har fem koaguleringsfaktorer, ettersom hvor raskt det koagulerer, faktor 5 det raskeste. Derfor heter det Faktor V Leiden.. Leiden heter det bare fordi dette ble oppdaget i en by i Østerrike...
Prosjekt_baby84 Skrevet 26. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. august 2008 Jeg har vært hos legen min, og han heviste meg bare til en gynekolog og satstet på at han visste mer. Synes at som fastlege burde han ha gjort det han kunne for å finne ut av dette for meg. Og jeg er ikke gravid, men jeg ønsker å få klarhet i dette før vi begynner å prøve. Og jeg blir bare mer og mer forvirra... Men takk for tipset om Stavanger, da skal jeg si at han får ringe dit:)
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Har visst fått til et av svarene mine midt på her :-)
Prosjekt_baby84 Skrevet 26. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2008 Jeg greide det selv jeg nå...
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Snakka nå med min eldste søster som fant frem papirene sine ang Leiden. Hun forklarte litt ang sine prøvesvar. apc resistens referansegrense skal være mellom 75 -120, min søster har 71. antitrombin referansegrense skal ligge på mellom 80-120, min søster har 120 anne flem jacobsen v ullevåll universitets sykehus hadde forskningsprosjekt ang gravide m fare for blodpropp, som min søster deltok i, så disse svarene kommer fra Hematologisk forskningslaboratuim Puh... hun sa masse videre også, men dette var det jeg prøvde å forklare i stad ang grad
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #15 Skrevet 26. august 2008 Det er tydelig at en må ta saken i egne hender av og til. Og det er kun ca 5-10% av normalbefolkningen som har Leiden, og ca 20-40% av de som har hatt blodpropp som har leiden som årsak
Reiki 73 Skrevet 26. august 2008 #16 Skrevet 26. august 2008 Men nå er det natta for meg. har kun 18 dager til termin :-) stor og sliten. Min søster anbefalte deg å kontakte ullevåll Lykke til!
Prosjekt_baby84 Skrevet 27. august 2008 Forfatter #17 Skrevet 27. august 2008 Hei igjen:) Så det er det du mente med grader, da henger jeg med... Eller... nesten med, det er litt gresk. Da jeg ble utredet, i 1999, fikk bare et brev i posten med beskjed om at det var påvist Leiden, og at jeg i fremtiden skulle holde meg unna prevensjonsmiddel som inneholdt østrogen... Altså ikke særlig informativ brev. Men tusen takk for at du gikk så grundig til verks, blir glad når folk er hjelpsomme:) Jeg skal kontakte Ullevåll.. Lykke til med fødselen, 18 dager, da er det bare å vente da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå