blond Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Dette er min favorittoppskrift: 100 g smør/margarin - smeltes 5 dl melk - lunkes 1 pk gjær 650 g hvetemel 50 g sammalt fin hvete 100 g sukker 1 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 2 ts kardemomme 100 g rosiner Melke-smør-blandingen skal bli ca 40-50 grader. Bland alt det tørre og ha i melke-smør-blandingen Kna deigen 10 minutter. Forhev 45 minutter i ovnen med lampen på, ha over bakeklede. Bak ut bollene, ca 25 stk, og etterhev i ovnen ca 30 minutter. Stekes midt i ovnen ved 225 grader ca 5-10 minutter avhengig av størrelsen. Du kan gjerne fylle bollene med vaniljekrem. Da kjøper du ferdig vaniljekrem og bruker en kakesprøyte som du fyller med kremen. Stikk tuten ned i deigen og fyll på så mye du vil. Du kan gjerne fylle med syltetøy først og toppe med vaniljekrem.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. august 2008 #2 Skrevet 27. august 2008 Disse såg knallas gode ut, så jeg har kopiert oppskriften til min kokebok. Og vil prøve å bake dem en dag med det første. men jeg må spørre deg om noe. Sikkert bare meg som er veldig dum, er ikke verdens beste kokk så tar sjansen på å spørre så får du heller le litt av meg.. hehe.. Men når du skriver at de skal forheve i ovnen bare med lampen på, og etterheve i ovnen. Men du rett og slett inni stekovnen? Og hvorfor bare lampen på? Og hvordan er dette praktisk mulig å heve inni der når en må steke ett brett om gangen og ett står til etterheving mens det stekes? Iallefall slik jeg pleier å gjøre det. Til vanlig så pleier jeg å forheve i bakebollen min fra tupperware, men lokk på i varmt vann i vasken. Lokket popper av når den er ferdig hevet, ellers bruker jeg fyrstikk metoden for å finne ut om den er ferdig: Etterhevningen bruker jeg å gjøre når de står på brettene og setter de oppå komfyren og skrur gjerne plata på 1 ei stund så den får en liten lunk. Og har alltid god og lun varme på kjøkkenet når jeg baker.. Har du andre triks tas disse mot med takk:)
blond Skrevet 27. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2008 Din metode for å heve er sikkert super! Jeg synes det er praktisk og effektivt å heve i stekeovenen med lampen på. Grunnen til det er at jeg får mer plass på kjøkkenet, jeg har bakebollen/-brettet et sted det definitivt ikke trekker og der det ikke kommer små barnehender og skal smake... Når jeg har på lyset i ovnen blir det litt varme, akkurat nok til at deigen hever seg fint. Når jeg forhever har jeg som regel lokk på plastbollen, men bruker bakehåndkle når de etterhever. Når det er ca 10 minutter igjen av steketiden tar jeg baksten ut og skrur på ovnen (den tar så lang tid på å få riktig temperatur) Resten av hevingen foregår på benken. At det ene brettet hever litt lengre enn det første gjør ingenting. Du kan evt sette det i skuffen under stekeovnen.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. august 2008 #4 Skrevet 27. august 2008 Takk for svar:) Lyset mitt i stekovnen min har ikke virket det siste året omtrent.. Men bestilte nytt hos mannen min igår så håper han klarer å fikse dette. Var en grei måte å forheve på ja, så får en ryddet vekk det andre og vasket opp i mens.. Ang etterheving så tror jeg min ovn tar mye mer enn ti min å varme seg opp. Føler den tar evigheter..
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. september 2008 #6 Skrevet 5. september 2008 Var veldig gode boller. Skal prøve med vaniljekrem eller syltetøy neste gang. Denne gangen laget jeg bare vanlige boller. men det var veldig god. Dolbet oppskriften og fikk nesten 70 boller.
blond Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2008 Dytter denne, for den er supergod og flere bør få gleden av å smake de!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Har du i vaniljefyllet og evt syltetøy før du steker de?? Blir det masse kliss eller?? Og er det enkelt å få inn fyllet med kakesprøyte. høres veldig spennende ut da :-)
blond Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg lager bollene ferdige. Når de har etterhevet fyller jeg en kakesprøyte med tykk tut og presser den ned i deigen og fyller på til det blir passelig mengde. Det blir helt utrolig godt! Jeg har ikke prøvd med syltetøy selv, men tror det også fungerer bra. Da ville jeg hatt syltetøyet i en egen sprøyte og fylt litt av bunnen av bollen med det og toppet med vaniljekrem. Evt bare hatt syltetøy i. Fortell meg hvordan det går hvis du prøver!
maimamma:) Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 for de som ikke har kakesprøyte kan bare bare lage ekstra store boller. steke de uten noe i, og avkjøle. så skjære av toppen på bollene og ta ut innmaten av bollene. så fylle med vaniljekrem helt fulle. skjær et lite hull midt i lokket og sett det på. press det litt sammen liksom uten å mose bolla da=) så legg litt ekstra vaniljekrem oppi hullet sånn at det tyter litt ut av hullet, strø på siktet melis og det blir noen kjempe gode drømmeboller!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 Fryseren er full av bl.a bakst fortiden. Men skal gi beskjed om hva jeg syns om bollene når jeg prøver de:-) Ellers er oppskriften jeg har på gjærbakst veldig god, men morsomt å prøve ny oppskrift. Tror jeg kutter ut rosiner jeg da.. Pleier å variere hva jeg gjør med oppskriften av gjærbakst. Av og til lager jeg horn med skinke og ost. Veldig godt :-) Andre ganger lager jeg boller (godt å dele opp og fylle med vaniliekrem+fløtekrem+bringebær syltetøy, blir som fastelavensboller) Og av og til lager jeg kanelsnurrer med vaniliekrem i midten. Det er også kjempegodt!!! Når jeg skal prøve din oppskrift tenker jeg å dele deigen i to. Ha vaniliekrem i halvparten av deigen, og kanskje lure inn sjokoladefyll i den andre. Så blir det noen sjokoladeboller, og noen vanilieboller. Prøvd det?? Kan vel bli mye kliss sikkert.... :-)
blond Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 25. oktober 2008 Hvordan lager du sjokoladefyllet?
blond Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 25. oktober 2008 Eller man kan lage sin egen kakespøryte ved å lage kremmerhus av matpapir og klippe av tuppen. Da må man bruke fingrene til å lage hull i bollene og fylle med vaniljekrem. Evt kan man kutte ut spøryten og bruke skje. Jeg tror ikke resultatet blir det samme, men har ikke prøvd så jeg vet ikke. Kom også på at hvis man vil ha en ekstra søt utgave kan man dyppe bollene i melisglasur og deretter i kokos. Da blir det skikkelige kremboller, supert godt! Bollene må være helt avkjølt når man dypper dem i melisglasur.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #14 Skrevet 25. oktober 2008 Ja, det er det store spørsmålet.. Hvordan lager vi sjokoladefyllet? Har prøvd meg på sjokoladehorn, for mange år siden. Da hadde jeg i en bit melkesjokolade. Husker jeg også prøvde nugatti. Men hjemmelaget er jo det beste, og aller best blir det jo hvis sjokoladen er flytende... Tenkte å prøve å smelte sjokolade+smør+evt litt melis (som fyll i sjokoladekake). Men usikker om det blir en suksess. Mange kallorier blir det iallfall :-) Andre tips???
siddismamma Skrevet 1. november 2008 #15 Skrevet 1. november 2008 Et lite tips når man lager rosinboller: Dersom man varmer rosinene sammen med melka (gjerne litt for varmt for deigveske) og deretter lar det stå litt før man blander i melet, så blir rosinene fantastisk saftige og gode. Dessuten så slipper man at de rosinene som som kommer på utsiden av bollene blir harde og litt beiske på smak. Jeg bruker som regel litt ekstra veske pga at rosinene trekker til seg litt. Dersom man skal lage kanelboller med rosiner, og vil rulle rosinene inn i bollene, i steden for å blande dem med deigen, kan man legge rosinene i litt varmt vann som man siler av før de rulles inn i leiven.
mamman til to gutter Skrevet 5. mars 2009 #17 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har lagd sjokoladeboller. Da hakket jeg kokesjokolade og blandet det inn i deigen som om det var rosiner og rullet boller på vanlig måte. Ikke helt det samme som hvis de hadde vært fyllt med flytende sjokolade, men likevel veldig godt:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå