Gjest Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Så du var lydighetsinstruktør... Kan du gi meg et tips på hvordan jeg skal få jämthunden min til å SLUTTE og bli helt spinnvill i båndet når vi møter folk? Hu er så glad i folk så hu går helt rundt seg selv.. Hopper og er helt idiot. Ender til slutt med at jeg må holde henne helt inntil meg og få henne til å sitte.. TIPS`?
skorpionfruen Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 Hehe men da har du jo et luksusproblem :)tuller litt med deg da, men en hund som elsker mennesker er positivt men når det koker over så kan jeg tenke meg følgende... dere har en eller flere som hiver seg over hunden når de kommer inn døra eller treffer dere for å klappe/kose med hunden. Hundens stressnivå øker noe i voldsomt i dette øyeblikk og dette videreføres til andre mennesker. Dette er ikke lett å bli kvitt, men man må begynne med at når mennesker kommer inn døra, skal de komme inn og sette seg og prate med dere og overse hunden fullstendig. Når hunden har roet seg får den hilse. Dette krever at du "oppdrar de som kommer på besøk". samme på tur, hundan skal sitte stille og roe seg ned mens du sier hei og hallo og når den har roet seg får den hilse. Dette vil etter MYE trening sørge for at hunden lærer at dere får ta kontakt før hunden, den må vente på tur. Dette krever at du er konsekvent, or så snart en person har kastet seg over hunden og hærjet med den med det samme den treffer hunden så har den erfart at- sånn var det ja og forventningene stiger til neste møte... Det man absolutt ikke må gjøre er å få fremmede til å ta hunden fysisk. Før dette resulterer i at hunden kan sky mennesker og til slutt bite. Det krever tålmodighet og konsekvent handling. Et annet tips kan være å trene kontakt med hunden din. Dvs at han skal se på deg mens du går. Når du da passerer fremmede belønner du hunden for at dere har kontakt mens dere går forbi. Dette er lettere så lenge du greier å få en positiv inntrening av kontakt. Håper det var til hjelp, spør gjerne mer, jeg er ingen ekspert men kan kansje komme med noen råd som hjelper
Gjest Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Jeg skal prøve det siste du skriver der.. Vi prøver så godt vi kan.. Hu er stikk motsatt av alle jämthundene vi har hatt.. Alle har vært kjemperolige og ikke noe "tull" når vi møter folk eller andre hunder, men hu her er helt i andre enden av snøret. Hehe.. Hu er skjønn da.. skal på utstilling om 14 dager, hu er lett å lære men akkurat det er et lite "problem" Men hu er forholdsvis ung enda, så jeg vil ikke ta hu for hardt. Hu får en korrigering og litt tilsnakk, men hu er under 1 år enda..
skorpionfruen Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Ja og da vil nok hunden roe seg automatisk, den er fortsatt i puberteten. Men prøvå begrens dette med at noen mennesker kaster seg over hundene og nikoser og leker med en gang de skal hilse. For en hund med stress er dette noe som lett gjentar seg. Få folk til å hilse rolig på hunden og hunden skal også være rolig så øker ikke stresset hver gang den ser et menneske Lykke til da
Gjest Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Hjemme er det ikke noe problem, for her blir hu "nedprioritert" slik du beskriver.. Problemet er når vi møter joggere og andre turfolk i skauen.. skal teste litt ut i dag Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå