Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! Jeg er i uke 36 og fødselen nærmer seg med stormskritt nå...

Jeg fikk for 10 år siden diagnosen manisk/depressiv og har vært ordentlig dårlig ca 4 ganger siden..

Jeg har litt "noia" for fødselen fordi det står på mine fødselpapirer at jeg har denne sykdommen. Jef er livredd for at jordmødrene skal dømme meg eller se på meg med "andre" øyne liksom...kansje jeg overfokuserer på det...men, jeg har fått råd fra helsestasjonsjordmopr at jeg kunne skrive et fødselsbrev og legge det med i papirene mine og levere dette til sykehuset ved annkomst...

Jeg synes det hørtes ut som en god ide...men hva skriver jeg jeg..vil prøve å dysse det hele litt ned...det går bra med meg liksom...vil bare at ikke de ser på meg som en galen dame som er uansvarlig å får barn allikevel...noen som kan gi gode råd, tips eller som mener noe om dette temaet...????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville skrevet d du tenker på jeg..ikke utdype d..men fortelle litt om deg selv,å tanker å følelser rundt d hele..

bare forklare helt lett liksom..tror du har mye nytte av d :)

Skrevet

vet ikke helt hva du kan skrive..men kansje lettest å skrive rett fra levra?

Sykdommer kommer og går..man blir jo som regel frisk etter en tid,og jordmødrene er nok proffesjonelle og ser ikke ned på deg av den grunn.

Lykke til på fødselen,det er en vidunderlig og magisk opplevelse=)

Skrevet

takk for råde fra dere! tror jeg skal se om jeg får skrevet ned noen ord...sist gang fikk jeg eget rom på barsel og det var suverent med tanke på ammingen og det..det kan jo hende jeg hadde fått det denne gangen og da...

Skrevet

Først og fremst tenkte jeg bare å si at blant helsepersonell så er forhåpentligvis ikke psykiske lidelser noen tabu i våre dager. De fleste psykiske lidelser har jo en fysisk årsak (ubalanse eller mangler ved kjemiske stoffer og nervesentre, også utløst som skade etter større påkjenninger). Så ikke vær flau over diagnosen din. Flere enn du tror sliter med psykiske problemer.

Snakk litt om det ved journalskriving og gi dem et brev til mapppen din både da og når du ankommer føden.

Jeg tror ikke de dømmer deg. De jobber jo i omsorgstjenesten og de vet at der er masse "friske" mennesker som egner seg mye dårligere som foreldre enn mennesker med psykiske eller fysiske handikapp.

Du har forhåpentligvis god støtte i din mann og familie. Vær åpen med dem og bruk støtteapparatet ditt nå når du blir mor. Barnet lærer også å forstå deg bedre når du eventuelt blir dårlig i perioder dersom du forteller om sykdommen. Da vil det ikke tro det er dets feil at mamma er lei seg (men det går jo noen år før et barn forstår slikt.Dette kan du nok også få hjelp til).

Selv fikk min mor diagnosen paranoid schozofren i en alder av 55 år etter å ha gått rundt i psykose i flere år. Det var deilig for henne og oss å få en forklaring på hennes til tider vanskelige atferd. Det er en bilateral lidelse som skyldes feil ved et fysisk nervesenter i hjernen. Det er ikke mer tabu å ha en fysisk defekt i hjernen enn å ha en arm som ikke virker. Det er bare litt mer komplisert å forholde seg til både for den som er syk og de rundt seg. Men man må jo bare godta tingenes tilstand og ta de medisiner og bruke den hjelp man kan få.

Er du åpen og rolig i forhold til dette, er også omgivelsene det tror jeg.

Lykke til.

Skrevet

Hei:-) Ville sendt inn det brevet på forhånd jeg. Jeg har selv jobebt mye i psykiatrien og på fødeavdelingen og det er faktisk mye fordommer ut og går.. Mener ikke å skremme deg, men det er det faktisk. Så et fødebrev der du er helt ærlig trur jeg er kjempelurt..:-)

Kan du ikke skrive et brev der du påpeker at du er i bra form nå, og at du ikke ønsker å bli behandlet anderledes pga diagnosen din. Vær ærlig og si at du faktisk er litt nervøs for akkurat dette pga alle fordommene mot psykisk syke i samfunnet.

Lykke til!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...