Gå til innhold

Erfaring med Hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har blandingen Boarder Collie/ Gordon Setter??

Å kan si litt om hvordan slike blir??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble litt stressa bare av å lese kombinasjonen jeg. Men nå har ikke jeg vært borti den blandinga da, så bare for meg en collie og en setter, og det kan umulig bli en stille og rolig tass. Helt sikkert en grei hund så lenge man er villig til å legge mye tid og energi i sysselsetting, tanketrening og masse mosjon.

Skrevet

Jeg har ikke den blandingen. Men vet at begge rasene hver for seg er hunder med MYE energi og trenger en god del trening for at de skal klare å holde seg i ro etterhvert.

De må trenes hver dag, og kan til tider være ganske seige i oppdragelsen (iallefall er gordon setteren det)

Men dersom du har mye tid til trening og hjernetrim med hunden så er det helt sikkert en super tur-hund ;)

Skrevet

Hehe,noe sa meg det ja =)

Vet slike er små raketter,men har sett flere være rolige å.

Da er det andre setter-typer i di.Men det kan vel bli både kos og arbeid.

Noe sier meg at jeg enten får kjøpe sau,eller en gjeng "gakgakker" ;o)

Får innstille oss på trening,lek,massevis av mosjon og frisk luft.

Skal se vi blir spreke etter hvert....;o)

Skrevet

Agulity er sikkert en fin trening for den type hund. så får den brukt hjernen sin litt i tillegg ;)

Skrevet

Ja,her er det bare å innstille seg på at rolige dager er talte ;o)

Den skal endelig bli trent ja,det er sikkert.

Skrevet

Kunne det aldri ramle meg inn å skaffe meg! Blanding av en gjeter og en jager ser jeg for meg kan bli relativt krevende for å si det pent

Skrevet

Det man trenger å ta i betraktning er at setteren har jakt i seg så hunden kan bli en vandrende hund, kansje springe ut runder på 5-8 minutter fr den er tilbake når man slipper den løs. Boarder collien er en gjeterhund, det er en rase som trenger spesielt mye mosjon. Men nå skal du også vite at mye vil ha mer. Jo mer trim en hund får jo mer krever den også. Så legg et nivå du faktisk kan holde og som samsvarer med hundens krav om du skjønner. Det trenger ikke bli en duracell kanin, men det drar med seg gener fra to raser med mye stress og krav om mye mosjon i seg. Begge rasene er (som regel) enkle og sosialisere blandt mennesker og det er ikke så ofte de oppleves som sky eller menneskefiendtlig men dette må selvsagt tilvennes. Jeg er utdannet lydighetsinstruktør på hund og disse hundene trenger hjernetrim. Dette kan gjøres ved at de må lete opp maten sin (spre den utover) spor/ søk eller alt av nesearbeid er fantastisk for slike hunder. En tur i bånd gir en hund mulighet til å "gå på do" å røre seg litt, men energien vil fortsatt være på topp. Ønsker deg lykke til. Mitt staltips vil være... hva er viktig for deg at en hund skal gjøre/ ikke gjøre... så trener du på det fra første dag :)

Skrevet

Skorpionfruen og lille løvinna. Takk for fine tips.=)Jeg har vært gjennom to kurs,deriblant litt om sportrening.Tenkte melde meg på neste kurs som kommer.Så får vi trene det mest grunnleggende hjemme.Har vært borti blandinga før.Da setter og noe mix vi aldri fant ut.Men lurer jo på denne kombinasjonen da =) Tanketrim skal det bli.Legger opp til å legge linja slik at den ikke vil "kjede" seg,men få akkurat passe av alt.Mitt ønske er at den kan være med oss uten at vi må springe etter ;o) Å at den blir en kjær familiehund,som ikke blir en stresshund.Så trim med å finne ting vil det bli.Jeg får vel høre med deg,om jeg trenger flere tips??

Takk igjen ja =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...