Gå til innhold

Har spist spekemat.. Er ganske bekymret nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 7+4 og har spist fenalår og spekeskinke 3-4 ganger. Og det skulle eg jo ikke ha gjort. Burde jo ha tenkt at det ikke er bra. Er gravid med nr 2 nå og skal på tidlig UL på mandag, kansje eg blir litt beroliget da. Men ble plutselig engstelig for at eg har ødelagt alt her nå. Skal aldri spise spekemat mer. Noen andre som har glemt seg litt ut og spist litt spekemat? Eg er egentlig ikke hysterisk av meg, så eg får prøver og tenke at det har sikkert ikke gjort noen skade.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser salami så og si hver dag. Det er jo ikke spekematen i seg selv som kan være farlig, men ev. bakterier i kjøttet. Man tenker da på listeria og/ eller toxoplasmose, tror jeg. Unasett er disse sjeldne i Norge. Men det er jo en grunn til advarslene også.

Men jeg synes ikke du skal stresse med det! Dessuten deler ikke mor og embryo noe før uke 6 og du ville nok blitt syk du osgå hvis du hadde fått i deg noe dårlig.

Skrevet

Jeg har faktisk tatt meg selv i å spise sennepssild noen ganger og tenkt, herregud!!! Også kommer jeg på at jeg var på rødvinskveld før jeg visste at jeg var gravid, men var gravid! Jeg hadde vært full en gang tidlig i svangerskapet med førstemann også før jeg visste jeg var på vei... Vi alle har sikkert noen sånne "shit" opplevelser... Så nå får jeg fortsette svangerskapet uten rødvin og sild ;)

Skrevet

Har spist spekemat, og har ikke dårlig samvittighet for det. "Måtte" ha det da jeg laget meg rømmegrøt for en stund siden.

Sunn fornuft og alt med måte er mitt motto!

Skrevet

norsk spekemat er i utgangspunktet ikke farlig.

men du husker kanskje for et år siden, at det var noen listeriabakterier i en pølse? derfor de ber oss være forsiktig.

har du influensasymptomer el? hvis ikke; slapp helt av.

og får du lyst på sånn mat igjen; varm den opp! så går det helt fint!

(over 60 grader så dreper du de farlige bakteriene. så jeg spiser feks salami som ostesmørbrød)

Skrevet

... eller frys det først. Skal visst også være sikkert med spekemat.

Skrevet

nemlig:-)

Skrevet

Takk for så mangen beroligende svar. Er mye roligere nå. Det er jo sant det at de fleste gjør vel en ting eller to som ikke er helt etter boken. Eg drakk en gang før eg viste at eg var gravid forrige gang. Men eg skal prøve åholde meg unna resten av svangerskapet. Det er bare så godt og bare måtte ha det.. hihi.. Men vi får bare bruke sunn fornuft og nyte svangerskapet uten for mye bekymringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...