Gjest Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Hei. Mange som røyker under svangerskapet? Og hvor mange går det på dagen? Har skikkelig dårlig samvittighet jeg, men klarer ikke slutte. Glad for tilbake meldinger om andre røyker og evt hvordan du klarte å slutte .
SisteGullIMagen Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 vet hvordan du har det ja... det er utruli vanskelig... men jeg har klart det :) men klarte det ikke før jeg var i uke 26..(28+1 nå) har idag holdt meg i 14 dager trur det beste tipset jeg har er å besteme deg for en dag du skal slutte... så gjelder det å være bestemt og sta. men husk, dersom du ikke skulle klare det, IKKE GI OPP!! sett en ny dag/dato med en gang.. for det er aldri for sent å slutte... og bedre sent enn aldri.. jeg tenkte som så: jeg ville aldri tatt meg en drink kunne ikke falt meg inn engang... hvorfor er det "greit" å ta en røyk?? nei, som sagt, sleit i flere mnd, men til slutt klarte jeg det *stolt* du klarer det du og :) Lykke til!!!
Gjest Skrevet 26. august 2008 #3 Skrevet 26. august 2008 Har to barn fra før og røyket ( ikke mye ) men røyket da og. Det var lettere å slutte utti svangerskapet enn tidlig. Så jeg greier det kanskje etterhvert jeg og. Det blir jo en del smug røykng kan du si.... Klart du skal være stolt av a tdu klarte det ! Og stå på ! Takk for innlegget.
Maf og lillemann Skrevet 26. august 2008 #4 Skrevet 26. august 2008 Jeg sluttet på dagen når jeg fant ut at jeg var gravid, ikke for å komme her å skryte at jeg klarte det med en gang altså, hehe! men jeg må si at jeg ble veldig overrasket over meg selv, at jeg klarte å slutte på dagen- hadde trodd jeg kom til å klare det, men ikke så fort! Det jeg gjorde, var rett og slett bare å bestemme meg for det. Jeg syntes det var bedre med nikotinsug en dårlig samvittighet og bekymring! Det var hardt, og noen dager er det forsatt hardt, men har man bestemt seg, så har man bestemt seg! Bare prøv å stump røyken med en gang! kanskje du overrasker deg selv du også? For mange så er tanken værre, enn det å faktisk slutte i praksis! Det er så deilig å ha sluttet! så utrolig befriende, virkelig verd å prøve =) Lykke til!
Røde Sonja Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Jeg er en skamfull røyker. Røyker 10 for dag. Klarte nesten å slutte. Var nede i 3 for dag. Men så kom ferien...gitt. Da røyka mannen min til kaffe koppen, og all selvdisiplin forsvant som dugg for solen. Jeg er en sosialrøyker uten sidestykke. Nå er det mest smugrøyking. Bikker nok 10 for dag enkelte dager.
LilleMy med nr3 Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 jeg sluttet på dagen med nr 1. holdt meg til jeg var ferdig med amming da ho var 6 mnd. røyka noen år før jeg møtte ektemannen, som er antirøyk de lux! han satte ultimatum han eller røyk og jeg slutta 3. juli 2006. var da røykfri da nr to kom og venter nå nr. 3. det går men jeg synes fortsatt det er vanskelig. javisst lukter det, og nå er det uutholdelig å være i rom med røyk. men jeg savner fortsatt den sosiale biten ved røyken. har kutta ut festing, og da gikk det lettere å holde seg unna røyk. søstern derimot fikk høyt blodtrykk, ustabilt blodsukker og ble mannevond da ho prøvde å slutte i sv.skapet. legen rådet henne til å røyke litt mindre og svakere merke, da barnet ble for stresset at ho prøvde å slutte.
jente21 Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 eg røyker i underkant av 10 til dagen, greier ikkje og slutte. sist eg gikk gravid greide eg de heller ikkje men prøver kvar dag og slutte greier og holde meg vekke fra røyken når eg er alene, men sliter når de er andre røykere rundt meg håper eg snart får de til...
Ungmamma21 Skrevet 26. august 2008 #8 Skrevet 26. august 2008 jeg røyket før jeg ble gravid med første mann, men sluttet så fort jeg fant ut at jeg var gravid. har hele tiden vært bestemt på at røyking under graviditet syns jg ikke noe om også tenkte jeg på det jeg ville utsette den lille for. så det var enkel nok grunn til at jeg klare å slutte, var ikke noe problem. jeg var jo gravid. begynte igjen da 1mann var 1mnd....nå er hun 1år og jeg er 4mnd på vei, sluttet også å røyke dnne gangen når jeg fant ut at jeg var gravid. heller ikke noe problem nå. om du ikke klarer å slutte å røyke helt så er det jo velig bra om man klarer å trappe ed il kanskje 2-3 røyk om dagen.... Lykke til
blå og rosa+lillebror Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 jeg slutta når jeg fant ut at jeg var gravid. har hatt et par små tilbakefall, men har da fått så dårlig samvittighet at det ble med et par trekk så kasta jeg den. det verste jeg ser er høygravide som går i all offentlighet og røyker, ikke for å kritisere noen altså, men det er så stygt. har heller ikke røkt foran noen når jeg har vært gravid, jeg skammer meg rett og slett for mye. nå røyker jeg ikke i det hele tatt, men merker suget til tider, og jeg vet jeg ikke blir å klare å holde meg når ungen er ute av magen.
GreitÅVæreAnonym Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Jeg sluttet også på dagen da jeg testet positvt. Jeg tenkte at nå kan jeg ikke røyke, det er farlig for babyen - så enkelt som det liksom... Sluttet på dagen under de to andre svangerskapene også... Men har åpenbare problemer med å ikke falle tilbake til gamle syndere når det "bare" er meg selv det går ut over.. Men denne gangen.. Ungene trenger en mor med god helse og som kan gå fram som et godt forbilde.. Lykke til med røykekutten! Du klarer det!!!!.. Skjønner d ikke er like enkelt for alle, men selv synes jeg som sagt det var overraskende lett.... Jeg tenker bare baby og barn for tiden...Har ikke plass til tanken på røyk heldigvis:-)
småsmurf Skrevet 26. august 2008 #11 Skrevet 26. august 2008 Jeg sluttet dagen etter at jeg testet positivt. Det gjelder bare å være sta, så klarer en det en vil!! Men røyken frister jo, særlig i sosiale sammenhenger, der det liksom hører røyk til.. Men når jeg først har klart en dag, ei uke osv, så skal jeg ihertfall ikke begynne igjen nå. Har holdt meg i snart 3 mnd, aldri vært så lenge uten et eneste trekk på sikkert 12 år..
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 greide ikke slutte sist jeg var gravid, men røyka svært lite... klarte derimot å slutte den dagen hun ble født så nå har jeg vært røykfri i snart elleve mnd en må bare bestemme seg for d... men er ikke lett,detta! viljestyrke, damer!! d må til lykke til, dere som prøver dere klarer d, d veit jeg
En liten familie på tre:-) Skrevet 26. august 2008 #13 Skrevet 26. august 2008 Hei hei, Det første jeg gjorde da jeg fant ut at jeg var gravid var å ta to røyk på rapen:-) Har røyket fast i femten år (herregud det hørtes utrolig lenge ut). Men etter at det hadde sunket litt inn ble jeg en av de som sluttet. Jeg står gjerne ute med røykerene og er sosial med dem, har ikke noe imot røyklukt, men suget er helt borte. Er ikke det rart? Etter så mange år!! Uansett det jeg skulle frem til er at: Hvis du har skikkelig problemer med å stumpe røyken er det bedre for barnet at du tar deg et par røyk hver dag, heller enn at du slutter helt og går rundt og har det helt jævelig!! Det er viktig at mor har det bra! Men når det er sagt ville jeg noktrappet ned så mye som mulig:-) Men hvem er jeg egentlig til å gi råd? Alle gjør som de vil og det de føler for!!! Ønsker deg lykke til jeg!! (Tenk deg før i tiden røykte nesten alle under svangerskapet, og det har vel blitt folk av oss også, som lå i magen...).
Lillelinn84ogEmilio Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Huff ja den røyken:( Jeg bestemte meg får å røyke så lite som mulig, om ikke slutte helt 3 mai da jeg fant ut jeg var gravid, og røyker litt fortsatt, men 3 trekk om dagen holder, bare jeg får de 3 trekkene så trenger jeg ik mer, får sååååå dåååårlig samvittighet etter to tre trekkså da er det liksom ikke mere å snakke om, leste et sted at guttebabyer i magen kunne få dårligere sædkvalitet hvis mor røyker, og jeg vet jo at det blir en gutt ikke noe kult å tenke på at jeg kan ødelegge min sønns framtidige ønsker om å bli far en gang... Nei jeg må nok kutte de tre trekkene også snart føler jeg!! Stå på alle sammen, er ikke lett, men hva gjør en ik for sine barn:)
☆★MammaTil2Snart1UkeIgjen☆★ Skrevet 27. august 2008 #15 Skrevet 27. august 2008 Sluttet på dagen etter førstegangskontr. da legen min fortalte meg hvor vondt fosteret hadde det, og hvor det krøpet seg sammen mens moren røyket!!!!
fnat Skrevet 27. august 2008 #16 Skrevet 27. august 2008 Jeg røyker ca. 10 for dag enda.. jordmoren sier at det muligens kan være enklere å slutte etter barnet er født.. Hun er stolt av at jeg har greid å trappe ned. Jeg har også trappet ned på medisiner jeg egentlig trenger også,¨å det er heller ikke bra om mor blir stresset. Jeg prøver å ta det m ro å ikke tenke så mye på det. Det har blitt folk av oss også som ble født i den genrasjonen der nesten alle røykte under svangerskapet.
Ungmamma21 Skrevet 27. august 2008 #17 Skrevet 27. august 2008 syns dere er flinke jeg. er bedre å trappe ned litt værtfall en å drite i det og fortsatt røyke 10 om dagen.... men jeg vil anbefale en ting, det er lite oent å være høygravid og stå ofentlig å røyke, det syns ikke jeg noe om.... men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor folk syns det er vanskelig å slutte når man har en sabla god grunn for å slutte....jeg syns ikke det var noe problem i det hele tatt. men som sagt det frister jo veldig når jeg står ute sammen med typen og han røyker.....men det går, syns røyk lukter litt vondt nå egentlg....hehe
☆★MammaTil2Snart1UkeIgjen☆★ Skrevet 27. august 2008 #18 Skrevet 27. august 2008 Vet utrolig godt hvor vanskelig det er... Gikk fra 20 dagen, først til 3,4 og sluttet helt for 2 uker siden! Og savner den veldig fortsatt!! Synes de som klarer å trappe ned til ett par dagen skal være fonøyde, å ta det som det kommer. Kanskje kommer den dagen de ikke har lyst på!! Men noen unnskyldning finnes det ikke altså!!!!!!! Handler om viljestyrke dette her, og om du virkelig vil det nok!!!!!!! For har du sterkt nok ønske om å slutte, så får man det til! Men synes den "Det har blitt folk av oss også...." Blir litt for dumt... Det var mange som ga ungene sine juling før i tida også, ble da mennesker av de å!?!?!?!?! Ehh.... Jeg tar værtfall ingen sjanser, man kan aldri vær helt sikker på at et svangerskap går som det skal i utgangspunktet, så hvorfor da tøye grensene ennå lenger!!
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 27. august 2008 #19 Skrevet 27. august 2008 Hei. Da jeg gikk gravid sist, for 17 år siden , klarte jeg heller ikke å slutte å røyke. Ikke før jeg fikk tenne en røyk mens jeg lå å hørte på fosterlyden. Og da ble jeg skikkelig skremt. Etter hvert trekk ble det helt stille i magen i nesten et minutt, og så ble det ert forferdelig leven der inne. Jeg kjennte formelig panikken som babyen følte fordi den ikke fikk nok oksygen. Det fikk meg til å stumpe røyken da. Begynnte dessverre igjen etter ammeperioden da, men klarte å stumpe røyken for godt for 6 år siden. Forteller ikke dette for å lage enda mer dårlig samvittighet for dere, men en liten tankevekker kanskje? Uansett om dere kutter ned eller slutter helt, lykke til med svangerskap, fødsel og det som venter etterpå. Det blir " folk" av barn av røykere også. :-)
Venter nr3 er 22 år Skrevet 27. august 2008 #20 Skrevet 27. august 2008 jeg kan skjønne at det er vanskelig å slutte å røyke(har selv røyket litt) men dere må sette fokuset bort i fra hva som er vanskelig for dere...tenk på det lille barnet som ikke har noe valg...den blir jo avhengig av nikotinen den og. jeg røykte frem til jeg var 16uker på vei med den første,men trappet veldig ned,tok 3 om dagen (6halve)det er noe man bare må bestemme seg for!!!!!!
-fie- Skrevet 27. august 2008 #21 Skrevet 27. august 2008 Jeg sluttet å røyke ved hjelp av "endelig ikke-røyker" boken til Allen Carr. Jeg syntes den var dritbra, jeg fikk et helt nytt syn på røyking, og sluttet. Den er ganske grei, for den forventer ikke at du skal slutte å røyke fra første side, men når du selv vil. røykesugene - for meg tok det ganske nøyaktig tre uker før de var helt borte. men de blir svakere etterhvert og lettere og lettere og takle. Gleden og stoltheten ved å klare å slutte er såååå verdt det! Kom igjen jenter, gjør et realt forsøk;)
Gjest Skrevet 27. august 2008 #22 Skrevet 27. august 2008 Hei! Jeg sluttet å røyke da jeg var ca 7 uker på vei. Grunnen til at jeg ventet, var at jeg ville se at det var liv i nurket før jeg sluttet. Hadde jeg sluttet, og det ikke hadde levd, hadde jeg uansett begynt igjen tenkte jeg.. Så, da jeg kom på tidlig Ul (pga tidligere SA), og så at lillegullets hjertet banket og slo, hadde jeg EN røyk da jeg kom hjem, så var det slutt. Nå er jeg 17 uker på vei (imorgen) og holder meg fortsatt.. Det som hjalp meg da suget var som verst, var å tenke på BABYEN og ikke meg selv. Både jeg og babyen har det mye bedre uten røyken, men å tenke på at babyen får blodet sitt forpestet pga at jeg røyker, fikk meg til å miste lysten på røyk helt.. Sier selvfølgelig ikke dette som noen skjennepreken, men vil bare si at å tenke sånne tanker, hjelper virkelig.. Iallefall meg:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå