☆Mathilde Skrevet 26. august 2008 #1 Skrevet 26. august 2008 Hva er dette med at kløing kan ha noe med feil på leveren å gjøre når man er gravid ? Det er vel normalt at det klør litt på magen, men når kan det ha noe med leveren å gjøre ?
elin og gutta;) Skrevet 26. august 2008 #2 Skrevet 26. august 2008 klør på magen jeg og, men trodde det var hudkløe fordi magen vokser..... aldri hørt det har noe med leveren å gjøre.....
☆Mathilde Skrevet 26. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2008 Ja, tror det er helt vanlig med litt kløing på magen, men det er et eller annet sted jeg har lest at det kan ha noe med leveren å gjøre hvis man har veldig intens kløe generelt på kroppen. Jeg tror jeg får google litt her. hihi;)
☆Mathilde Skrevet 26. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2008 Fant ellers dette etter søk på kombinasjon sv.skp.kløe + lever: Svangerskapskløe Dette er en tilstand som forekommer i ett av 300 svangerskap og kan opptre i alle tre trimester. Årsaken er ukjent. Det oppstår røde papler og knuter på strekkesidene av armer og ben. Svangerskapskløe kan i noen tilfeller være uttrykk for sykdom i galleveier og lever (se omtalen nedenfor). Det er derfor nødvendig å få tatt blodprøver som avklarer om det er forandringer i leverprøvene. Dersom leverprøvene er normale, er tilstanden godartet. Det er ikke vist at denne godartede tilstanden har noen ugunstig innvirkning på fosteret. Behandlingen består i å bruke middels sterke kortisonsalver eller allergimedisin. Det er ikke uvanlig at en gravid kvinne opplever langvarig kløe som vedvarer i uker til måneder etter fødsel. Galleopphopning i svangerskapet Intrahepatisk kolestase i svangerskapet er betegnelsen på en komplikasjon som innebærer at galle hoper seg opp i leveren som følge av trange galleganger inne i leveren. I USA rapporteres tilstanden å forekomme i ett av 130-1300 svangerskap. Årsaken er fortsatt kontroversiell. En familiehistorie er vanlig, og det kan være tilfeller av gallestein i familien. Det mest fremtredende symptomet er kløe, med eller uten gulsott. Sykdommen gir i seg selv ingen utslett, men det kan oppstå kloremerker på grunn av den sterke kløen. Det er risiko for fortidlig fødsel, misfarget fostervann og død av barnet i mors mage. Risikoen for komplikasjoner øker med konsentrasjonen av gallefargestoff (bilirubin) i blodet. Behandlingen er allergitabletter mot mild kløe. Midlet ursodeoxykolinsyre brukes i alvorlige tilfelle for å lindre kløe, redusere galleopphopningen og bedre prognosen for fosteret. Noen anbefaler å forløse barnet i 38. uke, men effekten av dette er ikke klar . Tilstanden går vanligvis over etter fødselen. Det er økt risiko for at tilstanden oppstår på nytt igjen i senere svangerskap.
litlemor Skrevet 26. august 2008 #5 Skrevet 26. august 2008 Eg har sett at der var mykje skriving om dette frå 2006, då overskriftene på nettet var at hundrevis av barn er i fare for å dø seint i svangerskapet, fordi helsevesenet ikkje tar svangerskapskløe alvorleg... Faktisk har legekontor fått nye retningslinjer etter dette, for kva blodprøver som skal tas viss mor har kløe særleg etter veke 30, det fortelte dei meg hos min lege. Eg hadde/har kløe, så eg har tatt dei prøvene, som heldigvis var fine. Men det det dreier seg om, er at lever og galle i nokre tilfelle ikkje greier handtera avgifting tilstrekkeleg, slik at dette viser seg som kløe i huda. Fosteret tåler dette sjølvsagt endå dårlegare enn mor. Særleg viss du klør inni hender og under føtene, kan det vera fare på ferde. Så viss du klør seint i svangerskapet, er det bare å få tatt prøvene for å sjekka om du har den farlege eller ufarlege sorten. Av innlegga eg har lese på nettet, har visst dette vore vanleg praksis i andre europeiske land i lang tid, men at me her av ein eller annan grunn har hengt etter. Er det verkeleg fare (dårlege leververdiar eller kva det heiter), må ungen forløysast før tida. Så bare få tatt blodprøve, så slepp du å engsta deg, forhåpentlegvis! Jordmorforeininga har til og med eigen anbefaling om dette på nettsidene sine (frå eit par år tilbake, trur eg), då det tidlegare altså viste seg at ein ikkje på alle legekontor tok dette tilstrekkeleg alvorleg.
linda1983 Skrevet 26. august 2008 #6 Skrevet 26. august 2008 Jeg klør også. Jeg har vært hs legen og tatt blodprøve og både leveren og gallesyren var fin. Kløen begynte på magen i begynnelsen av august og spredte seg til lårene. Nå klør jeg på beina,armene,magen og det har begynt litt på ryggen. Jo mer jeg klør jo mer utslett får jeg. Legen sier jeg har PUPPP. Noe som er helt ufarlig men som ikke forsvinner før fødselen er over så det er bare å holde ut. Har 4 uker til termin. Jeg bruker en litt fet body lotion samt kortison krem og eurax. Har fått noen allergitabletter som heter Polarmin og men er litt usikker på effekten av disse..
Gjest Skrevet 26. august 2008 #7 Skrevet 26. august 2008 det at vi klør har vel mest med at magen vokser og strekker seg, å gjøre. hvis det er noe feil med leveren merker du det og det vises på blodprøvene dine. jeg klør også en del til tider, men så vokser magen mest nå også, på slutten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå