Gå til innhold

EC - pottetrening for nyfødte - noen som kjenner til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nettopp lært at jeg "driver med EC"...for et stort ord: elimination communication. Noen som har erfaring med det, meninger om det, kommentarer? For tidelig, skadelig - bra for baby/ikke bra?

Jenta er altså 2,5 mnd og tisser i do når jeg holder henne over det - og når hun må. Hun har gjort det over vasken ifbm vasking før og nå har jeg altså prøvd å sett at hun gjør det samme over doen.

Fint hvis jeg kan få noen tilbakemeldinger

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en bok om dette, som jeg kjopte mest for moro skyld for aa se hvordan man kan avvenne barn paa ca 1 aar med bleie (som man jo gjoer i Japan f.eks) og forfatteren har gjort det tidligere og tidligere med sine barn, den siste har ikke brukt bleier en gang, hehe.... Imponerende og for meg ikke relevant i det hele tatt, men det er mest fordi vi har en livsstil det vi ikke kan legge til rette for at hele livet sirkler rundt babyens tiss og baesj, om du skjoenner.... ;o)) Men jeg blir imponert og skal hoste fram denne boken i morgen og skrive hva den heter.

Mitt foerste barn sluttet da hun var 2,5 aar. Ambisjonen for denne her er ca 2 aar, kanskje forsiktig fra vaaren foer, naar hun vil vaere 1,5, vi faa se.

Husker at det som er mest fascinerende med hun forfatteren er maaten man kommuniserer med barnet paa for aa forstaa hva som skal skje naar man maa paa do osv, og ikke minst hvordan barnet, SPEDbarnet, kommuniserer sine behov, det er jo utrolig imponerende. Og forfatteren er opptatt av at det er DET det handler om, altsaa den ultratette kommunikasjonen man faar med barnet, det er den som er viktig og maalet. Hun har jo barn som setter seg selv paa potta foer de kan krabbe skikkelig, og i hvert fall foer de kan gaa.

Tar av meg hatten for at du forsoeker! Spesielt hvis maalet ditt er at du ikke skal ha bleiebarn, lykke til! For trett til aa finne den boken, men den er virkelig noe for deg, dersom du har ambisjoner altsaa, var noe jeg fant i Asia, paa engelsk, mulig det gaar an aa finne noe paa nettet om forfatteren. God natt.

Skrevet

på tettinntil.no er det et eget forum for dette. Du må være medlem av tøybleiesidene for å kunne lese.

Skrevet

Nja har ikke gjort det selv, men har lest litt om det. Som en annen sier tettinntil har et forum for det, meld deg inn på tettinntil og deretter meld deg inn på tøybleiesidene så vil du se forumet.

Skrevet

Kan ikke skjønne at det skal være skadelig å la tisset gå i do istedetfor i bleia når du ser at det kommer. Handler jo bare om å lese signal til babyen, og det er jo bra! Det er ikke alle steder en bruker bleie på spedbarna i det hele tatt. Det er merkelig at de fleste i vesten insisterer på at tiss og bæsj skal i bleia uansett for det "kan være skadlig med for tidlig pottetrening". Det er bare å fortsette, selv ble jeg satt på potte fra jeg kunne sitte selv ved 6mnd alder, og kan ikke si at jeg har fått noen varige mèn av det ;)

Skrevet

Takk for svar Femina. Jeg har denne boken på tysk: " Es geht auch ohne Windeln", men har ikke særlig lest den, da jeg trodde ikke på det eller har ikke lagt inn noe energi å bry meg, helt ærlig... men nå? Tja, vet ikke om min ambisjon er å la henne "gå" uten bleier, men det er jo gøy for meg og henne og ikke tisse og bæsje i bleier eller på stellebord slik som mange syns er helt greit. Og i morres kom det myyyyye-i do altså.

Skrevet

Ja, Skogtrollet, jeg spør meg også hvilken argumenter som fins for ikke å la det gå i do. Aner så vidt at jeg gjør noe som ikke andre gjør i "vårres gruppa". Så da kan jeg godt tenke å høre om det negative i dette. Men fint at jeg får støtte her da.

Skrevet

Det mange mener er negativt er at barnet blir presset til å gå på do og dermed får dovegring senere. Tror faktisk det var Freud som hadde noen teorier om det, jeg har lest det på nettet en plass må bare klare å huske hvor:) skal google litt:)

Skrevet

Men er det da press, hvis barnet gjør i fra seg av seg selv?

Tenker at press begynner hvis jeg står og vente og vente og mase om at det SKAL skje noe. Tar jeg feil da?

Skrevet

Hehe.. freud gikk visst litt dypere enn jeg husket..

What Would Freud Say?

Father of psychoanalysis, Sigmund Freud, may very well turn over in his grave if he heard of diaper-free babies. According to Freud, a child can have problems later in life if the toilet training doesn't go well, or is too strict. For example, an adult might strive for perfection or excessive cleanliness because they were too harshly toilet trained.

"The clear issue is before the kid turns 1 [going to the bathroom] is a purely reflex action," explains New York City psychoanalyst Leon Hoffman, MD, director of the Pacella Parent Child Center. Sure, "the child will be cleaner, but he or she doesn't have mastery or control that they would after they turn 2. After age 2, their whole muscular system is developed."

"When toilet training occurs later on when a child is older and able to have control over their musculature, he or she can own the activity," he says. "The diaper-free method is not teaching them autonomy and that they can do things on their own."

By Denise Mann, MS, reviewed by Louise Chang, MD

Sakset fra denne artikkelen http://www.foxnews.com/story/0,2933,177890,00.html

Skrevet

Du ville ha de negative synspunktene, jeg bare finner de for deg:) Jeg har ingen argumenter for eller mot noen av delene:)

Skrevet

Jeg for min del har tenkt til å legge inn potte som fast rutine når hun sitter selv. Har ikke tenkt til å gjøre noe stort ut av det. Så får vi se om det blir noe resultat!

Skrevet

takk for tilbakemeldinger, jenter

Skrevet

He,he det var en annen tråd her for ikke så altfor lenge siden om EC, hvor en spurte om ikke de som drev med ec var redde for at barna skulle få så kalte analepersonligheter. Analepersonligheter er en av Freuds teorier, og betyr kort fortalt at barna i senere tid vil bli overrenslige og pertentlige til det sykelige som følge av foreldre som krever at barna skal bli tørre før de selv er klare for det.

Men nå er det jo ikke det ec handler om da... Ec handler om å lytte til barnets signaler, om å lese barnet sitt. Knøttet mitt hadde en periode hvor han bæsjet hver morgen etter pupp. Han begynte å sutre og ga seg ikke før jeg sto opp og skiftet bleien hans. Etter hvert så jeg et mønster i det hele, for han bæsjet hver gang han fikk av seg bleien... på stellebordet. En dag satte jeg han på potta til storesøster, og fortatte med det. Han satt stor fornøyd og trykket ut det han klarte.

Jeg bare reagerte på de signalene han sendte ut.

Bare fortsett med å holde henne over do så lenge hun trives med det, for det er veldig viktig at de ikke føler seg presset. Og husk det at de som driver med ec heller ikke krever at barna skal bli tørre i en alder av 1 år... de leser signalene som barna kommer med, men blir de ikke hørt så går det i bleia for barna kan ikke holde seg.

Skrevet

Ok, HI, da har du boken.

Maa bare slenge inn en morsom her..........i barnehagen i Asia, hvor vi har bodd hele veien til naa i sommer, med foerstemann, ga de oss beskjed da hun var ca 2,5 aar at naa trengte de ikke flere bleier med i sekken. 2 dager senere var hun toerr, hehe.... De bare lar dem baesje litt og tisse litt paa seg og har FULL attention paa de som skal bli toerre, supermye oppmerksomhet i de dagene de staar paa, skifter klaer umiddelbart ved uhell, og foreslaar toalettet titt og ofte gjennom dagen, lar dem se andre som gaar paa do osv. Det var skaansomt og greit og ingen trauma for datteren vaar, som en knapp i hodet, hvor hun braatt tilhoerte de stoooore barna, som ikke var babyer med bleier... =o) Hun var kjempestolt og uhellene stoppet etter en uke. Kjempebra.

Lo godt den gangen jeg leste en traad om en mamma som hadde en 5aaring som ikke villle baesje i do, bare i bleia. Saa var de paa hytta, og mamma utbroet da de sto paa do og klare for sitt "rituale" med aa ta paa bleia: "Oi, jeg har glemt bleier!!" "Da faar jeg heller gaa paa do da mamma" saa gutten og saann var det slutt paa det ritualet... ;o) Say no more...

Skrevet

morsomt det, ja...minner meg litt på "bryst er best"- video, der 3årigen sier:...æsj, vil heller ha eple".

Er litt i tvil hvor mye en skal rose babyen for at den har gjort ifra seg på det rette stedet, det forårsaker jo prestasjonsfølelse..og hva hvis det går scheiss...da er den kanskje unødig lei seg?

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Jeg prøver litt på det samme som deg, holder ham over potta/do når han skal skifte eller når han skal lufte stumpen litt. Kommer det så kommer det=) Bæsjinga er det litt vanskelig å få til, for den kommer ALLTID når vi spiser middag, og da blir det uro både rundt dogåinga og måltidet, føler jeg. Men jeg skryter når det går bra, tror ikke han kommer til å bli lei seg om det ikke kommer noe, for vi tuller og tøyser og har det gøy når han sitter der uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...